Köpte lampan till höger på Lidl nu i veckan. Måste säga att jag är imponerad. Den lyser väldigt bra för att vara en batterilampa. 199kr tycker jag absolut att den är värd. Den till vänster är den starkaste lampan jag har hittills, vars sken visas på första bilden. Den andra bilden visar Lidl lampan. Det går förstås inte riktigt att jämföra då den första är mer koncentrerad och når längre. Lidl lampan med sin COB, lyser upp mer åt alla håll. Som arbetsbelysning är förstås Lidl-lampan att föredra.
LED-ficklampa och bärbar arbetslampa på mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kina-lampa med 6st CREE XML-6:
Mörk skog nattetid, belyst av ficklampa, täta granar, mystisk atmosfär, natur, ingen synlig väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lidl-lampa:
Mörk skog nattetid, belyst av en ficklampa eller liknande, med tallar och markvegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
F
L Lilllen skrev:
Köpte lampan till höger på Lidl nu i veckan. Måste säga att jag är imponerad. Den lyser väldigt bra för att vara en batterilampa. 199kr tycker jag absolut att den är värd. Den till vänster är den starkaste lampan jag har hittills, vars sken visas på första bilden. Den andra bilden visar Lidl lampan. Det går förstås inte riktigt att jämföra då den första är mer koncentrerad och når längre. Lidl lampan med sin COB, lyser upp mer åt alla håll. Som arbetsbelysning är förstås Lidl-lampan att föredra.
[bild]
Kina-lampa med 6st CREE XML-6:
[bild]
lidl-lampa:
[bild]
Hur länge lyser Lidl på batteriet?
 
F
Nästa vecka är det väl nån form av riktigt low-life fcaw svets utan inställningsmöjligheter eller gasventil. Även en plasma med inbyggd kompressor. Är nog läge att slå till om man tror på konceptet, från nyår så är det försäljningsförbud på dessa enfasmaskiner utan PFC. Efterföljarna bör rimligtvis gå upp en del i pris.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är nog läge att slå till om man tror på konceptet, från nyår så är det försäljningsförbud på dessa enfasmaskiner utan PFC. Efterföljarna bör rimligtvis gå upp en del i pris.
Utveckla gärna.. PFC?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ullberg
GoForIt GoForIt skrev:
Utveckla gärna.. PFC?
Power Factor Correction - men vilka regelverk som är på väg gällande detta kan jag inget om så det får fsn eller någon annan svara på
 
F fsn skrev:
Hur länge lyser Lidl på batteriet?
Faktiskt inte hunnit testa ännu.

Enligt lappen är batteriet på 3,7V 4400mAh, 16,28Wh.
LED: 20W

Så, endast 2 18650 celler av klenare variant skulle jag gissa. Går ju att byta mot 2x3500mAh när de inte funkar längre, om några år…
Så, under en timme enligt spec om man kör total slut på den. 30 min är kanske mer realistiskt. Inte så lång tid, men funkar ju bra för kortare jobb. För längre åker nog kabel fram i alla fall.
 
  • Gilla
mersault
  • Laddar…
F
ullberg ullberg skrev:
Power Factor Correction - men vilka regelverk som är på väg gällande detta kan jag inget om så det får fsn eller någon annan svara på
Der är uppdaterade regler om tomgångseffekt och verkningsgrad från årsskiftet som i praktiken diskvalificerar 1-fas utan PFC skulle jag nog vilja påstå. Även svetsar utvecklade för tidigare regler med PFC kan mycket väl falla på målsnöret om inte tillverkarna gör mer eller mindre omfattande omkonstruktioner och certifierar om produkterna. Inget omöjligt men kanske inte kostnadsmässigt attraktivt på 10-12 år gamla maskiner som ändå skulle gått ur produktion om 3-5år eller nåt sånt. Även alla stepmaskiner försvinner totalt från nyförsäljningsmrknaden. Som Esab C140 och C170 och det för väl ingen extermt upprörd även om många gillar C170. Det jag tycker är lite trist är att en guldmaskiner som C340 Pro och C280 går i graven. Men som sagt en hel del 1-fas invertras som är extremt eftertraktade på privatmarknaden försvinner samtidigt, både pinne, TIG och MIG/MAG. Det kan finnas läge för rätt attraktiva utförsäljningar av diverse märkesmaskiner skulle jag tro i November/December.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Vi pratar nyförsäljning av svetsmaskiner, inte bruk av existerande maskiner eller hur ?
Vad är stepmaskiner ?
Vad innebär PFC för svetsaren ? Märker jag nån skillnad med /utan ?
 
F
H hyggabus skrev:
Vi pratar nyförsäljning av svetsmaskiner, inte bruk av existerande maskiner eller hur ?
Vad är stepmaskiner ?
Vad innebär PFC för svetsaren ? Märker jag nån skillnad med /utan ?
gäller nyförsäljning av CE-märkta maskiner, alltså hela Europamarknaden. Inte säker men tror att maskiner hos handlare får säljas slut men inte helt påläst vad som gäller exakt.
Step… stegomkopplade. Den typen av robusta, rätt klumpiga svetsar, ofta på hjul som gällde innan invertersvetsarna och som fortfarande är populära. Håller i evigheter men är rätt osofistikerade. Esab C170 och Migatronic Automig 183 är väl två exempel.

kör du långa kablar så märker du av fördelarna med PFC och ligger du och kör en större 1-fas hårt så märker du att säkringen inte går hela tiden då den har bättre verkningsgrad. Jag skulle inte ta i en 1-fas utan PFC.
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Faktiskt inte hunnit testa ännu.

Enligt lappen är batteriet på 3,7V 4400mAh, 16,28Wh.
LED: 20W

Så, endast 2 18650 celler av klenare variant skulle jag gissa. Går ju att byta mot 2x3500mAh när de inte funkar längre, om några år…
Så, under en timme enligt spec om man kör total slut på den. 30 min är kanske mer realistiskt. Inte så lång tid, men funkar ju bra för kortare jobb. För längre åker nog kabel fram i alla fall.
Antingen har jag räknat helfel, eller så drar lampan inte 20W.
Enligt förpackningen som jag rotade fram ur återvinningshörnan ska den faktist kunna lysa i 2,5h(?) Återstår att se. Har inte behövt använda den i mer än kanske 15min. Ställde den i vardagsrummet lysande på en vägg för forumets skull, men av någon orsak så gillade inte tjejen det. :thinking: Det positiva med det är, att det bör anses bekräftat av tredjepart, att den lyser hyfsat starkt. :cool: Relativt lång laddtid har den dock. Den har USB-C uttag, så rent teoretiskt skulle den ju kunna ladda hyfsat snabbt, men så är alltså inte fallet. Så, vill man ha snabb laddtid är det väl bättre att köpa den för 18V batteri.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Antingen har jag räknat helfel, eller så drar lampan inte 20W.
Enligt förpackningen som jag rotade fram ur återvinningshörnan ska den faktist kunna lysa i 2,5h(?) Återstår att se. Har inte behövt använda den i mer än kanske 15min. Ställde den i vardagsrummet lysande på en vägg för forumets skull, men av någon orsak så gillade inte tjejen det. :thinking: Det positiva med det är, att det bör anses bekräftat av tredjepart, att den lyser hyfsat starkt. :cool: Relativt lång laddtid har den dock. Den har USB-C uttag, så rent teoretiskt skulle den ju kunna ladda hyfsat snabbt, men så är alltså inte fallet. Så, vill man ha snabb laddtid är det väl bättre att köpa den för 18V batteri.
Kan den lysa under tiden man har laddsladden inkopplad?
 
F fsn skrev:
Nästa vecka är det väl nån form av riktigt low-life fcaw svets utan inställningsmöjligheter eller gasventil. Även en plasma med inbyggd kompressor. Är nog läge att slå till om man tror på konceptet, från nyår så är det försäljningsförbud på dessa enfasmaskiner utan PFC. Efterföljarna bör rimligtvis gå upp en del i pris.
Den såg rätt sunkig ut, men jag har inte någon erfarenhet av ”automatisk inställning av svetsström och trådmatare”. Hur tusan vet maskinen vad jag vill svetsa, hur fort jag vill göra det och hur mycket kräm jag vill använda?

Fast helt värdelöst kanske det inte är, annars hade det väl inte funnits..? (Utgår ifrån att det finns sådan funktion även hos andra tillverkare).

Men hur fungerar det? Känner maskinen av resistansen i godset och justerar utifrån det eller vad..? Misstänker att du kan svara @fsn, du verkar ju ligga inne med en enorm kunskap!

Verkar också som att du var något på spåren med utförsäljning av maskiner utan PFC. Iaf på Jula så var så gott som alla enfasare på gubbavdelningen nedsatta. Jag köpte en sån här för 1499:-

Jula har tagit bort den från hemsidan men den ser identisk ut, förutom skillnaden på prislappen. Så jag utgår från att den jag länkat till är efterföljaren och är bestyckad med PFC.

Kartongerna var väldigt lika, den enda skillnaden jag såg var ett klistermärke och standard(..?) på elektroder som maskinen kunde ta.

Maskinen jag köpte till höger på bilden:

Två gula förpackningar av STANLEY svetsmaskiner och hjälmar, Made in Italy, på disken i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För första gången någonsin så förstod jag vad min sambo menar när hon säger att något föremål, oftast en mindre variant av något, är ”söt”.

Den här svetsen var verkligen söt! Snusdosa som jämförelse:
Verktygsavdelning med generatorer, skylt, prislappar och verktyg, i gult och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Storleksmässigt har det hänt lite grann mellan min 155A (tror att den ger 1A per kg) likriktare från 60-talet och denna.. Gissar dock att den förstnämnda kommer att vara kvar i tjänst långt senare än den nya..

[EDIT] Den söta invertersvetsen jag köpte var en Stanley Star 4000 på max 160A, för den som kommer hit efter att länken är död.
 
Jag kan för övrigt rekommendera arbetsbänken de säljer. I vart fall om den fortfarande tar 150kg som det var tidigare.

Har klättrat på den utan problem, även plåten där nere håller för en fullvuxen karl.
 
F
V Vardagsrum skrev:
Den såg rätt sunkig ut, men jag har inte någon erfarenhet av ”automatisk inställning av svetsström och trådmatare”. Hur tusan vet maskinen vad jag vill svetsa, hur fort jag vill göra det och hur mycket kräm jag vill använda?

Fast helt värdelöst kanske det inte är, annars hade det väl inte funnits..? (Utgår ifrån att det finns sådan funktion även hos andra tillverkare).

Men hur fungerar det? Känner maskinen av resistansen i godset och justerar utifrån det eller vad..? Misstänker att du kan svara @fsn, du verkar ju ligga inne med en enorm kunskap!

Verkar också som att du var något på spåren med utförsäljning av maskiner utan PFC. Iaf på Jula så var så gott som alla enfasare på gubbavdelningen nedsatta. Jag köpte en sån här för 1499:-

Jula har tagit bort den från hemsidan men den ser identisk ut, förutom skillnaden på prislappen. Så jag utgår från att den jag länkat till är efterföljaren och är bestyckad med PFC.

Kartongerna var väldigt lika, den enda skillnaden jag såg var ett klistermärke och standard(..?) på elektroder som maskinen kunde ta.

Maskinen jag köpte till höger på bilden:

[bild]

För första gången någonsin så förstod jag vad min sambo menar när hon säger att något föremål, oftast en mindre variant av något, är ”söt”.

Den här svetsen var verkligen söt! Snusdosa som jämförelse:
[bild]

Storleksmässigt har det hänt lite grann mellan min 155A (tror att den ger 1A per kg) likriktare från 60-talet och denna.. Gissar dock att den förstnämnda kommer att vara kvar i tjänst långt senare än den nya..

[EDIT] Den söta invertersvetsen jag köpte var en Stanley Star 4000 på max 160A, för den som kommer hit efter att länken är död.
Nu hittar jag den inte på Lidls hemsida av nån anledning men naturligtvis fungerar det inte med ”automatisk inställning av svetsström och trådmatning”. Många dyrare svetsar har resistansmätning men inte ”live” (Esab har det på många maskiner) men det är mer för en korrigering av spänningsfall. Sen finns det synergi mellan spänning och trådmatning, men man måste ju ställa in nåt, tex tråddiameter, material, svetsgodstjocklek, gas (fast det var ju inte aktuellt här). Och sen så finns det på riktiga svetsar naturligtvis en möjlighet att finjustera inom ett fönster. Jag är rätt säker på att denna simpla Parkside inte har så mycket att komma med.

Du har köpt en Italiensk Awelco i Stanley-kostym. Dom är kända för rätt risiga tändegenskaper så du får köra på lättända pinnar.
 
V Vardagsrum skrev:
Den såg rätt sunkig ut, men jag har inte någon erfarenhet av ”automatisk inställning av svetsström och trådmatare”. Hur tusan vet maskinen vad jag vill svetsa, hur fort jag vill göra det och hur mycket kräm jag vill använda?

Fast helt värdelöst kanske det inte är, annars hade det väl inte funnits..? (Utgår ifrån att det finns sådan funktion även hos andra tillverkare).

Men hur fungerar det? Känner maskinen av resistansen i godset och justerar utifrån det eller vad..? Misstänker att du kan svara @fsn, du verkar ju ligga inne med en enorm kunskap!

Verkar också som att du var något på spåren med utförsäljning av maskiner utan PFC. Iaf på Jula så var så gott som alla enfasare på gubbavdelningen nedsatta. Jag köpte en sån här för 1499:-

Jula har tagit bort den från hemsidan men den ser identisk ut, förutom skillnaden på prislappen. Så jag utgår från att den jag länkat till är efterföljaren och är bestyckad med PFC.

Kartongerna var väldigt lika, den enda skillnaden jag såg var ett klistermärke och standard(..?) på elektroder som maskinen kunde ta.

Maskinen jag köpte till höger på bilden:

[bild]

För första gången någonsin så förstod jag vad min sambo menar när hon säger att något föremål, oftast en mindre variant av något, är ”söt”.

Den här svetsen var verkligen söt! Snusdosa som jämförelse:
[bild]

Storleksmässigt har det hänt lite grann mellan min 155A (tror att den ger 1A per kg) likriktare från 60-talet och denna.. Gissar dock att den förstnämnda kommer att vara kvar i tjänst långt senare än den nya..

[EDIT] Den söta invertersvetsen jag köpte var en Stanley Star 4000 på max 160A, för den som kommer hit efter att länken är död.
Nästa veckas svets funkar faktiskt riktigt bra, främst när det är nån mm och uppåt, men jag har även kört tunnplåt med hyfsat resultat, har gjort av med två rullar nu och aldrig känt behovet av att justera ström och matning separat så hur den än gör så gör den det bra, man justerar plåttjocklek bara. Löjligt prisvärd om man bara svetsar nån gång om året eller om man behöver en smidig svets som är lätt att ta med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.