167 läst · 2 svar
167 läst
2 svar
Ljudmätning nybyggnation
Hej! Håller på med ett projekt där vi bygger om ett flerbostadshus. Vi gör en utbyggnad på huset som är bygglovspliktig och därav måste vi göra en ljudmätning mellan lägenheterna, dock bara på den nya delen. Denna ljudmätning måste uppfylla vissa krav på tex stegljud och efter genomförd ljudmätnimg uppfyller vi inte kraven på just denna punkt. Vi har byggt exakt enligt konstruktionsritning. Nu är lägenheterna helt klara och kommunen vill att vi river upp golv/bjälklag och utför ytterligare åtgärder för ljudisolering.
Till saken hör att i lägenheterna är det öppet mellan nya delen och gamla delen, så ljudet går ju uppenbarligen via gamla till nya delen och därav blir ljudmätningen fel (enligt mig men det känns ju uppenbart). Detta vill byggnadsnämnden inte lyssna på. Dom vill bara ha ett godkänt protokoll och förstår inte problemet.
Är ju helt galet att man skall bygga klart ett helt jäkla hus, sen göra en ljudmätning och sen behöva riva upp allt för några enstaka decibel.
Någon som kan något om ljudmätningar som kan bekräfta att jag tänker rätt?
Till saken hör att i lägenheterna är det öppet mellan nya delen och gamla delen, så ljudet går ju uppenbarligen via gamla till nya delen och därav blir ljudmätningen fel (enligt mig men det känns ju uppenbart). Detta vill byggnadsnämnden inte lyssna på. Dom vill bara ha ett godkänt protokoll och förstår inte problemet.
Är ju helt galet att man skall bygga klart ett helt jäkla hus, sen göra en ljudmätning och sen behöva riva upp allt för några enstaka decibel.
E ELIDI skrev:Hej! Håller på med ett projekt där vi bygger om ett flerbostadshus. Vi gör en utbyggnad på huset som är bygglovspliktig och därav måste vi göra en ljudmätning mellan lägenheterna, dock bara på den nya delen. Denna ljudmätning måste uppfylla vissa krav på tex stegljud och efter genomförd ljudmätnimg uppfyller vi inte kraven på just denna punkt. Vi har byggt exakt enligt konstruktionsritning. Nu är lägenheterna helt klara och kommunen vill att vi river upp golv/bjälklag och utför ytterligare åtgärder för ljudisolering.
Kan du bifoga ritningar och rapporten på ljudmätningen? Hade ni inte akustiker inkopplad från början?
Har ingen möjlighet till det tyvärrLaszloToth skrev:
Nej vi hade inte det. Vi har använt dom lösningar som finns med akustikprofiler i tak och stegljudsdämpande foam under golv. Dubbla lager golvgips och dubbla lager takgips, stenullsisolering mm. Men riva upp golv eller sätta dit ytterligare gips i tak är ju ett jäkla jobb om ljudet ändå vandrar via gamla delen. Att göra allt detta bara för att halva lägenheten skall uppfylla kraven känns ju också extrem onödigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nybyggnation i Italien
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Arkitektritad nybyggnation - offertförfrågan
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Badrum felbyggt vid nybyggnation FB vägrar ersättning
Försäkringar -
Installerad effekt i nybyggnation mindre än 50 kvm? Klara kraven?
Bygglov -
Vid nybyggnation Kan man själv göra Vvs o tätskiktet i Våtutrymme.
Lösvirke & Timmerhus