Unikt namn
Du får väl låta hunden bajsa i en kattlåda, eller på sen egna tomten. Låter ju helt befängt att det allmänna ska finansiera hundtoaletter.
 
Patrik440
MathiasS MathiasS skrev:
Bara jag får åka förbi först för jag vill ha hela spår när jag och min hund kommer åkandes.......:)
Javisst! :)

/Patrik
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Låter ju helt befängt att det allmänna ska finansiera hundtoaletter.
Enligt min uppfattning finns det väldigt många mer befängda saker som finansieras med skattepengar. :cry:
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du får väl låta hunden bajsa i en kattlåda, eller på sen egna tomten. Låter ju helt befängt att det allmänna ska finansiera hundtoaletter.
Jag förstod först inte vad detta hade med saken att göra men sedan förstod jag att du tror att hundrastområden är till för att hunden ska ha någonstans att bajsa. Ledtråd, det är inte därför man går dit, sådant klarar man av på väg dit eller hem.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag hävdar ingenting. Jag talar om för dig hur det är.

Jag betalar själv för det jag vill att kommunen ska göra via skatten jag betalar, det räcker med råge. Denna typ av infrastruktur ska inte ägas privat.
Så du vill att "dina" skattepengar bara skall användas för "dina" intressen?

Det allmänna ska absolut inte sponsra några lekområden för hundar.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Så du vill att "dina" skattepengar bara skall användas för "dina" intressen?

Det allmänna ska absolut inte sponsra några lekområden för hundar.

/ATW
Mina skattepengar räcker både till mina och dina intressen.

Det allmänna används redan för att sponsra "lekområden" för hundar men det görs på ett sådant sätt att det är pengar i sjön idag, vilket är lite onödigt.
 
K Kane skrev:
Och perioden 1 mars till 20 augusti då?
den lagstiftningen syftar till att skydda VILDA djur och dess ungar.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du får väl låta hunden bajsa i en kattlåda, eller på sen egna tomten. Låter ju helt befängt att det allmänna ska finansiera hundtoaletter.
"Hundtoaletter" är helt enkelt soptunnor och papperskorgar, ofta med lock. Inget annat. Tråden handlar om huruvida man får låta sin hund leka okopplad på en vanlig gräsmatta.
 
Många grin-ollar i denna tråd som skulle behöva få lite kärlek, från en hund t.ex...

Ja, hundägare är nog lite egoistiska ibland, precis som bilförare, och cyklister, och kattägare som bara släpper ut djuret utan uppsikt, eller den som tränger sig i kön på bolaget etc etc etc etc.
Människor är egoistiska ibland.

En fastighet där fler än ett hushåll har tillträde räknas som allmän plats har jag fått lära mig. Samtidigt finns det som sagt koppeltvång i princip mars-aug som man bör förhålla sig till, sen vill de flesta att hunden ska få springa lös ibland och alla har inte nära till en inhägnad rastgård, vilket man kanske kan förstå.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Mina skattepengar räcker både till mina och dina intressen.

Det allmänna används redan för att sponsra "lekområden" för hundar men det görs på ett sådant sätt att det är pengar i sjön idag, vilket är lite onödigt.
Jag vet inte hur mycket skatt du betalar...

Men om du tycker hälsa/försvar/skola/polis har tillräckligt med resurser för att sköta sina uppdrag så får det stå för dig.

Och ja jag håller med dig, skattemedel för hundlekområden är pengar i sjön och birde stoppas.

/ATW

.
 
A ArneTW skrev:
Jag vet inte hur mycket skatt du betalar...
Massor.

A ArneTW skrev:
Men om du tycker hälsa/försvar/skola/polis har tillräckligt med resurser för att sköta sina uppdrag så får det stå för dig.
Nu börjar du yra igen. Om du vill skapa en ny tråd där du gissar kring vad jag tycker i olika frågor kan du göra det, men i denna tråd kan du väl hålla dit till vad jag faktiskt har sagt här, i skrift.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Hundägare - Alltså jävla surkärring, vem är hon att be mig att koppla hunden. Det finns inget kopplingstvång, jag har rätt att utnyttja allemansrät .......

Iaktagande hundhatare - Nja, alltså det är tätbebyggt område och det är faktiskt inte helt ovanligt att folk är hundrädd .....

Hundägare - Det förstår jag men min hund är jättesnäll och jag har full kontroll och han lyder mig ...

Iaktagande hundhatare - Vad spelar det för roll för dom som inte gillar eller är rädda för hundar, hur vet dom att hunden som kommer lufsandes mot dom är snä ...?

Hundägare - Men han är snäll och vill ju bara leka och lyder faktiskt mig

Iaktagande hundhatare - Igen, hur vet alla andra det? Och vad spelar det för roll OCH om det är som du säger att du har kontroll på hunden så innebär det ju faktiskt att du faktiskt tillät hunden lufsa fram till någon som du inte känner

Hundägare - Men hur ska jag veta vem som är hundrädd? Hunden behöver ju röra på sig, ska inte jag kunna låta hunden få motion?

Iaktagande hundhatare - Ehhh, det var ju just det som var min poäng! Om hunden behöver röra på sig så kanske du kan koppla honom och gå ner till den gamla igenväxta industritomten, hundrastgården eller tomma skolgården på andra sidan vägen där han kan springa hur fritt som helst? Så slipper folk som ska till bussen, jobbet o.s.v. kanske bli rädda, ta en omväg, kanske missa bussen etc.

Hundägare - Men alltså, har inte jag några rättigheter alls? Ähh, det går ju inte att diskutera med hundhatare som dig. Du behöver nog faktiskt en hund som älskar dig ........

Ridå :rolleyes:

Nu var detta en sammanfattning och ihopblandning av högt och lågt, men ändå ganska representativ sammanfattning av 30 års diskuterande med div. hundägare. Jag som nästan helt övervunnit min ganska starka hundrädsla och faktiskt börjat gilla hundar har parallellt börjat ogilla hundägare desto mer. Visst finns det gradskillnader, alla är inte lika omedvetna och vissa går det faktiskt att diskutera med. Med det sagt så har jag med undantag av 2 st. ännu inte träffat någon som inte kastat in något om/men/jag/ och förr eller senare uttryckt att det är alla andra som inte förstår o.s.v. Dom två undantagen är ägare av ledar och assistanshundar och högst sympatiska och ansvarstagande hundägare.

Har nära vänner och släkt som jag i övrigt tycker mycket om men i egenskap av hundägare resonerar och beter sig lika egocentriskt som alla andra hundägare. T.o.m. dom till synes allra vettigaste hundägare, som t.ex. några i denna tråd som ändå verkar rätt sansade har alltid något om & men som slutkläm som tydligt visar att dom inte fattat fullt ut att deras inställning och handlande ev. kan skapa obehag, osäkerhet, rädsla och faktiskt begränsa andra människors rörlighet.

Ingen förbjuder er att äga hund så öppna ögonen, sluta tycka synd om er själva och koppla hundarna i tätbebyggda områden så slipper ni sannolikt också möta "hundhatande surkukar". Hunden dör inte av att vara kopplad men skulle hundens välbefinnande påverkas av kopplet så är det ingen annans fel än erat. Således är även lösningen er, att relokera er eller hunden till en mer lämplig miljö.

Med detta sagt så kan jag tycka att i TS exempel var det rätt löjligt gnäll från motparten. God Natt!
 
  • Gilla
Kunnasebilderna och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så du vill att "dina" skattepengar bara skall användas för "dina" intressen?

Det allmänna ska absolut inte sponsra några lekområden för hundar.

/ATW
Men du tycker det är helt ok med skattefinansierade skidspår?
 
B Bästerortarn skrev:
Hundägare - Alltså jävla surkärring, vem är hon att be mig att koppla hunden. Det finns inget kopplingstvång, jag har rätt att utnyttja allemansrät .......

Iaktagande hundhatare - Nja, alltså det är tätbebyggt område och det är faktiskt inte helt ovanligt att folk är hundrädd .....

Hundägare - Det förstår jag men min hund är jättesnäll och jag har full kontroll och han lyder mig ...

Iaktagande hundhatare - Vad spelar det för roll för dom som inte gillar eller är rädda för hundar, hur vet dom att hunden som kommer lufsandes mot dom är snä ...?

Hundägare - Men han är snäll och vill ju bara leka och lyder faktiskt mig

Iaktagande hundhatare - Igen, hur vet alla andra det? Och vad spelar det för roll OCH om det är som du säger att du har kontroll på hunden så innebär det ju faktiskt att du faktiskt tillät hunden lufsa fram till någon som du inte känner

Hundägare - Men hur ska jag veta vem som är hundrädd? Hunden behöver ju röra på sig, ska inte jag kunna låta hunden få motion?

Iaktagande hundhatare - Ehhh, det var ju just det som var min poäng! Om hunden behöver röra på sig så kanske du kan koppla honom och gå ner till den gamla igenväxta industritomten, hundrastgården eller tomma skolgården på andra sidan vägen där han kan springa hur fritt som helst? Så slipper folk som ska till bussen, jobbet o.s.v. kanske bli rädda, ta en omväg, kanske missa bussen etc.

Hundägare - Men alltså, har inte jag några rättigheter alls? Ähh, det går ju inte att diskutera med hundhatare som dig. Du behöver nog faktiskt en hund som älskar dig ........

Ridå :rolleyes:

Nu var detta en sammanfattning och ihopblandning av högt och lågt, men ändå ganska representativ sammanfattning av 30 års diskuterande med div. hundägare. Jag som nästan helt övervunnit min ganska starka hundrädsla och faktiskt börjat gilla hundar har parallellt börjat ogilla hundägare desto mer. Visst finns det gradskillnader, alla är inte lika omedvetna och vissa går det faktiskt att diskutera med. Med det sagt så har jag med undantag av 2 st. ännu inte träffat någon som inte kastat in något om/men/jag/ och förr eller senare uttryckt att det är alla andra som inte förstår o.s.v. Dom två undantagen är ägare av ledar och assistanshundar och högst sympatiska och ansvarstagande hundägare.

Har nära vänner och släkt som jag i övrigt tycker mycket om men i egenskap av hundägare resonerar och beter sig lika egocentriskt som alla andra hundägare. T.o.m. dom till synes allra vettigaste hundägare, som t.ex. några i denna tråd som ändå verkar rätt sansade har alltid något om & men som slutkläm som tydligt visar att dom inte fattat fullt ut att deras inställning och handlande ev. kan skapa obehag, osäkerhet, rädsla och faktiskt begränsa andra människors rörlighet.

Ingen förbjuder er att äga hund så öppna ögonen, sluta tycka synd om er själva och koppla hundarna i tätbebyggda områden så slipper ni sannolikt också möta "hundhatande surkukar". Hunden dör inte av att vara kopplad men skulle hundens välbefinnande påverkas av kopplet så är det ingen annans fel än erat. Således är även lösningen er, att relokera er eller hunden till en mer lämplig miljö.

Med detta sagt så kan jag tycka att i TS exempel var det rätt löjligt gnäll från motparten. God Natt!
Jag hade lätt kunnat skriva en liknande dialog men där vinklingen hade varit att ”hundhataren” skulle ses som enbart inskränkt, psykotisk och fullkomligt oförmögen att tolka lagtext.

Eftersom vi alla är så olika så måste det bästa vara att se vad som gäller enligt lagen (istället för att enbart ha en åsikt). Därefter gör vi alla våra tolkningar. Tolkar vi fel och/eller gör fel som resulterar i en ”avsevärd olägenhet” eller något ännu värre så har vi ett rättssamhälle som ev tar hand om den delen.

Kommer alltid finnas folk som tycker vissa saker som de inte kan påverka själva är obehagligt men sånt är livet.
Kalle från Blekinge hatar att någon ska få ha mage att fråga om en slant.
Märta från Östermalm tycker det är väldigt obehagligt att möta en mörkhyad person i ”hemmakvarteren”.
Carl från Danderyd tycker det är helt oacceptabelt med en kebaberia i självaste Danderyd.
Hundägarna Johansson från Eskilstuna tycker det är förfärligt med okopplade hundar oavsett när var och hur.
Hundhatare Svenn tycker hundägare har ett ansvar att hålla sig borta med sin hund minst 200 m från honom eftersom Svenn inte har bett om att han vill stöta på någon hund. Han vill heller inte betala någon skatt som går till husdjursägare på något sätt. Han figurerar ofta på olika forum för att predika om sina åsikter.
 
Redigerat:
M Myckling skrev:
Men du tycker det är helt ok med skattefinansierade skidspår?
Är nog inte så vanliga som du tror...

De flesta spåren sköts av föreningar.

Om det finns kommunala skidspår så är de ju öppna för alla.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.