nino skrev:
Knivslipen är den bra? Törs man slipa köksknivarna i den?
Utan att ha provat just den här slipen på köksknivar så skulle jag säga nej. Frihandslipning med tex. ett litet billigt diamantbryne och avslutning på baksidan av en porslinstalrik (där porslinet tittar fram för att glasyren inte kommit åt) ger, med minimal träning, mycket bättre resultat och sparar på knivarna.

S
Klämskena och bänkslip införskaffad, ej hunnit att testa dessa

Redigerat:
Även jag slog till på skenan och digitala vinkelmätaren (inte heller testat ännu). Jag kikade dock lite på slipmaskinens låda. Kvalitén såg misstänkt lik borrslipjiggens som såldes för ett tag sedan, dvs inte värd att köpa, inte ens om den kostade 20 kr.

• Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Nu har jag testat klämskenorna (2 st)
De känns ok och när man klämmer fast dem med handtaget finan det tre steg - redan steg 2 känns stabilt. Nu Ska jag bara vänta på en cirkelsåg som har uttag för skenans spår.

Jämfört med vad jag tittat på som alternativ så verkar dessa bra och priset är ju bara 20% av de jag kollat in tidigare!

M
Skills man kunna använda klämskenorna som klena limknektar?

MathiasFr skrev:
Skills man kunna använda klämskenorna som klena limknektar?
Det funkar till nöds men blir inte särskilt bra, testade det i höstas.

I veckans nyhetsbrev från Finska Lidl fanns det en massa verktyg. Bland annat två jag köpt tidigare. Förmodligen har dom redan varit eller kommer till Sverige då jag får dom. Det är fräsen och vinkelslipen. Jag kan säga att fräsen är inte längre i användning, förvisso har jag gått extremt hårt åt den och haft isär den och experimenterat med den...

Vinkelslipen har jag använt flitigt och den används ännu och kommer användas flitigt i framtiden också. Fast jag skaffade en makita GA5030 bara några dar sen och den är mycket kompaktare och smidigare än lidl-slipen. För ca 200:- extra får man den, dock 720W vs 1200W. Jag vet inte om styrkan gör så stor skillnad.

Länk till sidan (på finska)
http://mainoslehti.lidl.fi/ced7b0ef-0f00-4fe4-b01f-2c93771f7a5b/#/16

• Gilla
hsandstrom
  • Laddar…
RilleRock
F_man skrev:
Om inte annat är deras magnumglass-kopior jäkligt bra o billiga ;)
[
Helt rätt :D

• Gilla
Oijoij
  • Laddar…
Jag köpte deras lite större (gröna) bits-sats för ett tag sedan...och jag kan inte klaga på den. Nu har jag inte kört grejerna så hårt, men de känns prisvärda och den satsen innehåller det mesta man kan ha behov av när man ska göra smågrejer. Speciellt gillar jag de långa bitsen.

Nu är jag lite sugen på den lilla hylssatsen...men jag har nog tillräckligt många hylssatser som det är! :D

Jag köpte satsen med hylsor och bits samt ett mini-spärrskaft. Den är lite annorlunda än ett vanligt 1/4" spärrskaft då bitsen sätts direkt i spärrskaftet utan adapter. Det blir ett väldigt kompakt verktyg som säkert kan vara mycket användbart för svåråtkomliga skruvar.
Tydlig märkning på alla bits och dubbelt av PZ2 och PH2.
Känns prisvärd.

Satsen med grejer till multiverktyg - passar den till Bosch också? Kan inte kolla hur det ser ut på maskinen jag har just nu men hade varit förträffligt om det passade.

RilleRock skrev:
Helt rätt :D
Jag är inte så förtjust i magnum.....tycker den smakar apa.
Däremot gillar jag lidls 1l vaniljglass(blå paket).
Är deras "magnum" lika bra?
Ursäkta offtopic :surprised:

Står att dom ska passa "vanliga märken som b&d, worx, einhell. Dock inget om bosch

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.