F
Ellagård Ellagård skrev:
Måste ju hålla med om att Meec-maskinen ser ut som ett bra budgetval, inte fel att kunna köra pinne.

Jag har en ESAB pinnsvets med möjlighet till TIG, men köpte LIDL-fluss-svetsen som komplement. Mitt garage är så trångt att det enda jag vill svetsa inomhus är TIG, ute kör jag pinne och flusstråd.

Beroende på vad man ska svetsa så är annars en enkel liten pinnsvets inte fel, jag började med en liten Awelco från Jula och den funkade klockrent, sålde den när kompisen ville sälja sin ESAB till kompispris. Jag svetsar pinne ner till 1,5mm, men sedan tycker jag att det blir för tunt för att vara pålitligt. Det är där min Lidl-fluss-svets kommer in.
Vilken ESAB är det?
 
F
Exostor Exostor skrev:
Jag har en bacho-svets med två effektlägen, låg och hög. Den funkar bra för mig som bara fullagar lite grejor ibland, men att den inte har steglös effekt är jäkligt irriterande. Så det lägsta kravet jag har numera är att det ska gå att ställa effekten på den. Gasfritt däremot har jag inte så mycket problem med, det ser ut som skit oavsett vilken svets jag har, och allt behöver slipas av efteråt.
Så var det för mig med under en tid då jag svetsade hemma. Sen hamnade jag i en jobbsituation där det finns ett överflöd av både bra svetsar och svetsare och jag har insett att det finns ett påtagligt maskinberoende. Jag svetsade lite MAG idag och jag lovar dig att hade jag satt den svetsen i händerna på dig så hade du redan efter 5 minuter inte behövt slipa nåt öht.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vilken ESAB är det?
En BuddyArc 180 med lift-TIG. Troligen rätt gammal, ungefär motsvarande nu är Rogue 150i.
 
F
Ellagård Ellagård skrev:
En BuddyArc 180 med lift-TIG. Troligen rätt gammal, ungefär motsvarande nu är Rogue 150i.
Behöver inte vara så gammal. Den fanns väl till försäljning så sent som för 1,5-2 år sen. Skulle gissa att den introducerades runt 2013-2014 eller nåt sånt så äldre än så är den inte.
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Jag köpte en ”lidlmig” för att lätt kunna häfta ihop saker ute i ”fält” inte för att kunna licenssvetsa tryckkärl :p:cool:
Klart det finns bättre svetsar men för det priset har jag inte så höga krav ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Test på en Parkside där han svetsar med medföljande tråd samt en annan tråd

 
  • Gilla
ducc1 och 2 till
  • Laddar…
Köpte mig en plasmaskärare idag på Lidl. Inbyggd kompressor! Får se om det är något att ha! :D
 
  • Kartong för en PARKSIDE plasmaskärare med integrerad kompressor, placerad på ett golv inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
M Martin.ke skrev:
Köpte mig en plasmaskärare idag på Lidl. Inbyggd kompressor! Får se om det är något att ha! :D
Lyckans ost! Var nere på Lidl nyss - slut!
 
Fanns åtminstone en plasmaskärare i Fleminsgsberg för en dryg timme sen, även invertersvets fanns.
 
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
Hur gör man för att beställa via Lidls kundtjänst tex plasmaskärare?
 
Jag var inne på lokala Lidl idag, och lyckligtvis var plasmaskärarna slut, för jag behöver inte en sådan :D
Det fanns 4 st svetsar, men en sådan har jag redan.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Jag var inne på lokala Lidl idag, och lyckligtvis var plasmaskärarna slut, för jag behöver inte en sådan :D
Det fanns 4 st svetsar, men en sådan har jag redan.
på min närmaste lidl ( i Norrköping) fanns det 6st kvar då jag komme idag. Blev därmed med en.
Tror att just den lidl butiken inte säljer så mycket verkstadsprylar... stora vägar och mestadels lägenheter runtomkring
 
E EccoochD skrev:
Hur gör man för att beställa via Lidls kundtjänst tex plasmaskärare?
Tror att det är svårt. Via Kompernass kan du beställa en del reservdelar och tillbehör. Med banköverföring till Tyskland som betalning... jobbigt, men funkar.
 
Ellagård Ellagård skrev:
Lyckans ost! Var nere på Lidl nyss - slut!
Min fru ringde ikväll från Lidl och undrade om det var något jag behövde hemma. Bad henne kolla - och nu hade de fått in nya plasmaskärare!
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Ellagård Ellagård skrev:
Bad henne kolla - och nu hade de fått in nya plasmaskärare!
Har du hunnit prova den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.