Finns det någon lista på vilka modeller av luft/luft-värmepumpar som klarar en utetemperatur på -35 grader?

Gärna vilken effekt de ger och vilket COP-värde de har vid just den temperaturen.

Anledningen till att jag frågar är att Panasonic har släppt en ny modell som de skryter om:

https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/power-heat-multi-nordisk-varmepump/

Men det finns väl fler modeller som kan klara dessa temperaturer. Hero från Mitsubishi bla. Som konsument tycker jag det är riktigt svårt vilken modell man ska välja...

E Einh skrev:
Finns det någon lista på vilka modeller av luft/luft-värmepumpar som klarar en utetemperatur på -35 grader?

Gärna vilken effekt de ger och vilket COP-värde de har vid just den temperaturen.

Anledningen till att jag frågar är att Panasonic har släppt en ny modell som de skryter om:

[länk]

Men det finns väl fler modeller som kan klara dessa temperaturer. Hero från Mitsubishi bla. Som konsument tycker jag det är riktigt svårt vilken modell man ska välja...
Vid -30 och kallare är det inte luft/luftvärmepump man ska förlita sig på då effekt och effektivitet blir mer eller mindre som en elradiator.
Bättre att flytta så fort som möjligt om man har dom hemska temperaturerna 😂
Och snart kommer kommentarer att vi värmer vårat hur med bara luft/luft ner till -35 komma farande ! .

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B
Ja du @Comfort Thomas min qlima med snabbkopplingar inköpt 98 från jula som gått som tåget alla år helt utan service, har en uppmätt cop på 3.3 vid de temperaturerna... 😂

Nej jag håller väl lite med, har man -35c om vintrarna bör man nog snarare försöka räkna på bergvärme, eller möjligtvis jordvärme, i alla fall om det är permanentboende.

Jag tycker det nästan har blivit svårare att få fram cop på olika värmepumpar, många tillverkarna skryter om scop men är rätt hemliga kring cop vis olika temperaturer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det roliga (eller tråkiga) är att man i dessa reklamblad aldrig ser ett copvärde. Skulle vara intressant .....

Edit: tvåa på pucken...

Här ser du cop för Mitsubishi sumo 25. Övre diagrammet är cop. Som du ser så är det ca 1,75 vid - 30.

Nedre diagrammet är förbrukning (blå linje) kontra uteffekt (rosa linje)

Mitsubishi hävdar själva att denna pump ska klara - 35

• Diagram för Mitsubishi Sumo 25 visar COP vid olika temperaturer, ca 1,75 vid -30 °C, samt förbrukning och uteffekt i kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är mycket snack när det gäller vad värmepumpar kan leverera. Så länge de ger mer än 1 i COP kan de ju påstå att den "levererar" som de så piffigt uttrycker det.

Allt annat en graferna i förra inlägget säger i princip ingenting om hur den presterar i verkligheten.

L Lekmanna skrev:
Här ser du cop för Mitsubishi sumo 25. Övre diagrammet är cop. Som du ser så är det ca 1,75 vid - 30.

Nedre diagrammet är förbrukning (blå linje) kontra uteffekt (rosa linje)

Mitsubishi hävdar själva att denna pump ska klara - 35
Jo allt ser bra ut i testlabb, ungefär som att en bil har en viss förbrukning vid test men inte i verkligheten.

C Comfort Thomas skrev:
Jo allt ser bra ut i testlabb, ungefär som att en bil har en viss förbrukning vid test men inte i verkligheten.
Så är det 🙂 Tur att man bor i Stockholm där det aldrig blir så kallt.

Förr så testade finnarna på ett mer ärligt sätt tycker jag.
Då var det ofta på näst högsta fläkthastighet och 22 grader inställt som börvärde.
Nu är det högsta fläkthastighet vilket många gånger folk inte står ut med ljud/blåsmässigt och 20 grader som börvärde och då blir det många gånger för kallt lite längre bort i huset.

När det gäller fina siffror i testlabb så är det helt rena maskiner fria från damm och skit på filter, lameller och fläkttrumma och i verkligheten så är dom inte så rena efter en viss tid på lameller och fläkttrumma.
Utedelen i kalla Norrland får även stå ut med yrande snö och självklart snöfall som kan påverka genomströmningen av utedelen förutom tex -25 eller -30 då det inte alltid blir soprent vid en avfrostning om den inte når snö/is på tex vänster sida om utedelen.

L Lekmanna skrev:
Så är det 🙂 Tur att man bor i Stockholm där det aldrig blir så kallt.
Vi har tyvär lite råare kyla som tränger igen alla kläder ibland som troligen gör en norrlänning tycker är värre

Vart i landet behöver man en värmepump som funkar vid -35? Det är väl eventuellt bara några få dagar om året man har så kallt och då kanske man får acceptera lite tillskottsvärme?

• Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Jag vill ha en luft/luft-värmepump som jag kan lita på även vid extrem kyla. Såhär svarade ChatGTP:

Panasonic HZ25XKE
  • Energiklass: A+++
  • SCOP-värde: 5,69
  • Maxvärmeeffekt: 7,5 kW
Mitsubishi Electric LN25 Hero
  • SCOP-värde: 5,2
Daikin Perfera 35
  • SCOP-värde: 5,1
Mitsubishi Electric FT25
  • SCOP: 4.6
  • Arbetstemperatur: Klarar ned till -35°C
Mitsubishi Electric Hero LN35
  • SCOP: 5.1
  • Energieffektiv klass: A+++
Panasonic HZ25ZKE
  • Garanterad drift ner till -35 °C.
  • Energiklass A+++ och SCOP på 5.3
Daikin Synergi 35
  • Prestanda optimerad för nordiskt klimat med värmedrift ner till -35 °C
Fujitsu LT Nordic
  • Specialdesignad för kalla klimat och klarar ner till -35 °C
Mitsubishi Hero 2.0 LN35
Garanterad drift ner till -35 °C och anpassad för större bostäder.

Så summa summarum, det finns ett flertal modeller från flera leverantörer som ska klara att ge värme ner till -35. Frågan är ju bara vilja som är bäst. Det verkar omöjligt att hitta COP-värden för kalla temperaturer.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
E Einh skrev:
Jag vill ha en luft/luft-värmepump som jag kan lita på även vid extrem kyla. Såhär svarade ChatGTP:

Panasonic HZ25XKE
  • SCOP-värde: 5,69
  • Maxvärmeeffekt: 7,5 kW
Mitsubishi Electric LN25 Hero
  • SCOP-värde: 5,2
Daikin Perfera 35
  • SCOP-värde: 5,1
Mitsubishi Electric FT25
  • SCOP: 4.6
  • Arbetstemperatur: Klarar ned till -35°C
Mitsubishi Electric Hero LN35
  • SCOP: 5.1
  • Energieffektiv klass: A+++
Panasonic HZ25ZKE
  • Garanterad drift ner till -35 °C.
  • Energiklass A+++ och SCOP på 5.3
Daikin Synergi 35
  • Prestanda optimerad för nordiskt klimat med värmedrift ner till -35 °C
Fujitsu LT Nordic
  • Specialdesignad för kalla klimat och klarar ner till -35 °C
Mitsubishi Hero 2.0 LN35
Garanterad drift ner till -35 °C och anpassad för större bostäder.

Så summa summarum, det finns ett flertal modeller från flera leverantörer som ska klara att ge värme ner till -35. Frågan är ju bara vilja som är bäst. Det verkar omöjligt att hitta COP-värden för kalla temperaturer.
Om du håller dig till dom Japanska märkena så är det nog viktigare att du har en någorlunda lokal återförsäljare/installatör som kommer och kikar på plats så det blir rätt modell på lämplig placering, dom bör ha koll på vilka märken/modeller som funkar bäst i det klimatet.
Om du räknar med att ha så ruggigt kallt så bör du nog kika på FT35 istället och LN35 eller Mitsubishi RW 25/35 SUMO av Mitsubishis modeller.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Panasonic har lanserat Power heat multi också. Oklart vilka som är effektvast när det är kallt dock.

Jag klarar mig med -20 tur som är 😅

[länk]
Det är en duo modell och vad jag förstår så är det en singel modell som efterfrågas.
En bra duo hamnar oftast på rätt snarlik summa som 2st motsvarande singelmodeller och skulle personligen satsa på 2 singelmodeller om utrymme finnes för 2 utedelar.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.