ah ok man klipper lite i manchetten så kan man få till det. Perfekt!F falkn skrev:Bättre att klippa till dem, men det funkar egentligen hur som. Det viktiga är att de sitter fast ordentligt och att hålen till rören inte är för stora. Bild från mitt badrum nedan.
Jag misstänker att de här nya reglerna kommer från att folk slarvar när de klipper hålen i duken vid cc 40 montage och sedan använder ett tätskikt som inte har manschetter för detta alt. ett tätskikt där man klipper egna.
[bild]
Ser snyggt ut det där
Kan ju omöjligt gälla dosor.richardtenggren skrev:Jag har redan köpt på mig LKs väggskena Flex UNI Push och UNI Push dosor, men även deras verktyg LK Dosfräs UNI till vårt kommande badrumsbyggare.
Det enda jag ser som problem blir väl utsticket från färdig vägg då? Då Dosfräsen trimmar ner dosans rör till 2 mm utstick från färdig vägg, men annars passar väl inte LK Anslutningskopplingar med dess bricka?
En fundering bara eftersom jag ser många I branschen som inte använda fasta brickor. Handlar det om rekommendationer från LK eller att de inte tillåter als? Är det skäl till att försäkring inte skulle betala ut om nåt skulle hände?Krilleman skrev:
LK verkar få göra nya fräsar då.Här är bilder från monteringsanvisningarna för sina 2 varianter av väggdosor.richardtenggren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 445 inlägg
Visst ligger det en del på hyllan hoss grossist, men du får ju samtidigt tänka på att alla storbyggen som är startade kommer också att avslutas enligt det regelverk som står skrivet i bygghandlingen.L lostinsweden skrev:
Så låt oss tex säga att det startat ett större bygge med 300lgh i somras, så kommer detta bygget inte gälla för dom nya reglerna. Då avslutar man detta som det är påbörjat enligt regelverket säkervatten 2016 och tar nya tag på nästa bygge enligt det senaste regelverket.
Så någon snabb övergång blir det inte direkt likt att slå på eller av en strömbrytare.
Nu kapar man 2mm så om det skulle läcka så kan det rinna ned i väggen utan att det upptäcks. De vill de undvika.F falkn skrev:
Jag misstänker att allt kommer vidareutvecklas så att det går att lämna 6mm.