621 läst · 5 svar
621 läst
5 svar
Leta jordfel, vad bör jag göra?
Hej, har gått el linjen på skolan för X antal år sedan så har lite koll även om jag inte är helt bäst på allt.
Det är nämligen så att jag har en jordfelsbrytare som sitter i en egen kapsling bredvid min diazed central. Den har börjat slå ut titt som tätt.
Och nu tröttnar jag på att gå slå tillbaka den med jämna mellanrum så tänkte lägga lite tid på felsöka så gott jag kan.
Centralen är inte alls uppmärkt så svårt veta, och använda sig av metoden med att skruva i säkring för säkring tills den löser funkar ju inte då JFB sticker efter ett tag.
Vad blir lättast? Jag har en spänningsprovare som kan mäta kontinuitet. Tänker spontant att det är bäst att leta vilken nolla som ger ton mellan noll och jord plint? Genom att lossa en i taget tills tonen släpper och sen där efter leta sig vidare i den fasta installationen?
Det är nämligen så att jag har en jordfelsbrytare som sitter i en egen kapsling bredvid min diazed central. Den har börjat slå ut titt som tätt.
Och nu tröttnar jag på att gå slå tillbaka den med jämna mellanrum så tänkte lägga lite tid på felsöka så gott jag kan.
Centralen är inte alls uppmärkt så svårt veta, och använda sig av metoden med att skruva i säkring för säkring tills den löser funkar ju inte då JFB sticker efter ett tag.
Vad blir lättast? Jag har en spänningsprovare som kan mäta kontinuitet. Tänker spontant att det är bäst att leta vilken nolla som ger ton mellan noll och jord plint? Genom att lossa en i taget tills tonen släpper och sen där efter leta sig vidare i den fasta installationen?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Principen är gångbar. Men instrumentet är tveksamt. Kontinuitetsmätningen med pipsignal brukar kräva en ganska låg resistans för att pipa. Så bättre är i så fall att sätta instrumentet på resistansmätning. Men ofta är jordfel sådana att det krävs en viss spänning för att jordfelsströmmen skall uppstå. Så för att pålitligt mäta upp jordfel behövs en isolationsprovare. Sedan måste det inte vara på nollan som jordfelet finns. Det kan även vara från fasen.
Men metodiken att koppla loss en grupp i taget och mäta mot jord fungerar. Tänk på att koppla bort både fas och neutral. Det kan vara bra att koppla ihop dem om man har en riktig isolationsprovare att mäta med.
Men metodiken att koppla loss en grupp i taget och mäta mot jord fungerar. Tänk på att koppla bort både fas och neutral. Det kan vara bra att koppla ihop dem om man har en riktig isolationsprovare att mäta med.
M Morgan Olsson3 skrev:Hej, har gått el linjen på skolan för X antal år sedan så har lite koll även om jag inte är helt bäst på allt.
Okej tack för svar, får leta fram en sån iso testare.A Avemo skrev:Principen är gångbar. Men instrumentet är tveksamt. Kontinuitetsmätningen med pipsignal brukar kräva en ganska låg resistans för att pipa. Så bättre är i så fall att sätta instrumentet på resistansmätning. Men ofta är jordfel sådana att det krävs en viss spänning för att jordfelsströmmen skall uppstå. Så för att pålitligt mäta upp jordfel behövs en isolationsprovare. Sedan måste det inte vara på nollan som jordfelet finns. Det kan även vara från fasen.
Men då borde jag kunna börja med att lossa alla säkringar och sen sätta en krokodil nypa på jordplint och sen ha penna på varje fas på utgående säkring till att börja med? För att se om det är fel på fas mellan jord?
Låt säkringar vara kvar kolla L1, L2, L3 och N mot jord, sen kolla den fas som har dåliga värden vilken gruppM Morgan Olsson3 skrev:
Om det finns anslutna apparater på gruppen så kommer dessa att kunna ge en väg mellan fas och nolla. Därför kan du inte säkert säga om det är nolla eller fas som har jordfelet. Så ur med säkringen och koppla loss gruppens nolla innan du mäter. Om du sedan kan låna en isolationsprovare så skall du lägga ihop fas och nolla på gruppen innan du mäter. Den har en hög provspänning som potentiellt kan skada apparater.M Morgan Olsson3 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Letar drivrem till sågbord
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Borde inte jordfelsbrytare vara 2 mätare för att skydda mot att PEN går av?
El -
Letar efter äldre fasadtegel - typ persategel / helsingborgstegel
Utbyggnad och tillbyggnad -
Jordfelsbrytare började helt plötsligt slå av ( Vu- slinga )
El -
Vilket markmätarskåp är bäst att ha vid tomtgräns? Eller vilka egenskaper bör man leta efter?
El