Gängtejp är enkelt men visst händer det att det läcker ibland om man använder gängtejp. Men med gängsnöre har det funkat fint. Jag tycker också att lin är bra, men det tar lite längre tid och är lite kletigt att jobba med.
 
Nu arbetet med rör igång.
Undra om jag hinner få igång allt i helgen. Tveksamt. Vill dra allt med slang!
Så man kan böja hur man vill :D
 
Såhär står det i manualen till min Vedex:

"Termostaten är leveranskopplad för laddstyrning med termisk
ventil – d v s att rökgastermostaten enbart styr start
och stopp av rökgasfläkten.
För att säkerställa från stilleståndsförluster via VEDEX 3300
rekommenderas omkoppling till laddstyrning utan termisk
ventil. Rökgastermostaten styr då tillsammans med panntermostaten
även laddpumpens start och stopp.
Omkopplingen skall göras vid dockning till termiskt uttag.
Genomför omkopplingen genom att flytta kabel 09
från position 12 till position 11 på plint -X9."

Behöver jag göra någon omkoppling när jag kör med laddomat. Är säkert jätte självklart men tycker det låter lite rörigt :-?
 
Ja det var rörigt, koppla på ett sätt och sen rekomdera att man kopplar om det!!

Du ska i alla fall koppla om. Det du vinner på det är att laddpumpen stannar när det brunnit ut. Inte först när pannan kallnat.

Lycka till med installationen!!
 
Matss skrev:
Ja det var rörigt, koppla på ett sätt och sen rekomdera att man kopplar om det!!

Du ska i alla fall koppla om. Det du vinner på det är att laddpumpen stannar när det brunnit ut. Inte först när pannan kallnat.

Lycka till med installationen!!
Tycker dom skrivit lite komplicerat. Men den är inte kopplad för att köras med laddomat nu då?

Sen undra jag lite hur känsligt det är med linet, blir ju alltid några trådar som går framför hålet på röret eller vad man ska säga. Lossnar dom sen och åker in i CP:n sen?
 
gådeberg skrev:
Tycker dom skrivit lite komplicerat. Men den är inte kopplad för att köras med laddomat nu då?

Sen undra jag lite hur känsligt det är med linet, blir ju alltid några trådar som går framför hålet på röret eller vad man ska säga. Lossnar dom sen och åker in i CP:n sen?
Jag tycker att det som Matss skriver i sitt svar möjligtvis kan utmanas. När jag läser det som står i instruktionen så förefaller det som om pannan är levererad för eldning med laddomat (dvs termisk styrning av vattnet). Det alternativ som de skriver om förefaller var när pannan går med väldigt liten ackumulatorvolym eller andra driftfall då man vill att pannan skall ligga uppe i temperatur hela tiden. Normalt när man eldar mot ackumulatortank så vill man ju att så mycket som möjligt av värmen i pannan skall gå mot ackumulatortanken. Att då stänga av laddpumpen bara för att rökgastemperaturen gått ned innebär en ren förlust eftersom kvarvarande pannvärme inte går till ack-tanken utan läcker ut från pannan till begränsad nytta. Som jag läser instruktionen betyder det att pannan är levererad för drift med laddomat och du behöver inte göra något om du har en sådan, dvs pumpen stannar när all användbar värme är förflyttad från pannan till ackumulatortanken.
 
Vistt får du utmana mig ;) och det finns för och nackdelar med allt. Men en annan fördel med att pumpen startar ganska direkt efter att man börjat elda är ju att självcirkulationen upphör och pannan kommer upp i temp fortast möjligt.

Sen är det frågan när man får över mest värme till tanken. Laddomaten stänger ju under tex 78 grader. Men när pumpen stannar öppnar backventilen och självcirkulation startar (under förutsättning att det finns kallare vatten i tanken).

Själv har jag rökgastermostat parallellt med en termostat för pannvattnet. Pumpen startar och stannar av röhgastermostaten. Men är pannan över 95 grader går pumpen även om det inte finns varm rök. Innan jag kopplade in panntermostaten kunde det koka om tanken var "proppfull" när det brann ut och keramik mm var hett.
 
gådeberg skrev:
Sen undra jag lite hur känsligt det är med linet, blir ju alltid några trådar som går framför hålet på röret eller vad man ska säga. Lossnar dom sen och åker in i CP:n sen?
Det brukar gå bra att "vira fast" dom sista stråna när man strykit på pastan
 
Matss skrev:
Vistt får du utmana mig ;) och det finns för och nackdelar med allt. Men en annan fördel med att pumpen startar ganska direkt efter att man börjat elda är ju att självcirkulationen upphör och pannan kommer upp i temp fortast möjligt.

Sen är det frågan när man får över mest värme till tanken. Laddomaten stänger ju under tex 78 grader. Men när pumpen stannar öppnar backventilen och självcirkulation startar (under förutsättning att det finns kallare vatten i tanken).

Själv har jag rökgastermostat parallellt med en termostat för pannvattnet. Pumpen startar och stannar av röhgastermostaten. Men är pannan över 95 grader går pumpen även om det inte finns varm rök. Innan jag kopplade in panntermostaten kunde det koka om tanken var "proppfull" när det brann ut och keramik mm var hett.
Men du har inga extra saker till pumpen?

Jag vill ju att fläkten ska stanna när pannan brunnit ut. Men ju givetvis att pumpen ska fortsätta gå trots att fläkten stanna pga av att pannan är tillräckligt varm
 
Hur mycket och hur viktigt är det att ledningen från panna till tank går uppåt?

Min är ungefär i smma höjd hela tiden. Vet inte varför men av någon anldening gjorde jag ju röret som går upp från pannan lite onödigt långt kanske. Och ingen unionventil där. PUCKO!
Ska jag lägga ner lite arbete på att kapa av det röret och korta det. Det andra röret går ju ner till laddomaten så det blir inga konstigheter att ta bort.
Eller räcker det med att jag byter ut vinklen som sitter på röret på pannan och sätter dit ett T-rör och gör en luftfälla där?

pa200072ti6.jpg
 
Det är gränsfall men så länge det inte lutar åt andra hållet bör det gå. Har skrivit det förut men tar det igen. Det får inte bli ång eller luft ficka i röret, då stannar cirkulationen. Förutsätter att du går in i sidan på tanken sen? Så att luft/ånga kan samlas nånstans. Men det är inte mycket jobb att kapa röret och sätta dit en union.
Luftfälla i laddslingan är värdelöst och du spar ju inget jobb...

Tyvärr ser jag en sak du i alla fall måste ändra. Det ser ut som att returen från elementen först går ihop med pannreturen och sen ansluts shunten till pannreturen. Svårt att beskiva i ord men du kanske trycker av ett kort på det hela?

Shunten måste anslutas direkt till elementreturen annars kommer du att få glödheta elemet i slutfasen av eldningen. När shunten är stängd ska vattnet i elementen bara cirkulera runt.

Det är även god ide att ha någon typ av strypventil på returen.

Ser ju nu att det sitter en kulventil på returen. Den kan i nödfall användas för att strypa flödet. Men nån kran med flera varv är mycket enklare att justera.
 
Matss skrev:
Det är gränsfall men så länge det inte lutar åt andra hållet bör det gå. Har skrivit det förut men tar det igen. Det får inte bli ång eller luft ficka i röret, då stannar cirkulationen. Förutsätter att du går in i sidan på tanken sen? Så att luft/ånga kan samlas nånstans. Men det är inte mycket jobb att kapa röret och sätta dit en union.
Luftfälla i laddslingan är värdelöst och du spar ju inget jobb...

Tyvärr ser jag en sak du i alla fall måste ändra. Det ser ut som att returen från elementen först går ihop med pannreturen och sen ansluts shunten till pannreturen. Svårt att beskiva i ord men du kanske trycker av ett kort på det hela?

Shunten måste anslutas direkt till elementreturen annars kommer du att få glödheta elemet i slutfasen av eldningen. När shunten är stängd ska vattnet i elementen bara cirkulera runt.

Det är även god ide att ha någon typ av strypventil på returen.

Ser ju nu att det sitter en kulventil på returen. Den kan i nödfall användas för att strypa flödet. Men nån kran med flera varv är mycket enklare att justera.
Ska gå ner och sänka det lite nu.
Jo jag kom på det sent igår det där med shunten :p Men det är ju inte hela världen att ändra. Attew ju bara unionmventilen i fel ände men det blir en till i botten nu
Så på retur mellan tank och laddomat ska jag alltså försöka sätta dit nån ventil? Är den för skiktningens skull? Är det inte svårt att veta vilket som är rätt flöde?
 
Nej ventilen ska sitta mellan shunt och returröret från elementen. Så att du kan strypa flödet i elementkretsen. På så sätt "hinner vattnet kallna" mer och du får lägre temp i botten på tanken.
 
Tyvärr ser jag en sak du i alla fall måste ändra. Det ser ut som att returen från elementen först går ihop med pannreturen och sen ansluts shunten till pannreturen. Svårt att beskiva i ord men du kanske trycker av ett kort på det hela?

Shunten måste anslutas direkt till elementreturen annars kommer du att få glödheta elemet i slutfasen av eldningen. När shunten är stängd ska vattnet i elementen bara cirkulera runt.

Det är även god ide att ha någon typ av strypventil på returen.

Ser ju nu att det sitter en kulventil på returen. Den kan i nödfall användas för att strypa flödet. Men nån kran med flera varv är mycket enklare att justera.[/quote]



Ooops! nu blev jag lite orolig har halvt som halvt kopplat in radiatorretur på en t-koppling som går dels på returslingan mellan laddomat och tank och dels rakt upp till shunten, skjutventil tänkte jag sätta i närheten av shunt. Har jag tänkt rätt?








 
Kolla min otroligt genomarbetade ritning ;)
 
  • Shunt_ritn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.