D
F falkn skrev:
Bättre att klippa till dem, men det funkar egentligen hur som. Det viktiga är att de sitter fast ordentligt och att hålen till rören inte är för stora. Bild från mitt badrum nedan.

Jag misstänker att de här nya reglerna kommer från att folk slarvar när de klipper hålen i duken vid cc 40 montage och sedan använder ett tätskikt som inte har manschetter för detta alt. ett tätskikt där man klipper egna.

[bild]
ah ok man klipper lite i manchetten så kan man få till det. Perfekt!

Ser snyggt ut det där :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har redan köpt på mig LKs väggskena Flex UNI Push och UNI Push dosor, men även deras verktyg LK Dosfräs UNI till vårt kommande badrumsbyggare.

Det enda jag ser som problem blir väl utsticket från färdig vägg då? Då Dosfräsen trimmar ner dosans rör till 2 mm utstick från färdig vägg, men annars passar väl inte LK Anslutningskopplingar med dess bricka?
Kan ju omöjligt gälla dosor.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Krilleman
Jo...

6-9mm utstick gäller samtliga alternativ från och med 2021.

Tekniska ritningar som visar 6-9mm utstick vid tätning av olika röranslutningar och väggdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
LK tillåter inte detta förfarande längre. Ska vara fast bricka.
Först ut som vanligt...

[bild]
En fundering bara eftersom jag ser många I branschen som inte använda fasta brickor. Handlar det om rekommendationer från LK eller att de inte tillåter als? Är det skäl till att försäkring inte skulle betala ut om nåt skulle hände?

richardtenggren
Jo...

[bild]
Så min dosfräs är utdaterad om man ska följa nya reglerna? :0

LK verkar få göra nya fräsar då.Här är bilder från monteringsanvisningarna för sina 2 varianter av väggdosor.

Röd väggfräs nära en vit kaklad vägg med ett monterat doslock.
Skapa konto

Röd eldriven fräs verktyg håller på att fräsa i en vit kaklad vägg med en blå väggdosa synlig.
Skapa konto

richardtenggren
Precis, jag har den övre, men kör nog på den ändå :)

Undrar hur det är med allt annat som blir utdaterad. Tänk på alla blandarefäste, väggbrickor osv som är kvar på hyllorna. Det blir mycket i skrotkassan för grossisterna.

Krilleman
K Kane skrev:
LK verkar få göra nya fräsar då.Här är bilder från monteringsanvisningarna för sina 2 varianter av väggdosor.
Det är mycket som får göras på nytt efter dessa regler....

Krilleman
L lostinsweden skrev:
Undrar hur det är med allt annat som blir utdaterad. Tänk på alla blandarefäste, väggbrickor osv som är kvar på hyllorna. Det blir mycket i skrotkassan för grossisterna.
Visst ligger det en del på hyllan hoss grossist, men du får ju samtidigt tänka på att alla storbyggen som är startade kommer också att avslutas enligt det regelverk som står skrivet i bygghandlingen.

Så låt oss tex säga att det startat ett större bygge med 300lgh i somras, så kommer detta bygget inte gälla för dom nya reglerna. Då avslutar man detta som det är påbörjat enligt regelverket säkervatten 2016 och tar nya tag på nästa bygge enligt det senaste regelverket.

Så någon snabb övergång blir det inte direkt likt att slå på eller av en strömbrytare.

Jo...

[bild]
Jag tror inte man får dit en anslutningskoppling med 6-9 mm utstick. LK verkar ju också skriva ca 5 i sin nya anvisning ovan då det förmodligen är max.

Är det någon som förstår syftet?

F falkn skrev:
Jag tror inte man får dit en anslutningskoppling med 6-9 mm utstick. LK verkar ju också skriva ca 5 i sin nya anvisning ovan då det förmodligen är max.

Är det någon som förstår syftet?
Nu kapar man 2mm så om det skulle läcka så kan det rinna ned i väggen utan att det upptäcks. De vill de undvika.
Jag misstänker att allt kommer vidareutvecklas så att det går att lämna 6mm.

L lostinsweden skrev:
Nu kapar man 2mm så om det skulle läcka så kan det rinna ned i väggen utan att det upptäcks. De vill de undvika.
Jag misstänker att allt kommer vidareutvecklas så att det går att lämna 6mm.
Hur menar du? Så länge manschetten sitter som den ska blir resultatet detsamma.

D
Snacka om att min tråd blivit kapad :crysmile:

• Haha
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
D
Någon som mot förmodan har rörmanchetter hemma som kan mäta storleken på den som passar till:

avloppsrör 40mm

och rir 25mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.