35 910 läst · 47 svar
36k läst
47 svar
Limma ihop 5 St reglar i gran 45x170 på bästa sätt?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Ni har gett mig massor av inspiration även om inget är direkt spot on
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det där är en fabriksgjord jigg för att borra sneda hål att skråskruva i. Så länge borren är riktigt vass funkar det. När den blir slö fransar den upp kanterna. Ett annat sätt är att borra grunt, men rakt, 15-20 mm hål med kvistborr några cm från kanten. Sedan förborra och skråskruva i nedre kanten av hålet. Därefter plugga med träplugg på sedvanligt sätt. Blir förmodligen ännu snyggare än med köpe-jigen. Tar obetydligt längre tid och kräver inga specialverktyg utöver kvistborren.
Mvh Findus
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Bra tips Findus!
Gällande pocket hole-jiggen, så är den väldigt snidig att jobba med, oavsett risken för fransiga hål. Man (jag) använder den endast när det inte finns någon risk att hålen blir synliga. Och bara till grovsnickeri.
Nu är mitt bord klart, hoppas du finner motivationen. Jag är amatörChrissofsweden skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Byggt med enbart byggreglar. Skivan är svartbetsad med två lager hårdvaxolja. Botten är vanlig vit snickerifärg.
3,2m långt, 1m brett.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Härligt
Du får gärna ta lite närbilder. Limmade du reglarna?
Du får gärna ta lite närbilder. Limmade du reglarna?
Jag tycker helt klart att en pocket hole jig är vettig ibland. T.ex. så använde jag den då jag skulle limma ihop två bitar och inte hade tillräckligt med stora tvingar. Så då fick skruvarna agera tvingar tills limmet torkat.Chrissofsweden skrev:
Reglarna till skivan limmade jag, underredet är enbart skruvat.Chrissofsweden skrev:
Köpte limknektar från Biltema som fungerade väldigt bra (hoppas de håller med tiden också).
Investerade bara i 4st, skulle nog vart 8st om man ska följa nån regel jag läste om i en annan tråd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skulle limmat underredet också, fult med skruvarna, men det är ju inte varje dag man kryper under bordet
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Ser lite rangligt ut på avstånd.
Är du säker på att det håller för all julmaten
OBS
Natt-trams!
Är du säker på att det håller för all julmaten
OBS
Natt-trams!
Fint jobb. Inte fel att kunna se skruvförbanden när de sitter så dolt som de gör. Kan behöva efterdras. Har du satt mjuka tassar under fötterna. Om inte så är det en god ide. Nu tror jag inte att stabilitet är ett problem men på bockbord brukar man göra ett urtag i mitten/nedåt på bockarna för att försäkra sig om att det är ytterändarna som ligger an.
Tassar sparar golvet också.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Tassar sparar golvet också.
Mvh Findus