19 561 läst · 309 svar
20k läst
309 svar
Lite smått panik
du bör montera radiatoreturen mellan tank och laddomat.
Det sitter en backventil i laddomaten som gör att radiatorreturflödet kan komma att tvingas gå upp igenom pannan om du monterar radiatorreturen mellan laddomat och panna.
Takc för svarRoKe skrev:
Så det spelar ingen roll var mellan tank och laddomat då?
Lite svårt att beskriva i ord. Öva lite, prova lite olika mängd på samma koppling. Ta stålborsten och ta bort det gamla. Men det bör nog vara ca två, tre varv, ett är för lite. Ju klenare dimension ju smalare tuss lin, dela på den. Att det är för mycket ser du på att en massa lin tvingas av gängorna. Bred ut lintussen, linda på, efter ett varv sitter den fast och du kan ta i mer och spänna linet varefter du lindar på. När det är lagom tjockt slit av. Därefter stryker du på rikligt med pasta och vrider fast linet i gängans riktning. Stryk gärna lite pasta i muffen. Dra åt lagom hårt, det ska gå att dra lite till. Tar du isär kopplingen ska det sitta lin kvar på gängan.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Min erfarenhet är att trots att man gjort rätt så läcker det ibland både med gängtesjp och snöre, däremot aldrig med lin. Vet många som har samma uppfattning. Vad är din erfarenhet av gängtejp? Tycker att den fungerar skapligt på mässing/kromat, men varför chansa?