Jaha det va ju inte så bra... Är det nån som vet var man kan hitta en begagnad 18,5kw motor eller som kanske rentav har en liggande?
 
nisse123 nisse123 skrev:
[QUOTE="Byggglädje, post: 4664869, member: Sådant går inte räkna ut när lindningen är plocklindad.
Vad är plocklindad ??[/QUOTE]
Koppartråd till skillnad från formlindad som är kopparstänger.
 
Herregud den där motortestaren kostar ju nästan mer än vad motorn gör
 
Fråga nån elfirma om dom kan mäta upp åt dig.
Har du någon industri i närheten så kanske dom har både instrument att mäta och nån elmotor liggandes
 
Ja för problemet är att såna där motorer är inget man normalt hittar typ hos bönder eller i folks garage. Upp till 7.5kw brukar va rätt lätt att hitta
 
Ska kolla med Liljenbergs i Hässleholm, dom kanske har en sån mätare
 
E
Hos bönder är det nog lätt att hitta dylika motorer, men då sitter de oftast inkopplade på någon sädestork, foderskruv, sädeshiss etc
 
Ahaa har aldrig sett så där stora motorer hos bönder förut
 
Vad har du tagit bild på egentligen!? Ser ut att vara i kopplingslådan, men är väl härvändar som skymtar på bilden!? Och en till synes oskadad kilspårsisolering!?

Hursom, du måste som du är inne på renovera eller ersätta motorn. Lämna in för renovering är knappast lönsamt gentemot att hitta en begagnad på tex blocket, men det kan ju ta tid, så har du bråttom så ny eller renovering.

Mäta med multimeter är inte tillförlitligt, men såklart kan du göra några enklare mätningar. Men först i så fall, demontera motorn till rotor och stator och gör rent noggrannt. Visuell inspektion av delarna. Mät sedan mellan faserna och varje fas och statorplåten (ger indikation på isolationsstatus, men det kan även vara så att isoleringen bara är delvis skadad/ och då kommer bara högspänd mätning kunna mäta jordfelet), mät sedan kontinuitet i faserna. Visar allt ok kan du hoppas på det bästa, med ökad risk för personskada eller brand...

Antagligen är isoleringen (mellan eller inom faser eller mot stator) skadad oavsett om det är grundorsak till problemet. Beroende på var du bor är det väl bara söka närliggande serviceställe.
 
Att linda om motorer är väl en utdöende konst och fler och fler kommer med "ingjutna" lindningar så det kan vara svårt att hitta någon men det bästa tipset jag kan komma med är att kolla med någon båtvarv för större fartyg.

I utbildningen till elmaskinist ingick att linda en rätt stor pjäs (skulle gissa på 4-5 kW) och det var många timmar att köra upp lindningarna och sen sitta och knacka in dem med trähammare... pust...
Det här var ju början på 90-talet så nu skulle man gråta blod både över slöseriet att bara sen riva ut all koppartråd efter att motorn var funktionstestad så nästa elev kunde börja linda... :sweat:
 
2013 kostade det tydligen 25000 att linda om en 32kW motor och 3000 att köpa delar för att göra det själv. Kan tänka mig att ABB Service är en av de dyrare verkstäderna.
Lackning och ugnshärdning tillkommer.
Koppar lär ha blivit rejält dyrare på 9 år.
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=68371

Jag tror du får leta begagnad.


/Höghus
 
Får väl prova att koppla in den å se om propparna går eller om den går igång
Vart kan man hitta en begagnad motor?
 
För några år sen hade jag kunnat lova att vi haft dylika motorer, helt nya och bra begagnade, liggande..

Tror dock de kastades när vi gjorde om lagret.

Varför ska du ha så stor som 18,5 kW???

Vad är den till?
 
Det är till ett kantverk med 4 klingor som används i sågverket för att såga bort kanter från sidobitarna. Med de 2 extra klingorna så kan jag klyva biten 2x till. Så den behöver rätt så hög effekt så jag kan hålla en bra matningshastighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.