Vi har förlorat många budgivningar och man ångrar att man inte dragit till med 200-300 över utgångspris och krävt få skriva på direkt. Men känslan, för området och huset har sagt att detta går att få billigare. Sen blir man så irriterad över att man står där och budar på samma hus 400 k över utgångspris.

Men man hade ju för alltid gått och varit irriterad över att man kanske betalat för mycket. :F
 
G
13th Marine skrev:
Psst! Det heter bjuda inte buda, att buda är att skicka något med bud.
Du budar, skickar bud mellan säljare och köpare och budet i detta fall är mäklaren.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En sak kan man generalisera kring alla dessa "så vinner du budgivningen" guider är ju att så fort de blir offentliga så slutar de att fungera.

Budgivningen i Sverige fungerar ju rent kapitalistiskt. Du vinner när du är den som har mest pengar att lägga.
Så det är bästa tipset.

Sen finns det ju andra skolor som man kan ha. "Så låter du bli att betala mer än huset är värt". Där första tipset är att inte låta sig dras med i budgivningar baserat på att det känns hemskt att förlora.
 
  • Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är därför vi intervjuade en docent i nationalekonomi.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Att vinna en budgivning är ju inte svårt. Det behövs det ingen utbildning i. Kräver ingen talang eller intellekt. Det är ju bara att erbjuda sig att betala mest pengar. Svårigheten ligger ju i att få det man vill ha till så låg kostnad som möjligt.
Inte är det många som lyckas "vinna" en budgivning över någon/några som är villiga att betala långt mer än en själv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus blev vi överbjudna (vi hade satt ett tak och släppte). Men de som vann budgivningen kunde inte betala direkt, de var tvungna att sälja sitt befintliga hus först. Men säljarna ville sälja så snabbt som möjligt.
 
Artikel författaren skriver
– Det är bättre att kolla alla avslut på den adressen du bjuder på i lagfartsregistret. Det ger ett mycket bättre mått än genomsnittspriset för området.
Hur kollar jag det?
Vilken web-adress skall jag gå till?
Var hittar jag lagfartsregistret?
 
undine
"Börja med att kontakta flera olika banker för att se vilken summa de är beredda att ge dig lånelöfte på. Se därefter till att få klart lånelöftet med den valda banken innan du börjar bjuda."

Stämmer inte. Jag har gjort så och bankerna blir väldigt irriterade och har sagt ifrån att det inte är bra att göra så. Att söka lånelöfte hos flera banker kostar också i form av kreditvärdighet. Bättre att ta lån i befintlig bank eller i alla fall en bank och om man sedan vill hålla på och deala så flyttar man det efteråt.

Ett lånelöfte gäller bara 3 månader vilket är rätt kort tid. Att hålla på och söka lånelöfte hos 4-6 banker var 3e månad ger rätt kass kreditvärdighet som i slutändan kan göra att du inte kan ta lån alls.

Vidare, de som småhattar med 10 000 kronorsbud brukar ofta inte alls komma undan billigare (egen erfarenhet efter att ha sökt hus i aktivt nu i 3 år). Ibland är det två såna som håller på med varandra och de trissar upp priset något enormt istället för att lägga till med 200 000 kr direkt. De håller kanske på med 10 000 kr i taget i totalt 200 000 kr och däröver. Till slut brukar det ändå komma nån som klämmer till med nåt så båda småhattarna ger upp. Jag har nog aldrig sett nån sån 10 000 kronorsbudgivare kamma hem ett hus. Som säljare hade jag hellre sålt till en sådan person. Jag tycker det är respektlöst och oseriöst att lägga såna småbud. Förutsatt att det inte är ett hus som kostar kanske 600 000 kr eller så.
 
Redigerat:
undine undine skrev:
"Börja med att kontakta flera olika banker för att se vilken summa de är beredda att ge dig lånelöfte på. Se därefter till att få klart lånelöftet med den valda banken innan du börjar bjuda."

Stämmer inte. Jag har gjort så och bankerna blir väldigt irriterade och har sagt ifrån att det inte är bra att göra så. Att söka lånelöfte hos flera banker kostar också i form av kreditvärdighet. Bättre att ta lån i befintlig bank eller i alla fall en bank och om man sedan vill hålla på och deala så flyttar man det efteråt.

Ett lånelöfte gäller bara 3 månader vilket är rätt kort tid. Att hålla på och söka lånelöfte hos 4-6 banker var 3e månad ger rätt kass kreditvärdighet som i slutändan kan göra att du inte kan ta lån alls.
Har för mig att kreditvärderingsföretagen (iaf UC)har ändrat sina rutiner lite och om man söker lånelöfte på flera banker under en viss period så räknas det som ”en” ansökan. Just pga av det du just tar upp
 
undine
N noone70 skrev:
Har för mig att kreditvärderingsföretagen (iaf UC)har ändrat sina rutiner lite och om man söker lånelöfte på flera banker under en viss period så räknas det som ”en” ansökan. Just pga av det du just tar upp
Okej, det har inte påverkar mig i alla fall. Jag får en kreditupplysning för varje bank.
 
undine undine skrev:
Okej, det har inte påverkar mig i alla fall. Jag får en kreditupplysning för varje bank.
Jo, men det påverkar inte ditt kreditbetyg (eller vad de nu kallas)
 
undine
N noone70 skrev:
Jo, men det påverkar inte ditt kreditbetyg (eller vad de nu kallas)
Det var så de sa till mig, alltså att mitt kreditbetyg blivit kasst pga. alla lånelöften jag sökt hos olika banker.
 
undine undine skrev:
Det var så de sa till mig, alltså att mitt kreditbetyg blivit kasst pga. alla lånelöften jag sökt hos olika banker.
Ok, min info kommer från en som jobbat på UC/allabolag.se
 
undine undine skrev:
Det var så de sa till mig, alltså att mitt kreditbetyg blivit kasst pga. alla lånelöften jag sökt hos olika banker.
Var det din bank som sa det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.