2 138 läst · 37 svar
2k läst
37 svar
Lista llvp som klarar -35
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 897 inlägg
Ja, förhoppningsvis går bara en sönder åt gångenC Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 314 inlägg
Ja två enheter i stället för duo är att rekommendera för dom kan absolut krångla! Sen ska man nog se till att man har backup för man blir fort "snål" när man märker hur effektiv dom är.
Vid -36 i vintras hade båda jobbigt men gav värme..men lite kyligt blev det i gillestugan för där har vi så gamla element att man inte törs köra dom...blir utbytta inför i vinter.
Och ta för givet att när dom krånglar så är det då man mest behöver värmen...alltid.
Vid -36 i vintras hade båda jobbigt men gav värme..men lite kyligt blev det i gillestugan för där har vi så gamla element att man inte törs köra dom...blir utbytta inför i vinter.
Och ta för givet att när dom krånglar så är det då man mest behöver värmen...alltid.
Medlem
· Sverige
· 5 361 inlägg
Att en LLVP "fungerar" ned till säg -35 grader C är inte liktydigt med att den ger tillräcklig värme för uppvärmningsbehovet, eller ens ett rimligt bidrag. COP sjunker rejält och därmed också den max värmeeffekt som kan avges.
Absolut. Men då kan man komplettera uppvärmningsbehovet genom att elda i en kamin. Jag söker en bra luftvärmepump som kan leverera bra uteffekt ner till åtminstone -15 och som inte förstörs om temperaturen skulle bli -35H Harald Blåtumme skrev:
Om än de finns pumpar som klarar av -35 kommer man inte ifrån problemet med avfrostningen. Redan vid -30 avfrostar dem för mycket till att vara någon egentlig nytta och mig veterligen finns de ingen Luft/luft med el element att hjälpa till med värme under avfrostningstiden.
Har en Samsung med minimum temp på -25 men den går glatt ner till åtmisntone -33. Problemt är bara om jag elda i spisen och den tagit en paus i -30 så startar den inte igen utan jag får stå och "elda" upp tempe på utedelen. Spendera nog 15min med värmepistolen på kyllfänsarna innnan den ansåg tempen var till räckligt hög för att hoppa igång igen. Sedan gick den glatt till nästa gång jag elda i spisen och proceduren fick upprepas
Nu skall de hoppeligen vara sluta på de då jag grävde ner jordvärme slinga iår och installera batterier.... Trött på fläktljudet från inne enheten
Har en Samsung med minimum temp på -25 men den går glatt ner till åtmisntone -33. Problemt är bara om jag elda i spisen och den tagit en paus i -30 så startar den inte igen utan jag får stå och "elda" upp tempe på utedelen. Spendera nog 15min med värmepistolen på kyllfänsarna innnan den ansåg tempen var till räckligt hög för att hoppa igång igen. Sedan gick den glatt till nästa gång jag elda i spisen och proceduren fick upprepas
Nu skall de hoppeligen vara sluta på de då jag grävde ner jordvärme slinga iår och installera batterier.... Trött på fläktljudet från inne enheten
De blir värre efter -20 igen. Och vid -30 avfrostar den flera gånger i timmen, helt korrekt för kondensorn ser ut som en snöboll.
Och iom att den tar värmen innifrån till att avfrosta utedelen så sjunker rumstempen snabbt.
Är ju även under -20 du brukar få sköna effekter på fordonen var flera cm tjock is bygger på i under färd så nog finns de fukt i luften allt även vid låga temperaturer
Och iom att den tar värmen innifrån till att avfrosta utedelen så sjunker rumstempen snabbt.
Är ju även under -20 du brukar få sköna effekter på fordonen var flera cm tjock is bygger på i under färd så nog finns de fukt i luften allt även vid låga temperaturer
Redigerat:
Jag är snart 69 år med körkort i 50 år och har aldrig sett eller hört talas om det du påstår (det är vanligt att flera centimeter tjocka islager bildas på bil under färd vid - 20) så du som har bevis på det du påstår kan ju enkelt bevisa ditt påstående...eller?I Icee skrev: