Hejhej!

Är det viktigt att radiator returen går in i tanken eller gäller det bara att få den rätt sida laddomaten?
du bör montera radiatoreturen mellan tank och laddomat.
Det sitter en backventil i laddomaten som gör att radiatorreturflödet kan komma att tvingas gå upp igenom pannan om du monterar radiatorreturen mellan laddomat och panna.
 
RoKe skrev:
du bör montera radiatoreturen mellan tank och laddomat.
Det sitter en backventil i laddomaten som gör att radiatorreturflödet kan komma att tvingas gå upp igenom pannan om du monterar radiatorreturen mellan laddomat och panna.
Takc för svar
Så det spelar ingen roll var mellan tank och laddomat då?
 
gådeberg skrev:
Takc för svar
Så det spelar ingen roll var mellan tank och laddomat då?
Det kalla returvattnet letar sig till tanken i samma takt som du tar ut hetvatten till dina radiatorer.
Du kan montera radiatorerturen mellan laddomat och tank där du tycker att det passar dig bäst.
 
gådeberg skrev:
Hejhej!

Är det viktigt att radiator returen går in i tanken eller gäller det bara att få den rätt sida laddomaten?
Ungefär såhär, eller ska de vara rätt in i tanken?Eller kan jag koppla in den vilken sida av Laddomaten somhelst?

[bild]
Kan man göra något liknande med det röret man löaddar tanken med? Är det viktigt att det går från pannat till tank, tank till shunt. Eller kan jag göra ungefär som på bilden?

framlld5.th.png
 
se mitt tidigare inlägg "Svara #88 - 18. aug 2006 kl. 08:54" i samma tråd
 
Matss skrev:
se mitt tidigare inlägg "Svara #88 - 18. aug 2006 kl. 08:54" i samma tråd
Tack måste ha bättre koll ;)
Då blir detta jätte bra. Mycket midre rördragning. Nu ska jag ner och koppla in pannan till skorstenen.

Ska man efterstäva att ledning från pannan till tank alltid är lika hög eller är det dumt att göra ungefär som på bilden?

framl1ka3.th.png
 
Som på bilden är ok. Men inte tvärsom, det får aldrig bli ånga / luft stående i ledningen då stannar cirkulationen och pannan kokar
 
Hur mycket lin bör man lägga på? Bara ett varv eller vad är "lagom"?
 
Jag brukar lägga på så att det täcker gängorna precis
 
Hocke skrev:
Jag brukar lägga på så att det täcker gängorna precis

Inte så jätte mycket med andra ord?
 
Lite svårt att beskriva i ord. Öva lite, prova lite olika mängd på samma koppling. Ta stålborsten och ta bort det gamla. Men det bör nog vara ca två, tre varv, ett är för lite. Ju klenare dimension ju smalare tuss lin, dela på den. Att det är för mycket ser du på att en massa lin tvingas av gängorna. Bred ut lintussen, linda på, efter ett varv sitter den fast och du kan ta i mer och spänna linet varefter du lindar på. När det är lagom tjockt slit av. Därefter stryker du på rikligt med pasta och vrider fast linet i gängans riktning. Stryk gärna lite pasta i muffen. Dra åt lagom hårt, det ska gå att dra lite till. Tar du isär kopplingen ska det sitta lin kvar på gängan.
 
Varför inte använda Loctits gängsnöre?
 
Därför att risken för att det läcker är mycket större. Har provat både lin, gängtejp och gängsnöret och lin är oslagbart.
 
På vilket sätt?
Använder man gängsnöre rätt så funkar det kanon, det går även att vrida tillbaka utan att det läcker.
 
Min erfarenhet är att trots att man gjort rätt så läcker det ibland både med gängtesjp och snöre, däremot aldrig med lin. Vet många som har samma uppfattning. Vad är din erfarenhet av gängtejp? Tycker att den fungerar skapligt på mässing/kromat, men varför chansa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.