-RB- skrev:
Det går helt i linje med det gamla uttrycket: "Man skall vara snål i det lilla och generös i det stora".
;)
Var kommer siffran 50 000 ifrån? Vi hade gärna lagt 50 000 mindre, men då hade någon annan suttit i det här huset idag...
 
klonk skrev:
Var kommer siffran 50 000 ifrån? Vi hade gärna lagt 50 000 mindre, men då hade någon annan suttit i det här huset idag...
Jag har inte nämnt någon siffra...:x
 
-RB- skrev:
Det går helt i linje med det gamla uttrycket: "Man skall vara snål i det lilla och generös i det stora".
;)
Det är väl dumt, eller snarare meningslöst. Det är bättre att vara snål i det stora, så KAN man vara generös i det lilla.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Har man råd att betala 2 miljoner för ett hus borde man ha råd att betala 2 050 000 för samma hus. Annars borde man köpa ett hus för 1 950 000 istället för 2 miljoner.
Det där resonemanget håller inte:
Har man råd att betala 2 miljoner för ett hus borde man ha råd att betala 2 050 000 för samma hus.
Har man råd att betala 205000 för ett hus borde man ha råd att betala 210000 för samma hus.
Har man råd att betala 2100000 för ett hus borde man ha råd att betala 2150 000 för samma hus.
Har man råd att betala 2150000 för ett hus borde man ha råd att betala 2200000 för samma hus.
...
Har man råd att betala 3 miljoner för ett hus borde man ha råd att betala 3 050 000 för samma hus.

Var tar det stopp nånstans?
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
De budgivningar jag varit aktiv i har gått så här:
Har vunnit några budgivningar
Förlorat en budgivning
Och hoppat av någon budgivning utan att lagt ett eget bud, efter som mitt tänkta maxpris överskridits i ett tidigt stadium.

Mina tipps är:
Har varit öppen för säljares tillträdesdatum.

Se till att ha ordning på ekonomin, dvs klara lånelöften.
Och gamla bostaden såld om så krävs. eller var beredd på dubbla boenden (kan vara skönt om man ska renovera) och kostnaderna dubbla boenden förmed sej.

stuntat i om parabol eller annat ingår. det är bostaden man köper inte "skräpet".

Har haft klara maxpriser vad jag kan tänka mej betala.

Två gånger har jag gett säljaren ett snabbt bud och mycket kort betänketid. det fungerade i de fallen.
De andra gångerna har jag väntat ut till slutet på budgivningarna när det bara är en av de andra budgivarna kvar.

Den gången jag förlorade budgivningen gick jag ändå över mitt maxtak. med ett bud och xxxxx antal kronor. då den andra spekulanten bjöd mitt tänkta "maxbud" före mej.

Vem som vinner beror på tre saker, Tror jag.
Hur mycket vill den personen verkligen ha bostaden.
Hur ser den personens ekonomi ut.
Flexibiliteten angående säljarens önskemål.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
-RB- skrev:
Jag har inte nämnt någon siffra...:x
Nej, förlåt! Jag tänkte citera inlägget ovanför ditt men klantade mig med vilken citera-knapp jag tryckte på. :surprised:

Edit: och äsch, mitt svar hade nog inte ens passat till rätt citat heller, då han kanske svarade på nerre och inte mig.
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Det är väl dumt, eller snarare meningslöst. Det är bättre att vara snål i det stora, så KAN man vara generös i det lilla.
Det kan man tycka. Nu är det inte jag som myntat uttrycket. Tyckte bara att det passade in. Men jag ser poängen med det. Vi försöker till exempel hålla nere på småköpen till barnen för att istället kunna köpa större och bättre grejer. Vi hade ju kunnat ge med oss och köpt leksaker varje gång vi var i närheten av en leksaksaffär. (Vara generösa i det lilla.) men väljer istället att försöka spara ihop ett bra startkapital till en första bostad åt dem. (Generös i det stora.)

Men åter till ämnet. När vi köpte vårt hus lade vi ett tidsbegränsat bud. Vi bjöd utgångspriset redan på visningen och ville skriva avtal redan dagen därpå. Annars skulle vi ta tillbaka budet. Efter 2 timmar ringde mäklaren och bestämde tid med oss dagen därpå.
Vid ett lägenhetsköp, kom vi 2:a i budgivningen, men var flexibla med inflyttningsdatumet. Det var det som avgjorde till vår fördel. Vi kunde t o m sänka vårt sista bud en del då vinnaren av budgivningen och säljaren inte kom överens.
 
andersmc skrev:
Var tar det stopp nånstans?
Jag pratar om +/- 50 000. Du pratar om 50 000 + 50 000 + 50 000 osv.
 
Johan- skrev:
Vill man inte betala så lite som möjligt för köpeobjektet?
Precis! Det är därför man ska köra med konsekvent budgivning, för om man anpassar sig och minskar höjningarna så kan det tolkas som att man oxå närmar sig sitt maxtak och det kan locka motståndarna att lägga några extra bud som de inte hade tänkt göra för att de tror att man är på väg att hoppa av. Vilket leder till att huset blir "onödigt" dyrt!
 
G
Intressant artikel och mycket intressanta kommentarer..
Vi ska in i budgivning imorrn..
 
Jag blev så paff när jag (trodde att jag) skulle ge mig in i en budgivning. Huset var jättefint, i perfekt skick, pedantiskt skött och utgångspriset gick på 650000kr. Jag ringde till mäklaren som sa att ingen annan hade lagt bud. Vi lade utgångspriset och skrev på kontraktet en vecka senare. Så är det tydligen att bo i Blekinge för här är huspriserna löjligt låga på vissa ställen. Sen bor man ju ute på landet men så är man ju ändå en småstadsmänniska;-)
 
Nerre skrev:
Jag pratar om +/- 50 000. Du pratar om 50 000 + 50 000 + 50 000 osv.
Jaha. Så:
Har man råd att betala 2 miljoner för ett hus borde man ha råd att betala 2 050 000 för samma hus.
Har man råd att betala 2 miljoner för ett hus så har man inte råd att betala 210000 för samma hus.

Inte för att jag förstår när det ena gäller men inte det andra...
 
G
Jag har just sålt mitt hus. En av budgivarna måste ha läst din artikel och försökt följa den till punkt och pricka. Dessa fasoner retade upp mig så till den milda grad, att budgivare nummer 2 fick köpa i stället till ett pris som var 20 tkr lägre. I slutändan är det inte alltid kronorna som avgör.
 
  • Gilla
Sylta
  • Laddar…
gäst skrev:
Jag har just sålt mitt hus. En av budgivarna måste ha läst din artikel och försökt följa den till punkt och pricka. Dessa fasoner retade upp mig så till den milda grad, att budgivare nummer 2 fick köpa i stället till ett pris som var 20 tkr lägre. I slutändan är det inte alltid kronorna som avgör.
Vilken av taktikerna var det då ?

För en säljare borde endast den med att komma precis innan kontraktskrivning vara jobbig, men kommer man inte med ngt rejält då så blir det ju troligen som du säger att man hellre går på den man har lovat skriva med ...eller om man småhöjer med i sammanhanget fjuttsummor (tex 5000 kr åt gången hela vägen) och på det sättet drar ut på budgivningen

/K
 
Vilka bra råd???

Att helgardera med 1X2 kan väl alla,
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.