Hej !
Vad är rimligt att en golvvärme ska dra i kWh? Jag ska ha två zoner , en i ett badrum och en i ett större vardagsrum som värms upp av en ctc ecoel , ren el-patron tyvärr.
Badrummet ligger på 22,5 enligt givaren och de tycker jag fungerar bra. Där upplever jag att man kan känna när golvvärmen stängs av och på. Men i vardagsrummet tycker jag det alltid är varmt och att den värmer mer än vad som behövs. Här sitter ingen givare så vet vad tempen är. Men sista året tycker jag den har varit för varm ( absolut behagligt men drar för mkt kWh upplever jag i förhållande till upplevelsen)
Ligger i snitt på 3kwh oavsett ute temp vilket blir över 2000kwh i månaden för en yta på runt 60-70kvadratmeter. Känns orimligt. Övriga huset värms med luftvärmepump.
Vad kan jag göra för att justera eller kontrollera rimligheten ? Är det rimligt kanske jag som är ute och cyklar?
Förbrukningen har jag räknat ut genom drift timmar och förbrukning på pannan .
Vad är rimligt att en golvvärme ska dra i kWh? Jag ska ha två zoner , en i ett badrum och en i ett större vardagsrum som värms upp av en ctc ecoel , ren el-patron tyvärr.
Badrummet ligger på 22,5 enligt givaren och de tycker jag fungerar bra. Där upplever jag att man kan känna när golvvärmen stängs av och på. Men i vardagsrummet tycker jag det alltid är varmt och att den värmer mer än vad som behövs. Här sitter ingen givare så vet vad tempen är. Men sista året tycker jag den har varit för varm ( absolut behagligt men drar för mkt kWh upplever jag i förhållande till upplevelsen)
Ligger i snitt på 3kwh oavsett ute temp vilket blir över 2000kwh i månaden för en yta på runt 60-70kvadratmeter. Känns orimligt. Övriga huset värms med luftvärmepump.
Vad kan jag göra för att justera eller kontrollera rimligheten ? Är det rimligt kanske jag som är ute och cyklar?
Förbrukningen har jag räknat ut genom drift timmar och förbrukning på pannan .
För det första, fyll på värmesystemet, du har 0 bar i tryck, fyll på till 1,5 bar och lufta systemet, efter sista luftningen bör trycket vara ca 1,25 bar.
Golvvärme bör inte ha termostater utan hela systemet bör injusteras så att det blir jämn golvtemperatur. Hela systemets framledningstemperatur regleras med reglercentralen som tar in aktuella utetemperaturen.
Golvvärme bör inte ha termostater utan hela systemet bör injusteras så att det blir jämn golvtemperatur. Hela systemets framledningstemperatur regleras med reglercentralen som tar in aktuella utetemperaturen.
Först skadu fylla på vatten i systemet, nu noll om mätaren är frisk. Ca 42 C normalt med element. Är det för varmt så blir det att ställa ner kurvan på pannan. Ser ut som att det är rätt för element, men för högt för GV.
Du får ställa ner värmekurvan på pannan ett par snäpp och vänta ett dygn mellan varje ändring.
Nu är fram enöigt bild 40 C och innom parrantes vvad det ska vara. Har ni jordfelsbrytare i huset och pannan ligger på den. Det med hög temp ut, kan vara att ett relä eller kontaktor svetsat i kontakterna eller att det ligger till på ett fel i en sådan. Då värmer den kanske konstant med en mindre effekt. Är liksom en klassiker som känns på vår och höst, med EL-pannor, när det inte behövs så mycket värme.
Klarar du inte att kolla själv hur det är, så kan en elektriker mäta upp och se om fel finns.
Du får ställa ner värmekurvan på pannan ett par snäpp och vänta ett dygn mellan varje ändring.
Nu är fram enöigt bild 40 C och innom parrantes vvad det ska vara. Har ni jordfelsbrytare i huset och pannan ligger på den. Det med hög temp ut, kan vara att ett relä eller kontaktor svetsat i kontakterna eller att det ligger till på ett fel i en sådan. Då värmer den kanske konstant med en mindre effekt. Är liksom en klassiker som känns på vår och höst, med EL-pannor, när det inte behövs så mycket värme.
Klarar du inte att kolla själv hur det är, så kan en elektriker mäta upp och se om fel finns.
Vänstra sidan av ventilen i mitten tillhör tapp(varm)vattnet, högra sidan av ventilen tillhör värmesystemet (ansluter mot ett rör med ett R på), så ja, det lär vara påfyllningsventilen.
Medan du fyller på så kan det vara lämpligt att ha skruven på automatluftaren öppen så att eventuell luft åker ut, sitter bredvid manometern.
Strax under mätblocket är expansionskärlet anslutet.
Precis ovanpå pannan, vänster om expansionskärlet så sitter en säkerhetsventil med röd ratt.
På kortänden av ratten brukar det stå vilket tryck den öppnar vid.
1,5-3 bar = värmesystemet
8-10 bar = tappvatten, normalt KV-sidan av VVBn.
Medan du fyller på så kan det vara lämpligt att ha skruven på automatluftaren öppen så att eventuell luft åker ut, sitter bredvid manometern.
Strax under mätblocket är expansionskärlet anslutet.
Precis ovanpå pannan, vänster om expansionskärlet så sitter en säkerhetsventil med röd ratt.
På kortänden av ratten brukar det stå vilket tryck den öppnar vid.
1,5-3 bar = värmesystemet
8-10 bar = tappvatten, normalt KV-sidan av VVBn.
Redigerat:
Ok så för att summera så jag fattat det rätt , så ska jag bara öppna ventilen som går från R röret och låta trycket öka upp i manometern och sen stänga den igen ? Skruvar jag bara upp den ”plastskruven” bredvid manometern för att lufta samtidigt ?
Säkerhetsventilen står det 2,5bar på . Behöver jag tänka något på den ?
Säkerhetsventilen står det 2,5bar på . Behöver jag tänka något på den ?
Öppna påfyllningsventilen sakta och lite.
Du kan låta svarta plasthatten vara lossad i någon dag, glöm bara inte att dra åt den igen.
Trycket stiger när vattnet blir varmare, ju varmare framledningstemperatur och returtemperatur ju högre tryck i systemet.
Du kan låta svarta plasthatten vara lossad i någon dag, glöm bara inte att dra åt den igen.
Trycket stiger när vattnet blir varmare, ju varmare framledningstemperatur och returtemperatur ju högre tryck i systemet.
Jag har tryck men temperaturen går inte ner , när jag justerar kurvan så sänks tempen inom parantes , men den ligger konstant på 40 grader framledning , borde den inte sjunka ? Förbrukningen är fortsatt hög och oförändrad . Vad kan jag göra ?
Mvh
Mvh
Klicka här för att svara