4 011 läst · 37 svar
4k läst
37 svar
Lista llvp som klarar -35
Det är en mycket bra fråga. Jag har bott i övre Norrland hela mitt liv. När det var som kallast i vintras hade vi -36. Jag har aldrig upplevt att det har bildats en sån isbeläggning på mina bilar iaf.D Dilato skrev:
Men det är ju ändå rätt bra imo vid -30 C. Inte så många dagar på år i Sverige med så låga temperaturer. Mer att man måste ha med det i beräkningen för att klara uppvärmning vid DUT.L Lekmanna skrev:
Borde blir lika eller tom. färre avfrostningar ju kallare det är då riktigt kall luft har betydligt mindre med buren fukt per m³ luft som sugs igenom evaporatorn än vid 0 grader C.I Icee skrev:
Sedan är det väldigt beroende med luftfuktigheten utomhus om det avsätt frost eller inte
Vid -25 grader C så innehåller den fuktmättade luften 0.55267 gram vatten/m³ i luft och vid -27 grader C så är det 0,45551 gram vatten/m³ luft och med 0,45551/0,55267 = 0,824 vilket innebär att -25 grader C varm luft och under 80% Rh bör det inte bilda frost på en -27 grader C kall evaporator.
Vid 0,1 grader C så har fuktmättade luften 4,88 gram vatten/m³ och vid -1,9 grader C 4,1724 gram vatten/m³ vilket innebär att totala fuktmängden är bara ca 1/8,8 del eller ca 11% vattenmassa per m³ vid -25 grader C fuktmättad luft.
Av den anledningen bör frostningsintervallerna bli glesare ju kallare luften är även när det är 100% Rh i båda fallen då det bara är skillnaden i daggpunkten mellan luftens temperatur och evaporatorns temperatur som fäller ut fukten - dvs. 0,097 gram vatten/frost per m³ fälls som mellanskillnad av fuktmättad luft vid -25 grader C som kyls till -27 grader C, medans vid 0,1 grader fuktmättad luft som kyls till -1,9 grader så ligger utfällningen på 0,712 gram per m³ - dvs. runt 7,3 ggr mer fukt fälls ut vid 0,1 grader C än vid -25 grader C när luften är 100% Rh i båda fallen.
Vilket innebär om en utedel fläktar igenom 240 m³ i timmen så är den potentiella frostmängden 171 gram vatten/is per timme för 0,1 grad C fuktmättad luft medans vid -25 grader C med fuktmättad luft är nere på 23 gram per timme.
Av detta så bör tiden mellan avfrostning blir längre ju kallare det är, räknat på massamängder med utfälld vatten/frost - såvida kristallbildningen av frosten inte är avsevärt olika vid olika temperaturer och är mer lufthindrande ju kallare det är och av den anledningen triggar avfrostningen tidigare.
---
Men det fins trådar för en modell av viss märkes LLVP där det började med avfrostning i tid och otid och ju mer ofta och längre tid ju kallare det är, att vid -25 grader C var det inte lång tid det värmepumpade innan det satte igång att avfrosta igen, så problematiskt täta intervaller att någon gjorde time-capture inspelning på baksidan där man såg tydligt att avfrostningen startade långt innan någon nämnvärd mängd med frost hade bildats på flänsarna och det luktade kalibreringsfel för termistorerna som mätte temperaturerna vid dessa låga temperaturer.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmättade"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Efter att ha erfarenhet av dels en gammal IVT Nordic inverter (Sharp litet modifierad för vårt klimat) sedan över 20 år, dels en betydligt modernare och kraftigare Daikin Caldo XRH40: så här är det:
- det kan bli en hel del avfrostningar kring nollan, neråt -7 kanske. Inget som stör funktionen om man vara ser till att smältvattnet kan ta vägen någonstans. Hög luftfuktighet och kyla = många avfrostningar. Fortsatt mycket bra COP dvs värmeutbyte per inmatad kWh.
- vid kallare temperaturer, där är luftfuktigheten normalt mycket lägre, all fukt i luften har redan fällts ut. Betydligt färre avfrostningar, längre driftstider. Vid -20 knappast något alls.
Möjligt att det beror på var man bor, här handlar det om inlandet i småland.
En annan avgörande faktor är att LLVP inte lider av gasbrist eller andra fel, då kan det byggas på frost som den inte klarar att frosta av.
Under alla år har jag enbart fått manuellt avfrosta den gamle IVT/Sharp-pumpen vid ett enda tillfälle, det var när det var extremt och långvarigt snöväder strax under nollan och den hann inte med mellan varven, det byggde på frost. Och strängt taget, man behöver inte gå ut med varmvatten och hälla på, det är minst lika bra att sätta pumpen på AC en timme så lär allt smälta bort på utedelen.
- det kan bli en hel del avfrostningar kring nollan, neråt -7 kanske. Inget som stör funktionen om man vara ser till att smältvattnet kan ta vägen någonstans. Hög luftfuktighet och kyla = många avfrostningar. Fortsatt mycket bra COP dvs värmeutbyte per inmatad kWh.
- vid kallare temperaturer, där är luftfuktigheten normalt mycket lägre, all fukt i luften har redan fällts ut. Betydligt färre avfrostningar, längre driftstider. Vid -20 knappast något alls.
Möjligt att det beror på var man bor, här handlar det om inlandet i småland.
En annan avgörande faktor är att LLVP inte lider av gasbrist eller andra fel, då kan det byggas på frost som den inte klarar att frosta av.
Under alla år har jag enbart fått manuellt avfrosta den gamle IVT/Sharp-pumpen vid ett enda tillfälle, det var när det var extremt och långvarigt snöväder strax under nollan och den hann inte med mellan varven, det byggde på frost. Och strängt taget, man behöver inte gå ut med varmvatten och hälla på, det är minst lika bra att sätta pumpen på AC en timme så lär allt smälta bort på utedelen.
Har man kvar kartongen till utedelen och trär på den på utedelen går det ännu fortare att få bort kärnis/frost vid ac drift som kan ha uppstått vid mycket blåst och snöande som den inte når att avfrosta bort
Men inte många har nog kvar kartongen till utedelen 😉
Men inte många har nog kvar kartongen till utedelen 😉
Jag hade LVVP (som inte kan köras AC) i Göteborg med dess fuktiga luft och påföljande isbildning på utedelen (plus dåligt med köldmedel i pumpen) och använde då storsäck ( köpt begagnad billigt på Kretsloppsparken Alelyckan) och kupevärmare.C Comfort Thomas skrev:
Gäller bara att kupévärmaren inte står där vattnet kommer !D Dilato skrev:Jag hade LVVP (som inte kan köras AC) i Göteborg med dess fuktiga luft och påföljande isbildning på utedelen (plus dåligt med köldmedel i pumpen) och använde då storsäck ( köpt begagnad billigt på Kretsloppsparken Alelyckan) och kupevärmare.g
D Dilato skrev:
Så är det. När det är riktigt kallt utomhus så innehåller luften så lite vattenånga att du inte kan få hög RF. Den lägsta luftfuktigheten på min vind och i grunden har jag under vintern när det är riktigt kallt ute. Vid dessa tillfällen fungerar kylan som en naturlig avfuktare.X xxargs skrev:Borde blir lika eller tom. färre avfrostningar ju kallare det är då riktigt kall luft har betydligt mindre med buren fukt per m³ luft som sugs igenom evaporatorn än vid 0 grader C.
Sedan är det väldigt beroende med luftfuktigheten utomhus om det avsätt frost eller inte
Vid -25 grader C så innehåller den fuktmättade luften 0.55267 gram vatten/m³ i luft och vid -27 grader C så är det 0,45551 gram vatten/m³ luft och med 0,45551/0,55267 = 0,824 vilket innebär att -25 grader C varm luft och under 80% Rh bör det inte bilda frost på en -27 grader C kall evaporator.
Vid 0,1 grader C så har fuktmättade luften 4,88 gram vatten/m³ och vid -1,9 grader C 4,1724 gram vatten/m³ vilket innebär att totala fuktmängden är bara ca 1/8,8 del eller ca 11% vattenmassa per m³ vid -25 grader C fuktmättad luft.
Av den anledningen bör frostningsintervallerna bli glesare ju kallare luften är även när det är 100% Rh i båda fallen då det bara är skillnaden i daggpunkten mellan luftens temperatur och evaporatorns temperatur som fäller ut fukten - dvs. 0,097 gram vatten/frost per m³ fälls som mellanskillnad av fuktmättad luft vid -25 grader C som kyls till -27 grader C, medans vid 0,1 grader fuktmättad luft som kyls till -1,9 grader så ligger utfällningen på 0,712 gram per m³ - dvs. runt 7,3 ggr mer fukt fälls ut vid 0,1 grader C än vid -25 grader C när luften är 100% Rh i båda fallen.
Vilket innebär om en utedel fläktar igenom 240 m³ i timmen så är den potentiella frostmängden 171 gram vatten/is per timme för 0,1 grad C fuktmättad luft medans vid -25 grader C med fuktmättad luft är nere på 23 gram per timme.
Av detta så bör tiden mellan avfrostning blir längre ju kallare det är, räknat på massamängder med utfälld vatten/frost - såvida kristallbildningen av frosten inte är avsevärt olika vid olika temperaturer och är mer lufthindrande ju kallare det är och av den anledningen triggar avfrostningen tidigare.
---
Men det fins trådar för en modell av viss märkes LLVP där det började med avfrostning i tid och otid och ju mer ofta och längre tid ju kallare det är, att vid -25 grader C var det inte lång tid det värmepumpade innan det satte igång att avfrosta igen, så problematiskt täta intervaller att någon gjorde time-capture inspelning på baksidan där man såg tydligt att avfrostningen startade långt innan någon nämnvärd mängd med frost hade bildats på flänsarna och det luktade kalibreringsfel för termistorerna som mätte temperaturerna vid dessa låga temperaturer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Klarar jag mig med 125mm - FTX?
Ventilation -
Hur får man rätt temperatur med Panasonic LLVP?
Värmepumpar -
Var placera inne/utedel för att kyla ovanvåningen med LLVP
Värmepumpar -
Köpa bostadsrätt i 14 steg - checklista
Artikelkommentarer -
Klarar man sig med en billigare väggslip (giraff)?
Verktyg, Maskiner & Fordon