6 044 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
List för utvändigt 135-gradershörn?
Vi har byggt oss några innerväggar som bildar 135 graders vinkel. Dessvärre blev inte resultatet av spacklingen helt 100 och därmed får vi inte tapeten att sitta så slätt som vi vill runt hörnen. För att avhjälpa detta tänkte vi att en diskret liten list får dölja det hela...
Frågan är nu bara vilken typ av list?
Vårt förstahandsval vore en list avpassad just för 135-grader, men någon sådan hittar i vart fall inte jag. Någon som sett någon sådan?
I andra hand kan jag tänka mig att låta två smyglister (8x21) mötas med de spetsiga vinklarna mot varandra. Mitt ögonmått säger dock att den är för trubbig för att det ska gå utan hyvling, men jag kan ha fel. Någon som vet hur stor den vinkeln är på normal smyglist?
Frågan är nu bara vilken typ av list?
Vårt förstahandsval vore en list avpassad just för 135-grader, men någon sådan hittar i vart fall inte jag. Någon som sett någon sådan?
I andra hand kan jag tänka mig att låta två smyglister (8x21) mötas med de spetsiga vinklarna mot varandra. Mitt ögonmått säger dock att den är för trubbig för att det ska gå utan hyvling, men jag kan ha fel. Någon som vet hur stor den vinkeln är på normal smyglist?
Redigerat:
Tack för svaret!
Du vet möjligen inte var din bekant fick fatt i aluprofilen? Kan man få tag i en som är vitmålad så kan det kanske gå... Dock har vi försökt hålla lite äldre stil i rummet så det kan hända att det inte matchar den känsla vi vill få till 100%... men det är värt att följa upp, i vart fall!
Du vet möjligen inte var din bekant fick fatt i aluprofilen? Kan man få tag i en som är vitmålad så kan det kanske gå... Dock har vi försökt hålla lite äldre stil i rummet så det kan hända att det inte matchar den känsla vi vill få till 100%... men det är värt att följa upp, i vart fall!
Nej jag vet inte var han fick tag i dem. Dessutom så var de inte vita. Ett annat tips är att gå till ett plåtslageri och knäcka en vit plåt. Om man klipper den så att den blir 60 mm bred och först knäcker den 45gr på mitten och sedan 15gr de yttersta 5 mm (båda sidor) så får man en ankant. Limma med PL400/600.
Jo förstås, den trigonometrin är jag med på. Hade jag bara utrustningen för det så... hade vi pratat reglar så hade jag lätt gjort det med cirkelsågen. Men nu gäller det ju inte riktigt såna dimensioner.Ola78 skrev:
Re: plåt: Tack för tipset. Men jag är nog i första hand inne på trälist ändå. Men om inte det går så kan plåt förstås vara ett alternativ.
Om du vet om nån firma som håller på med lite finsnickeri kan de kanske hjälpa dig, de brukar har utrustning för att kunna göra lister och liknande på ett snyggt sätt. Det borde inte ta så lång tid för dem att hjälpa dig med dina lister, ge dem kanske lite kaffepengar som tack för besväret så brukar de oftast bli glada.
Klicka här för att svara
Tjänster
Populärt i forumet
-
Plasttak med montering underifrån
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med utetrappa!
Såga/riva den här väggen
Veranda med valmat tak. Dimensionering, vinklar bärlinor osv