Krilleman
Mycket matnyttigt om LK kan man läsa sig till!

https://www.lksystems.se/globalasse..._installationslosningar-enligt-nt-vvs-129.pdf

https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-universal/monteringsanvisningar/

Vatette är vad jag vet den första som skarpt börjat lansera produkter för denna 60mm cc-regel.
Dom har fixturplåtar som är 60cc!
https://www.vatette.se/

Även skyddsröret ska sticka ut längre efter nyår. Viktigt att tänka på.
Dessutom är det nya regelverket offentligt från säkervatten redan nu för den nyfikne!
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag hade läst det där du länkade till men tänkte att de var fixerade genom den där brickan.
 
Krilleman Krilleman skrev:
LK tillåter inte detta förfarande längre. Ska vara fast bricka.
Först ut som vanligt...

[bild]
Ok you win.
 
Krilleman
L lostinsweden skrev:
Ok you win.
Det har aldrig handlat om att vinna, det har handlat om att göra rätt på första försöket vilket inte alltid är lätt om man inte vet! (y)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det har aldrig handlat om att vinna, det har handlat om att göra rätt på första försöket vilket inte alltid är lätt om man inte vet! (y)
Bra sagt
 
@Krilleman kör du LK:s rörmanchetter eller tätskiktstillverkarens?
 
Krilleman
Tätskiktstillverkarens!

Då blir det bättre med godkännanden och dylikt för respektive fabrikat av tätskikt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det har aldrig handlat om att vinna, det har handlat om att göra rätt på första försöket vilket inte alltid är lätt om man inte vet! (y)
Men vad tycker du Personligt om väggbrickorna?
Jag tycker att systemet bör förbättras. Först kapa man slangen rätt nära väggen. Det blir nervös moment och man ser inte om pex koppling bottna. Man är rädd för att klippa för mycket. Sedan måste man borra 2 extra hål i tätskiktet som är också sådär.
 
Jag skulle väl kunna använda en rörmachett cc150 eller cc160 för genomföringen i kommoden?

alltså om

cc40 gammal standard

cc60 hittar inga manchetter

cc80 finns inga manchetter
 
Krilleman
L lostinsweden skrev:
Men vad tycker du Personligt om väggbrickorna?
Jag tycker att systemet bör förbättras. Först kapa man slangen rätt nära väggen. Det blir nervös moment och man ser inte om pex koppling bottna. Man är rädd för att klippa för mycket. Sedan måste man borra 2 extra hål i tätskiktet som är också sådär.
Du ska ju alltid trycka in slangen hårt i väggen innan du kapar på rätt utstick så går det inte att misslyckas med insticksmåttet i kopplingen = Inga problem alls.

Borra i väggen är inga problem, använd silikon och bygg enligt säkervattenväggen!
Enkelt, utprovat och tätt!

Instruktionsbild för korrekt borrning och skruvning i en vägg med markeringar för rätt tekniker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Är det ok att sätta rörmanchetterna till tätskiktet en vit över varandra?
 
kulle
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette är vad jag vet den första som skarpt börjat lansera produkter för denna 60mm cc-regel.
Dom har fixturplåtar som är 60cc!
Krilleman , Vet du om det är samma kapverktyg till v6 som det äldre systemet ?
 
D Derbyboy skrev:
Är det ok att sätta rörmanchetterna till tätskiktet en vit över varandra?
Bättre att klippa till dem, men det funkar egentligen hur som. Det viktiga är att de sitter fast ordentligt och att hålen till rören inte är för stora. Bild från mitt badrum nedan.

Jag misstänker att de här nya reglerna kommer från att folk slarvar när de klipper hålen i duken vid cc 40 montage och sedan använder ett tätskikt som inte har manschetter för detta alt. ett tätskikt där man klipper egna.

Vattentätning i badrum med genomföringar för rörinstallationer och en öppning för rörgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har redan köpt på mig LKs väggskena Flex UNI Push och UNI Push dosor, men även deras verktyg LK Dosfräs UNI till vårt kommande badrumsbyggare.

Det enda jag ser som problem blir väl utsticket från färdig vägg då? Då Dosfräsen trimmar ner dosans rör till 2 mm utstick från färdig vägg, men annars passar väl inte LK Anslutningskopplingar med dess bricka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.