Alfredo Alfredo skrev:
Inga jätteinvesteringar men för 39:90 per set blir det i alla fall många delar per krona. Fanns några andra varianter av set också. Sliptillbehör till maskiner av dremeltyp om det inte är uppenbart.

Inte testat och vet inget om kvalitén.

[bild]
Just kapskivor har jag lärt mig att kosta på. Nonameskivor tenderar att gå sönder för ingenting medan dremels höll till slutet. Att skivorna gick sönder direkt hände flera gånger från olika kit till jag bytte till Dremels. Trodde först att det var för att dom var så tunna.

• Hand håller en liten, tålig Dremel-kapskiva framför en blå Dremel-multiverktyg på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person med skyddsglasögon och andningsskydd håller i en kapskiva nära kameran.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Just kapskivor har jag lärt mig att kosta på. Nonameskivor tenderar att gå sönder för ingenting medan dremels höll till slutet. Att skivorna gick sönder direkt hände flera gånger från olika kit till jag bytte till Dremels. Trodde först att det var för att dom var så tunna.
För den uppmärksamme satt biten jag visar kvar på Dremeln. Det var en annan bit som flög iväg. Däremot så gick skriven av sen när jag använde en noname-hållare med dremelskiva :crysmile:

• Dremel med fastsatt slipande skiva bearbetar ett fastklämt trästycke i en verkstad.
    Skapa konto
Det är inte så att det är Dremel original som är problemet? :crysmile: skulle aldrig hända med en parkside (y) #joking

• Haha
A:son
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Att skivorna gick sönder direkt hände flera gånger från olika kit till jag bytte till Dremels.
Ja Dremels borde i alla fall vara bättre men min erfarenhet är nog att alla splittras i småbitar om man är det minsta oförsiktig. Nu är det ju ingen större kraft i splittret och skivorna är billiga så... Skyddsglasögon är nog en bra idé i alla fall oavsett fabrikat.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Är det någon som köpt skruvdragaren för 499kr?
Köpte den när jag tror dom sålde den för 299. Chucken pajjade efter ca ett halvår. Kanske värt 50 spänn i månaden, batteri ingick.

A Andy78 skrev:
Är det någon som köpt skruvdragaren för 499kr?
Ja, jag har den. Lite sämre än min gröna Bosch 18v. Rasslar mer och är lite högljudd men fungerar bra att ha som extramaskin. Dock inget jag skulle skruva trall med.

Har den mest som komplement ifall jag behöver borra och skruva samtidigt, då får den agera borrmaskin medan jag skruvar med Boschen.

Hmm, svetsade en del med lilla invertersvetsen med Lidl's 2mm elektroder och det fungerar bra. Köpte Stanley på jula (2,0 /2,5) men då vart det kattskit, svårt att hålla gång smältan etc. Är det sbs eller är Stanley-elektroder svårsvetsade jämfört med Lidl's elektroder (okänd typ) ?

Vecka 46 (nästa vecka)

Reklamblad med erbjudanden på Parkside verktyg som metallbandsåg, borrset, cirkelsågklingor och lödkolv.
Skapa konto

Reklamblad med specialerbjudanden på knappcellsbatterier, monteringskuddar och andra verktyg.
Skapa konto

Reklamblad med verktygsrea: tänger, skruvmejslar, arbetslampa, handåg och japansk såg mot färgglad bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Hmm, svetsade en del med lilla invertersvetsen med Lidl's 2mm elektroder och det fungerar bra. Köpte Stanley på jula (2,0 /2,5) men då vart det kattskit, svårt att hålla gång smältan etc. Är det sbs eller är Stanley-elektroder svårsvetsade jämfört med Lidl's elektroder (okänd typ) ?
Gissar på de rutila? Det står inte så mycket specifikationer på hemsidan, men kattskitar brukar indikera på svårighet att tända, vilket kan bero på tomgångsspänningen. Kolla på paket om det nämns vilken tändspänning som ska användas och matcha det mot vad svetsen säger.

En säker elektrod är annars ESAB 4332, väldigt allround och lättanvänd.

Redigerat:
C corre skrev:
Det står inte så mycket spelar på hemsidan, men kattskitar brukar indikera på svårighet att tända, vilket kan bero på tomgångsspänningen.
:surprised: Spelar och kattskitar? :thinking::D

• Gilla
corre
  • Laddar…
Slivertejp?
Färgglada rullar med 3M silvertejp i grönt, gult och orange, prisinformation och märkesnamn.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Slivertejp?
[bild]
Typ :)

C corre skrev:
Gissar på de rutila? Det står inte så mycket specifikationer på hemsidan, men kattskitar brukar indikera på svårighet att tända, vilket kan bero på tomgångsspänningen. Kolla på paket om det nämns vilken tändspänning som ska användas och matcha det mot vad svetsen säger.

En säker elektrod är annars ESAB 4332, väldigt allround och lättanvänd.
Japp, de rutila och de var mycket svårttända och svårt att hålla igång. De okända från Lidl tände mycket lätt och höll igång bågen tills pinnen tog slut.

Kan ju vara sbs men jag försökte få dem tända med lätt/hård knackning och dragning. Klippte av elektroder för att se om de tände lättare men icke. Tog en 2mm från Lidl och den tände upp direkt och jag kunde köra hela pinnen med en och samma båge. Ämnet var vanligt svartstål.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Någon som provat bordcirkelsågen?

Någon med erfarenhet av metallbandsågen som är på kampanj nästa vecka? Verkar väldigt billig för vad den är, Biltema tar 3000 kr för sin t.ex.

• Gilla
sa7ato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.