Bakåt, och det röret var vaäl fyrkantigt? Eller? Måste springa ut och titta igen!
Röret jag har i skorsstenen är ju runt. Som det är just nu verkar det som dom har svetsat fast en 90[sup]o[/sup] i skorsttensröret och sen det som sticker ut i pannrummet. Kan det stämma?
 
Menar att om man skjuter in pannans rökrör i skorstenen måste man ju börja med det. Eller hur gör man?
 
Det låter ju lågiskt att börja med det. Men jag vet inte riktigt, jag har anslutit min panna uppåt.
 
Har någon av er draglucka?
Tycker att det verkar som en smart sak på många sätt.
Men skorsstensgubbarna jag ringt till om att koppla in pannan till skorsstenen vill absolut minte sätta in det. Dom gör detr bara i nödfall till oljebrännare.
Finns väl inga nackdelar med att den sitter där väl?
 
Draglucka är super bra.Blåser det mycket så får du jämt o fint drag.
Ett måste tycker jag
 
Menar det! Dom hade inga bra argument tycker jag. Fattar inte vad det va som gjorde att dom inte ville ha det men jag bestämmer väl över min skorsten, så vill inte han sätta in det kanske nån annan vill
 
Jo, pratade med han ikväll och han menade på att det bara behövs ett minimalt drag coh att fläkten sköter resten. Men fläkten är väl till för att suga så att det blir underförbränning och inte trycka ut avgaserna. Sen kan man ju ha för mycket drag. Vilket kanske inte jag kommer att få med 110mm rör. Fast det är ett grymt sug
 
Jag har ingen draglucka, men det fungerar fint ändå. Jag har kort skorsten 5,5m så jag tror inte att jag får för mycke drag.
 
Dragluckans funktion är att minska draget, den kan aldrig öka draget...
 
gådeberg skrev:
Menar att om man skjuter in pannans rökrör i skorstenen måste man ju börja med det. Eller hur gör man?
Du måste nog svetsa på en adapter på skorstenröret. Sen beror det på hur tight passning det är mella pannans fyrkantiga rör och muffen, eftersom det är en liten fläns 1-2cm) på röret som ska sättas på pannan. Jag gjorde så att jag monterade på vinkelröret på pannan och sen sköt jag in allt i muffen ;)
 
gådeberg skrev:
Finns väl inga nackdelar med att den sitter där väl?
Jo en o det är att årsverkningsgraden sjunker med 1-2% då varmluft sugs ut ur pannrummet läste jag om idag.. Men det vägs ändå upp av alla fördelar som skonad skorsten t.ex.. :)

Även om det är en fläktpanna så bromsar fläkten inte allt om man har för mycket drag utan då går rökgaserna för fort genom pannan..
 
Spelar det egentligen någon roll var jag kopplar in värmen från tanken till elementen och returen i pannrummet. Tänkte gå på där det gammla gick in och ut. Rören går ju i taket och det sitter redan t-rör där. Eller ska det vara så nära som möjligt. Egentligen kanske dom rören skulle bytas men de får bli när man bryter upp golvet ovan
 
På min Nibe Vedex finns det ju två uttag på toppen, ett på var sida och ett där bak.
Jag hade tänk att koppla såhär om ingen annan misstycker:

Stort uttag på toppen- Framledning
Det lite mindre på toppen hade jag tänkt att koppla säkerhetsventilen på. Fel? Ska de sitta vid tryckkärlet?

Ett uttag på sidan- Dykrör till SYR ventil

Baksida- Retur
 
gådeberg skrev:
På min Nibe Vedex finns det ju två uttag på toppen, ett på var sida och ett där bak.
Jag hade tänk att koppla såhär om ingen annan misstycker:

Stort uttag på toppen- Framledning
Det lite mindre på toppen hade jag tänkt att koppla säkerhetsventilen på. Fel? Ska de sitta vid tryckkärlet?

Ett uttag på sidan- Dykrör till SYR ventil

Baksida- Retur
Har du olika storlekar på de hålen i toppen?
Hade 25R på båda jag.. ena blev pluggat och i det andra satte jag dykröret till syrventilen OCH röret till tanken via ett 32R T-rör och sen 35mm koppar till tanken.

Säkerhetsventilen hamnade på sidan (de hålen är ju avsedda för annan matning om man inte har Laddomat 21).

Kört med min Vedex 3000 sen -99 är det väl.. då pannan är tillverkad -98. Har än inte bytt stenar eller baljan men den sistnämda ser hemsk ut nu! Har nytt hemma men det känns som man måste hitta nån lösning på att det inte ramlar ner för mycket i baljan. Detta är det som knäcker den lite då det blir som koks eller nått som blir så otroligt hett för plåten.

Har 3x750L samt 170L öppet expansionskärl på vinden och det krävs som 2-2,5 laddning för få allt varmt när det är nere på 20-30 grader.

Rubbet inköpt på Rinkaby.
 
Hejhej!

Är det viktigt att radiator returen går in i tanken eller gäller det bara att få den rätt sida laddomaten?
Ungefär såhär, eller ska de vara rätt in i tanken?Eller kan jag koppla in den vilken sida av Laddomaten somhelst?

returgn7.th.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.