5 858 läst · 46 svar
6k läst
46 svar
Lite frågor om Hammer A3
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Hinner tyvärr inte lägga så mycket tid som jag vill på detta.
Tog en liten kik förut, hur lösa sitter era tänder? min gamla Moretens var de relativt stabila men här flappar de runt rätt bra, trodde jag hitta orsaken - men även när jag trycker alla åt höger så går de fortfarande i bordet på vänster sida
Sitter svarta distanser på vänster/höger om tänderna, dock verkar jag ha 2st på höger och en på vänster?. En fix hade varit att skifta detta.(beroende på hur enkelt man får bort axeln)
Vänster sida en distans (man ser även att plåten är lite böjd, dock inte tillräckligt för att fingrarna ska hamna rätt.)
Högersida två distanser:
Frågan är om de varit såhär sedan ny(jag köpte den begagnad fyi)
Dumpar lite bilder så kanske de hjälper någon annan.
Tog en liten kik förut, hur lösa sitter era tänder? min gamla Moretens var de relativt stabila men här flappar de runt rätt bra, trodde jag hitta orsaken - men även när jag trycker alla åt höger så går de fortfarande i bordet på vänster sida
Sitter svarta distanser på vänster/höger om tänderna, dock verkar jag ha 2st på höger och en på vänster?. En fix hade varit att skifta detta.(beroende på hur enkelt man får bort axeln)
Vänster sida en distans (man ser även att plåten är lite böjd, dock inte tillräckligt för att fingrarna ska hamna rätt.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högersida två distanser:
Logga in
Skapa konto
Frågan är om de varit såhär sedan ny(jag köpte den begagnad fyi)
Dumpar lite bilder så kanske de hjälper någon annan.
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Kan kolla på min ikväll (tror jag, vet aldrig när barnen somnat)
Edit: Ursäktra trådkap
För att svara på en fråga:
- Blir man verkligen så lycklig av sprialkuttern som det påstås i reklamen?
Jag gick från en Moretens H410 med vanliga skär till en A3-31 med Spiral cutter. Föredrog skiftet mellan Rikt till Plan på Moretens. Men kan aldrig mer gå tillbaka till vanliga skär. Att slippa posta stål är otroligt skönt.
Fick lite hopp om livet då barnet somnat. Tänderna är fortfarande slappa men tog bort lite kåpor, knackade ur axeln och skiftade distanserna. Nu går vänstra tanden fri även när de är tryckta längst ut.
Slänger med lite bilder i fall någon annan råkar ut för liknande problem. Tog cirka 30 minuter i långsamt tempo (kikade över maskinen samtidigt).
Observera - axeln kan endast knackas utåt, inte mot baksidan av maskinen
För att svara på en fråga:
- Blir man verkligen så lycklig av sprialkuttern som det påstås i reklamen?
Jag gick från en Moretens H410 med vanliga skär till en A3-31 med Spiral cutter. Föredrog skiftet mellan Rikt till Plan på Moretens. Men kan aldrig mer gå tillbaka till vanliga skär. Att slippa posta stål är otroligt skönt.
Fick lite hopp om livet då barnet somnat. Tänderna är fortfarande slappa men tog bort lite kåpor, knackade ur axeln och skiftade distanserna. Nu går vänstra tanden fri även när de är tryckta längst ut.
Slänger med lite bilder i fall någon annan råkar ut för liknande problem. Tog cirka 30 minuter i långsamt tempo (kikade över maskinen samtidigt).
Observera - axeln kan endast knackas utåt, inte mot baksidan av maskinen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Låter ju på summan av tråden att jag borde köpa mig en. Med spiralkutter. Jag tror en 31 är ”min” bredd. Synd att det är just den som det står att leveranstiden kan bli lång på, men jag får kolla på måndag vad det betyder. Stort tack för all bra info hittills. Om jag väl slår till är fet inte omöjligt att tråden behöver leva ett tag till.
Lång betydde verkligen lång. Beställningar som görs till fabriken nu levereras i augusti. Betyder det att jag måste ägna tiden fram till det med att göra en massa annan och tråkigare nytta? Det känns inte ok.
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
I våras fanns det gott om maskiner i showroomen i Europa, men de kan ju ha tunnats ut rejält. Iom covidutbrottet fick handlarna skicka maskiner lite fram och tillbaka mellan länderna. Ring Fredrik på Felder i Arlöv, han fixar det mesta.Hep skrev:
Tydligen är det en kombination av covid på fabriken, konkurs hos österrikiska motortillverkaren och en väldigt lyckad tysk kampanj i våras. Det ska kollas ett varv med fabriken, men risken finns att jag måste rensa rabatter, laga ett golv och bygga klart köket under våren istället för att hyvla.
Vet inte om min fru går med på en 41. Det finns kanske en gräns hos henne med. En 31 ”kostar” mig en Kitchen Aid. Vad en 41 skulle motsvara vet jag inte och så länge hon har högre lön än jag är det hon som får sätta omvandlingskursen.
Vet inte om min fru går med på en 41. Det finns kanske en gräns hos henne med. En 31 ”kostar” mig en Kitchen Aid. Vad en 41 skulle motsvara vet jag inte och så länge hon har högre lön än jag är det hon som får sätta omvandlingskursen.
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Inga problem, jag kan låna ut en Stanley no6 och så försvinner du in i verkstan och börjar hyvla, så har du att göra till höstenHep skrev:Tydligen är det en kombination av covid på fabriken, konkurs hos österrikiska motortillverkaren och en väldigt lyckad tysk kampanj i våras. Det ska kollas ett varv med fabriken, men risken finns att jag måste rensa rabatter, laga ett golv och bygga klart köket under våren istället för att hyvla.
Sådärja. Lite tjat från svenska säljaren mot fabriken och så kom den någon månad ”för tidigt”. Men hjälp av en lång ramp och stark fru står den nu inomhus. Ska bara få ner den på golvet och montera lite, så kommer jag tillbaka med ett ton dumma frågor efter det.
Logga in
Skapa konto
Har du tagit med anhållet i max bakre läget i den ekvationen? Det e ju ingen stor pryl som sticker ut men ska man ha hyveln mot en vägg krävs det mycket luft bakom.Hep skrev:
Edit...såklart grattis till nya hyveln!