F
B bryggstun skrev:
Den bröt säkringen! Trodde inte den skulle göra det..
Nästa gång ska jag köra via ett trefasuttag och byggcentral. Hoppas dom säkringarna inte är lika känsliga..

Annars funkar den men jag vill ha gärna ha fler slitdelar och helst tillbehörssatsen.
Ståltråden som håller distansen la jag ju mot nått varmt så jag brände upp det mesta av den.

Hur är det med jorden då? Jag hade extremt dålig anslutning mot arbetsstycket. Har inte testat helt utan.

Hur grovt material har ni lyckats köra?
vad menar du med jorden och ”Har inte testat helt utan”?

Fick en B3 av sambon idag, mycket rolig leksak! (Betyder det att hon hoppas på något i retur nu?)

Inga problem o köra attack 602 (5.5 hk) samt B3 samtidigt på en c13 dvärgbrytare

• Haha
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
F
M Mickebandsåg skrev:
Fick en B3 av sambon idag, mycket rolig leksak! (Betyder det att hon hoppas på något i retur nu?)

Inga problem o köra attack 602 (5.5 hk) samt B3 samtidigt på en c13 dvärgbrytare
Nu är ju det en 3-fas kompressor men Jo, det borde vara tekniskt totalt omöjligt om det inte är 1mm plåt du skär. Bara plasman ligger väl runt 25A eller tom mer om man skruvar upp den lite.

F fsn skrev:
vad menar du med jorden och ”Har inte testat helt utan”?
Jag har bara haft jorden riktigt dåligt ansluten.
Har anslutit bla. på svetsbänken och på rostigt järn.

Jag har inte kollat vad som händer helt utan jord. Alltså om jord klämman inte är fastklämd.

Om det varit en svets så tvivlar jag på att det gått att svetsa med så dålig jordning.

Det menade jag!

F
B bryggstun skrev:
Jag har bara haft jorden riktigt dåligt ansluten.
Har anslutit bla. på svetsbänken och på rostigt järn.

Jag har inte kollat vad som händer helt utan jord. Alltså om jord klämman inte är fastklämd.

Om det varit en svets så tvivlar jag på att det gått att svetsa med så dålig jordning.

Det menade jag!
Varför skulle det fungera utan jordklämma, står det nåt i manualen om att det skulle gå? Jag tror det där om pilotbåge är ett missförstånd, kretsen måste slutas, precis som på en svets. Pilotbågen är vad jag vet en kontaktlös tändning, inget som ersätter jordklämman.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
M Mickebandsåg skrev:

Fick hon ligga?

• Gilla
Göran.W och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Fick hon ligga?
Vet inte då jag var ute i garaget hela kvällen med B3

• Haha
  • Gilla
JohanDenLarsson och 9 till
  • Laddar…
Sambon var säkert nöjd med B1 och B2.

• Haha
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Även våran lilla Lidl hade säkert 15 plasmaskärare kvar igår kväll, har aldrig sett nån där tidigare.

Känner ett litet sug efter en men ekonomin känner inte så :D

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
man kan faktiskt skära glas om man är lagd åt det hållet. Annars är det mest kassaskåpsbryt som är marknaden.
Aha! Glas! Det var intressant.

• Gilla
JohanDenLarsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Varför skulle det fungera utan jordklämma, står det nåt i manualen om att det skulle gå? Jag tror det där om pilotbåge är ett missförstånd, kretsen måste slutas, precis som på en svets. Pilotbågen är vad jag vet en kontaktlös tändning, inget som ersätter jordklämman.
Precis. Du måste alltid ha returkabeln (+ polaritet) ansluten till objektet annars fördärvar Du munstycket. Du skall heller inte köra i "tomme" mer än någon sekund för kolla tändfunktionen. Annars bara mot verkligt objekt. Skaffa dessutom en liten mässingsborste för att rensa nosen efter användning. Biltema har ett litet set som innehåller en lämplig mässingsborste.

F
P poba53 skrev:
Precis. Du måste alltid ha returkabeln (+ polaritet) ansluten till objektet annars fördärvar Du munstycket. Du skall heller inte köra i "tomme" mer än någon sekund för kolla tändfunktionen. Annars bara mot verkligt objekt. Skaffa dessutom en liten mässingsborste för att rensa nosen efter användning. Biltema har ett litet set som innehåller en lämplig mässingsborste.
En sak som verkligen sliter munstycke på plasma som folk vanligtvis inte har en aning om är fukt i luften. Så dränera kompressorn och torka luften bäst man kan är ett tips.

• Gilla
GEGS och 1 till
  • Laddar…
Det finns 25 plasmaskärare kvar i butiken i Höganäs…

Körde lite idag med lidl plasman.
16 A säkringarna gick ju förut och då tänkte jag att byggcentralen skulle vara mindre känslig men det gick ännu sämre... Det kanske står 13 på dom säkringarna.
Möjligt att säkringarna i elskåpet är överkänsliga men jag har bara testat på en grupp.

Funderar på att låta elektrikern sätta in ett nytt uttag vid svetsbänken. Har alltid saknat ett där. Elektrikern är redan anlitad för diverse andra jobb så han ska ändå hit
Frågan är ju hur man får säkringarna att hålla men det kanske elsnubben kan svara på.

• Gilla
Sebbe89
  • Laddar…
H
B bryggstun skrev:
Körde lite idag med lidl plasman.
16 A säkringarna gick ju förut och då tänkte jag att byggcentralen skulle vara mindre känslig men det gick ännu sämre... Det kanske står 13 på dom säkringarna.
Möjligt att säkringarna i elskåpet är överkänsliga men jag har bara testat på en grupp.

Funderar på att låta elektrikern sätta in ett nytt uttag vid svetsbänken. Har alltid saknat ett där. Elektrikern är redan anlitad för diverse andra jobb så han ska ändå hit
Frågan är ju hur man får säkringarna att hålla men det kanske elsnubben kan svara på.
spik som säkring :crysmile:
Annars om 16 går så är det bara gå upp till 20-25 amp om kablar finns

• Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.