JonasSun skrev:
Se till att fråga ut dem ordentligt och jämför noggrant vad du får! Vi har "genomlidit" ett antal köksrenoveringar i ett antal boenden med allt vad det innebär. Min erfarenhet är att de båda är rätt likvärdiga. Fast slutresultatet beror mycket på den som sen installerar köket, spacklar alla kanter och målar o s v...
Vi kommer inte att göra något förhastat (och vi har väldigt duktiga hantverkare som skall montera köket när det väl blir dags)!

Får uppdatera tråden med att vi varit hos Lidhults och det var ett väldigt positivt möte (får hoppas det är det även då vi får offerten).
Ni som köpt köpt kök på Lidhults, har ni även köpt vitvarorna där? Man tycker ju att man borde kunna få ett paketpris om man köper kök, bänkskiva, blandare, diskho samt alla vitvaror där.

Vi valde att bara ta diskbänken och köpa vitvaror vid sidan om för att hitta billigare och exakt vad vi vill ha.
Har för mig att de hade "avtal" med Siemens och det ville vi inte ha..

Vi har sedan valt FM Matsson blandare, Cylinda inbyggnadsdiskmaskin, Husqvarna ugnar och Electrolux häll och kylskåp.

JonasSun skrev:
Det är precis som Biggles12 säger. Lidhult, Kvänum och även andra fabrikat som håller sig i det lite högre prissegementet är fortfarande en "massproducerad" produkt. Säkert skulle de kunna hålla samma kvalitet om de bara ville, men deras kravspecar ligger inte på den nivån. De säljer ändå med hjälp av oerhört duktiga designers och marknadsföring.

Att Kvänumluckorna t ex är "byggskiva" som man lagt Askfanér på tror jag inte framgår i något av deras informationsmaterial. Det måste man fråga för att få veta. Sen är kanske inte en helt igenom trälucka att föredra, men det är en annan diskussion. Stommar i spånskiva borde vara helt oacceptabelt när man pratar de här prisklasserna.

Hittar ni något ni tycker om på "fina gatan" så rekommenderar jag starkt att ni sen hör med något "lokalt" snickeri. De flesta kökssnickerier har redan kopior på de flesta modeller redan och det blir bra!
Jag ser fler fördelar än nackdelar med spånskiva i stommar och i många fall även till luckorna.
Betydligt mer formstabilt, det viktiga är vad man har för ytbehandling.
Sen är det ju mer "känsla" i massivt trä, och mkt trevligare att jobba med om man bygger köket själv. :)

Här kommer två bilder på vårt nya kök. Jag har massor med bilder på själva renoveringen, så om någon önskar så delar jag gärna med mig.

En kort beskrivning på vad som är gjort; nytt golv, nya innerväggar, nygamla fönster, ny el, ny vvs och helt nytt kök och vitvaror.

• IMG_1067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1051.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
tomashermansson skrev:
Här kommer två bilder på vårt nya kök. Jag har massor med bilder på själva renoveringen, så om någon önskar så delar jag gärna med mig.

En kort beskrivning på vad som är gjort; nytt golv, nya innerväggar, nygamla fönster, ny el, ny vvs och helt nytt kök och vitvaror.
Jättefint! Vad är det för färg ni har på köksstommarna?

Misse skrev:
Jättefint! Vad är det för färg ni har på köksstommarna?
Färgen heter S1502Y.

OBS!
Funderar ni på s.k. slot-in kyl/frys så gillar vi inte Lidhults lösning för dessa. Dessutom tycker vi inte att Lidhults beter sig ok när vi reklamerade detta... Annars är köket i topp och vi gillar det!

Då passar jag på att nämna ytterligare ett alternativ till Lidhults, nämligen Åraslövs kök. Vi valde själva detta och är väldigt nöjda med allt. Väldigt trevliga och kunniga.

Det där med att massivt trä skulle vara mindre formstabilt är bara en myt och inget annat. Ett PR-trick från andra som vill kunna sälja sina spånskivekök. Hur i all världen har alla gamla kök kunnat klara sig?

tomashermansson skrev:
Färgen heter S1502Y.

OBS!
Funderar ni på s.k. slot-in kyl/frys så gillar vi inte Lidhults lösning för dessa. Dessutom tycker vi inte att Lidhults beter sig ok när vi reklamerade detta... Annars är köket i topp och vi gillar det!
Tack! Vad är en slot-in kyl/frys?:blushing: Vi skall ha helintegrerade vitvaror i den mån det går.

För oss blev det Kvänum. Det satt ett Lidhults när vi flyttade in, men dels var det så fruktansvärt dåligt monterat - sågat i fönsterfoder/foder till skafferiet o s v, men sen gillade vi inte en del av deras lösningar heller. Till exempel var golvsockeln indragen vilket tar bort en hel del av den platsbyggda känslan (även om det kanske är lite bekvämare att stå vid men det vänjer man sig vid).

Lösningen för inbyggd diskmaskin såg också "fel" ut. Man använde hos oss en standardbredd och en lucka med ett spår runt som gjorde att diskmaskinen inte såg platsbyggd ut på samma sätt som med Kvänum. Dom har en hel 60-lucka till diskmaskinen (bara ett spår i överkant) och sätter extra täcksidor på stommarna bredvid diskmaskinen. Detta gör att diskmaskinsmodulen tar 63,8 cm istället för 60, men det blir MYCKET snyggare. Ja, vi är petiga med detaljer, men betalar man så mycket för ett kök vill man också att det skall vara perfekt :)

Bilder nedan på Kvänum och Lidhults i vårt kök.

kök  001.jpg
Skapa konto

kök2.jpg
Skapa konto

Misse skrev:
Tack! Vad är en slot-in kyl/frys?:blushing: Vi skall ha helintegrerade vitvaror i den mån det går.
Slot-in innebär att kylen/frysen är fullbreda (dvs 60 cm), man förlorar inget utrymme mot vanliga integrerade kylar/frysar som brukar vara 56-67 cm i bredd, dessa är smalare för att få plats inuti ett 60-skåp.

tomashermansson skrev:
Slot-in innebär att kylen/frysen är fullbreda (dvs 60 cm), man förlorar inget utrymme mot vanliga integrerade kylar/frysar som brukar vara 56-67 cm i bredd, dessa är smalare för att få plats inuti ett 60-skåp.
Ok- tack! För oss kommer det att bli en kyl som passar i ett vanligt 60-skåp.

krillek skrev:
För oss blev det Kvänum. Det satt ett Lidhults när vi flyttade in, men dels var det så fruktansvärt dåligt monterat - sågat i fönsterfoder/foder till skafferiet o s v, men sen gillade vi inte en del av deras lösningar heller. Till exempel var golvsockeln indragen vilket tar bort en hel del av den platsbyggda känslan (även om det kanske är lite bekvämare att stå vid men det vänjer man sig vid).

Lösningen för inbyggd diskmaskin såg också "fel" ut. Man använde hos oss en standardbredd och en lucka med ett spår runt som gjorde att diskmaskinen inte såg platsbyggd ut på samma sätt som med Kvänum. Dom har en hel 60-lucka till diskmaskinen (bara ett spår i överkant) och sätter extra täcksidor på stommarna bredvid diskmaskinen. Detta gör att diskmaskinsmodulen tar 63,8 cm istället för 60, men det blir MYCKET snyggare. Ja, vi är petiga med detaljer, men betalar man så mycket för ett kök vill man också att det skall vara perfekt :)

Bilder nedan på Kvänum och Lidhults i vårt kök.

[bild]

[bild]
Vilket fantastiskt kök!!!!!! Du har inte lust att visa fler bilder?

krillek skrev:
Till exempel var golvsockeln indragen vilket tar bort en hel del av den platsbyggda känslan (även om det kanske är lite bekvämare att stå vid men det vänjer man sig vid).

Lösningen för inbyggd diskmaskin såg också "fel" ut. Man använde hos oss en standardbredd och en lucka med ett spår runt som gjorde att diskmaskinen inte såg platsbyggd ut på samma sätt som med Kvänum. Dom har en hel 60-lucka till diskmaskinen (bara ett spår i överkant) och sätter extra täcksidor på stommarna bredvid diskmaskinen. Detta gör att diskmaskinsmodulen tar 63,8 cm istället för 60, men det blir MYCKET snyggare.
Golvsockeln är valbart. Vi har tagit utanpåliggande sockel.

Håller med om diskmaskinslucke-lösningen.. Gillar inte heller den, det enda som jag hittills är "besviken" på..

Appropå diskmaskiner och Lidhults. Så här ser vår lösning ut för diskmaskinen. Skåpet till höger använder vi för vardagsporslin och lådorna till höger till vardagsbestik. Det tar alltså inte många minuter att plocka ur diskmaskinen :)

• 2012_02_27_2580.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.