T Torbod skrev:
Jodå. Problemet låg inte så mkt i själva sågrörelsen upp och ned utan andra saker (vek och glappig axel vilket gav sneda snitt i tjockt material, splitterskyddet som sågades sönder pga samma veka konstruktion, etc.).

Den pendlar förvisso bra i teorin men har ganska dålig avverkning i praktiken (Känns som den gummistudsar mer bakåt än tar sig framåt. Jämfört med en bra maskin är den märkbart långsam och vibrerande, särskilt på längskapning). Men det gör ju inget om man sågar långsamt, på tvärs eller bara i tunna skivor).

Så absolut ingen usel maskin att ha om man redan har batterierna och medelhöga krav, men inte ngt som jag kände dög åt mig som endamaskin vilket jag hade hoppats på som budget ”pro-modell”.

Jag skaffade en beggad hikoki istället för ca samma pengar. Och jädrar vilken skillnad. Men ergonomin vinner ändå Parkside med sadelgreppet.
Du verkar ha bra koll på det här med sticksågar! 🙂

Jag tillhör kategorin med medelhöga krav och många batterier och jag är nöjd med sågen. Har inte märkt av någon direkt vibration eller att den inte skulle ta sig framåt. Men jag har inget batteridrivet att jämföra med heller. Har en blå Bosch med sladd dock och den äter ju på bättre, men ingen rättvis jämförelse.

Autoläget var nytt för mig, har du sett det på andra sågar? Tycker att det fungerar förvånansvärt bra. Den anpassar hastigheten rätt bra till belastningen.

Håller med dig om ergonomin, riktigt bra och skönt grepp på denna budget-pro!

Använder den mest på Byggmax eller liknande brädgårdar, det är ofta rent skräp och utstuderad ondska de erbjuder en att såga virket med! Så där kommer den väl till pass 🙂
 
  • Gilla
To Bo
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Du verkar ha bra koll på det här med sticksågar! 🙂

Jag tillhör kategorin med medelhöga krav och många batterier och jag är nöjd med sågen. Har inte märkt av någon direkt vibration eller att den inte skulle ta sig framåt. Men jag har inget batteridrivet att jämföra med heller. Har en blå Bosch med sladd dock och den äter ju på bättre, men ingen rättvis jämförelse.

Autoläget var nytt för mig, har du sett det på andra sågar? Tycker att det fungerar förvånansvärt bra. Den anpassar hastigheten rätt bra till belastningen.

Håller med dig om ergonomin, riktigt bra och skönt grepp på denna budget-pro!

Använder den mest på Byggmax eller liknande brädgårdar, det är ofta rent skräp och utstuderad ondska de erbjuder en att såga virket med! Så där kommer den väl till pass 🙂
Är verkligen ingen expert men lite noggrann och letar efter bra pang för pengen. Har en kompis som är snickare med pryl-intresse jag får ibland läge att prova riktiga saker som referens :)

Hade säkert varit ganska nöjd med Parksiden om jag inte jämfört.
 
Redigerat:
Jag tycker 20V excenterslipen funkat bra om ngn har behov av en sådan. Finns säkert bättre därute men den har klarat allt jag provat utan ngt strul.

Det enda småsaker jag stört mig på är att handtaget måste fällas in helt för att få plats i väskan och så är damuppsamlaren lite knölig att öppna. Men på det hela taget har jag varit nöjd med den.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Instämmer med @To Bo ang. slipen! Har den sedan tidigare och är mkt nöjd med den. Upplever den som stark och att den ger bra resultat. Vibrerar inte alltför mycket heller. Har kört min i många timmar.

Stör mig dock även på samma saker, locket till dammuppsamlaren är en ”nagelbrytare” och handtaget på slipen måste justeras för att få plats i väskan.

Igår var mjölken slut hemma, så jag blev tvungen att köra ner till Tysken och köpa en liter. Det följde även med en 20V sänksåg och en 20V överhands-/kant-/vinkelfräs hem 🙂

Testade fräsen som hastigast och den avverkade riktigt bra på en lastpall. Återstår att testa den på hårdare träslag.

Själva fräskroppen känns gedigen och rejäl och tillbehöret för överhandsfräsning likaså. De andra tillbehören kändes mer plastiga och man får nog vara lite försiktig med dem.

Med 5 års garanti och att det även följde med några frässtål, så kändes det som ett mer än prisvärt köp.

Att kunna fräsa i vinkel kanske inte är något man har behov av varje dag, men när behovet väl uppstår så är det väldigt praktiskt att ha den möjligheten!
 
  • Gilla
trycklös och 3 till
  • Laddar…
E
V Vardagsrum skrev:
Instämmer med @To Bo ang. slipen! Har den sedan tidigare och är mkt nöjd med den. Upplever den som stark och att den ger bra resultat. Vibrerar inte alltför mycket heller. Har kört min i många timmar.

Stör mig dock även på samma saker, locket till dammuppsamlaren är en ”nagelbrytare” och handtaget på slipen måste justeras för att få plats i väskan.

Igår var mjölken slut hemma, så jag blev tvungen att köra ner till Tysken och köpa en liter. Det följde även med en 20V sänksåg och en 20V överhands-/kant-/vinkelfräs hem 🙂

Testade fräsen som hastigast och den avverkade riktigt bra på en lastpall. Återstår att testa den på hårdare träslag.

Själva fräskroppen känns gedigen och rejäl och tillbehöret för överhandsfräsning likaså. De andra tillbehören kändes mer plastiga och man får nog vara lite försiktig med dem.

Med 5 års garanti och att det även följde med några frässtål, så kändes det som ett mer än prisvärt köp.

Att kunna fräsa i vinkel kanske inte är något man har behov av varje dag, men när behovet väl uppstår så är det väldigt praktiskt att ha den möjligheten!
Posta gärna om du testar sänksågen. Min 20 år gamla cirkelsåg från Biltema gör varje sig så jämna, djupa eller raka snitt som jag skulle önska (det sista kanske mer beror på mig🤭).
 
Som sagt, är det någon som provat den batteridrivna sänksågen? Kanske svår att få tag på nu 8 dagar efter kampanjen men vore ändå trevligt att veta hur den upplevs.
Reklam för Parkside prestanda batteridriven såg, erbjudande, röd text, verktyg, byggprojekt, kampanjdatum ändrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här finns två video-review som jag bara snabbkollat (med svensk text):

De verkar tycka den är OK för "home use" men saknar nogrannhet i djupinställningen, den är dessutom 1,5-2mm fel.
 
  • Gilla
hakber77 och 1 till
  • Laddar…
Minns jag fel, eller sålde tysken någon form av sopmaskin för någon vecka/månad sedan..?

En variant med två roterande sopborstar framme..?

Någon som minns eller t.o.m. vet vad den heter?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Minns jag fel, eller sålde tysken någon form av sopmaskin för någon vecka/månad sedan..?

En variant med två roterande sopborstar framme..?

Någon som minns eller t.o.m. vet vad den heter?
Stefan?
 
V Vardagsrum skrev:
Minns jag fel, eller sålde tysken någon form av sopmaskin för någon vecka/månad sedan..?

En variant med två roterande sopborstar framme..?

Någon som minns eller t.o.m. vet vad den heter?
Stämmer! Men vad den heter?
 
N nissenhj skrev:
Stämmer! Men vad den heter?
Inte Stefan iaf..
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Minns jag fel, eller sålde tysken någon form av sopmaskin för någon vecka/månad sedan..?

En variant med två roterande sopborstar framme..?

Någon som minns eller t.o.m. vet vad den heter?
Kan det vara denna du söker.
Manuell sopmaskin, grönt och svart, samlar löv, produktinformation på skärmen, 4.5-stjärnig kundrecension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Kan det vara denna du söker.
[bild]
Den var det ja! Tack ska du ha, det är uppskattat!
 
Någon som kan förklara hur jag får på låsfjädern på trådrullen på deras svets? Finns ju inget på den svarta muttern som kan låsa känns det som
Hand håller nyckel nära låscylinder på en ficklampa märkt "PSK".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara bajonettfattning.

Edit: rättstavning
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.