1 794 473 läst · 5 850 svar
1794k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Just kapskivor har jag lärt mig att kosta på. Nonameskivor tenderar att gå sönder för ingenting medan dremels höll till slutet. Att skivorna gick sönder direkt hände flera gånger från olika kit till jag bytte till Dremels. Trodde först att det var för att dom var så tunna.Alfredo skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
För den uppmärksamme satt biten jag visar kvar på Dremeln. Det var en annan bit som flög iväg. Däremot så gick skriven av sen när jag använde en noname-hållare med dremelskivaChrissofsweden skrev:
Ja Dremels borde i alla fall vara bättre men min erfarenhet är nog att alla splittras i småbitar om man är det minsta oförsiktig. Nu är det ju ingen större kraft i splittret och skivorna är billiga så... Skyddsglasögon är nog en bra idé i alla fall oavsett fabrikat.Chrissofsweden skrev:
Ja, jag har den. Lite sämre än min gröna Bosch 18v. Rasslar mer och är lite högljudd men fungerar bra att ha som extramaskin. Dock inget jag skulle skruva trall med.A Andy78 skrev:
Har den mest som komplement ifall jag behöver borra och skruva samtidigt, då får den agera borrmaskin medan jag skruvar med Boschen.
Hmm, svetsade en del med lilla invertersvetsen med Lidl's 2mm elektroder och det fungerar bra. Köpte Stanley på jula (2,0 /2,5) men då vart det kattskit, svårt att hålla gång smältan etc. Är det sbs eller är Stanley-elektroder svårsvetsade jämfört med Lidl's elektroder (okänd typ) ?
Gissar på de rutila? Det står inte så mycket specifikationer på hemsidan, men kattskitar brukar indikera på svårighet att tända, vilket kan bero på tomgångsspänningen. Kolla på paket om det nämns vilken tändspänning som ska användas och matcha det mot vad svetsen säger.A anis16 skrev:
En säker elektrod är annars ESAB 4332, väldigt allround och lättanvänd.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Japp, de rutila och de var mycket svårttända och svårt att hålla igång. De okända från Lidl tände mycket lätt och höll igång bågen tills pinnen tog slut.C corre skrev:Gissar på de rutila? Det står inte så mycket specifikationer på hemsidan, men kattskitar brukar indikera på svårighet att tända, vilket kan bero på tomgångsspänningen. Kolla på paket om det nämns vilken tändspänning som ska användas och matcha det mot vad svetsen säger.
En säker elektrod är annars ESAB 4332, väldigt allround och lättanvänd.
Kan ju vara sbs men jag försökte få dem tända med lätt/hård knackning och dragning. Klippte av elektroder för att se om de tände lättare men icke. Tog en 2mm från Lidl och den tände upp direkt och jag kunde köra hela pinnen med en och samma båge. Ämnet var vanligt svartstål.