De har diamantskivor. Jag plockade upp en slät och en ventilerad som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, men de passar till den blå 12v boschen i alla fall.
Och så undrar jag om någon har några åsikter om deras kläm/styrskena? Den är ju rätt billig, och kanske inte så superbra, men hur känner ni andra?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Och så undrar jag om någon har några åsikter om deras kläm/styrskena? Den är ju rätt billig, och kanske inte så superbra
Du visste ju redan svaret……😜
Billig men inte superbra…… klen klämkraft så den kan flytta sig vid sågning
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Du visste ju redan svaret……😜
Billig men inte superbra…… klen klämkraft så den kan flytta sig vid sågning
Inte superstyv heller så även om den sitter rätt kan den flexa en mm. Men smidig för snabba snitt, men räckvidden är inte 120cm väl?
 
Diamantskivor slipar stål med oväntad effektivitet, behöver man tex forma ett stämjärn innan man vässar det är en diamantskiva ett bra tips. jag såg ett tips på nätet om nån som monterat en slät kapskiva i en bänkslip och använde den för att slipa hårdmetallskär till metallsvarvning.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ingen som sett staplingsbara sortiment lådor någonstans mer? Köpte bara ett paket 🫣 det var någon månad sen.
 
C
F fsn skrev:
Sluta överanalysera…. Jag sa att det var rätt låg slutsatsnivå i filmen. Faktum kvarstår, Lidl-prylen levererade sämst.
Helt enig, vad jag egentligen ville säga är att Mecken också verkar vara ett riktigt dåligt köp då den uppenbarligen inte orkar dra hjulmuttrarna ens till 110 Nm.
 
C cpalm skrev:
Det jag inte riktigt blir klok på...
Parkside kan lossa mutter dragen med lilla Meck (påstått 250 Nm)
Lilla Meck kan lossa mutter dragen med momentnyckel (110+ Nm)
Parkside kan inte lossa mutter dragen med momentnyckel (110+ Nm)

Dvs. Mecken lossar med > 110 Nm och drar med < 110 Nm?
Hammarmekanismen kan mycket väl vara olika stark åt olika håll.
 
C
J Jaggatagga skrev:
Hammarmekanismen kan mycket väl vara olika stark åt olika håll.
Absolut, det är väl t.o.m. ganska vanligt. Men riktigt j-vla kass om en dragare specad till 250 Nm inte klarar av att dra till 110 Nm, även om den klarar av att lossa 110 Nm.
 
F
C cpalm skrev:
Absolut, det är väl t.o.m. ganska vanligt. Men riktigt j-vla kass om en dragare specad till 250 Nm inte klarar av att dra till 110 Nm, även om den klarar av att lossa 110 Nm.
Det man snabbt konstaterar är att batteriet betyder allt. Skillnaden är påtaglig om man får fatt i ett lite tröttare batteri. Med det sagt… ja, att Meec är skit betvivlar jag inte en sekund.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Jag bytte hjul igår. Brukar köra med tryckluft och knack för att dra in och sen efterdra för hand. Nu råkade kompressorn stå i källaren så tänkte först göra allt för hand. Tills jag kom på att jag köpte parkside performance slagskruvdragare (inte mutterknack) för ett tag sen.

Den hade inga problem med att lossa muttrarna när jag ställde upp momentet till 225nm. Det hade säkert gått på lägre med men gick inte på 120nm. Drog dom med 120nm men tyckte att det kändes lite löst när jag testade för hand så jag drog dom med 150-läget och det kändes bra när jag efterdrog. Ska testa med momentnyckel efter påsk. Men den känns rätt bra över lag. Lite känslig på avtryckaren men annars stark och bra. kanske inte gjord för ändamålet men fick jobbet gjort och bra till annat också.

Skönt att slippa tryckluftsslangen!
 
  • Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
F Fredzter skrev:
Jag bytte hjul igår. Brukar köra med tryckluft och knack för att dra in och sen efterdra för hand. Nu råkade kompressorn stå i källaren så tänkte först göra allt för hand. Tills jag kom på att jag köpte parkside performance slagskruvdragare (inte mutterknack) för ett tag sen.

Den hade inga problem med att lossa muttrarna när jag ställde upp momentet till 225nm. Det hade säkert gått på lägre med men gick inte på 120nm. Drog dom med 120nm men tyckte att det kändes lite löst när jag testade för hand så jag drog dom med 150-läget och det kändes bra när jag efterdrog. Ska testa med momentnyckel efter påsk. Men den känns rätt bra över lag. Lite känslig på avtryckaren men annars stark och bra. kanske inte gjord för ändamålet men fick jobbet gjort och bra till annat också.

Skönt att slippa tryckluftsslangen!
Vad kör du för batteri till den? Ska testa samma men har bara standard 2Ah batterier än så länge om det gör skillnad.
 
nino nino skrev:
Ok då är det kanske inget att slänga pengarna på
Den funkar dock sjukt bra som komplement. JG använder inte min för att dra hjulbultar/muttrar med korrekt moment, utan skönt att dra det tillräckligt för att sedan gå på med manuella doningar i from av lednyckel modell längre.

Dock sjukt bra om man renoverar en bil. Du drar loss det mesta och drar fast det mesta, för att sedan dra med momentnyckel.
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Vad kör du för batteri till den? Ska testa samma men har bara standard 2Ah batterier än så länge om det gör skillnad.
Kör med 4aH, rejält mer pang i det batteriet
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Vad kör du för batteri till den? Ska testa samma men har bara standard 2Ah batterier än så länge om det gör skillnad.
4Ah
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.