210 528 läst · 565 svar
211k läst
565 svar
Lee residence - Nybygge, 2 plan i Isotimber
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Då har första riktiga felet uppstått! Tyckte att FTX drog väldigt mycket och ringde Östberg support. De var rätt säkra på att kortet till värmaren gått. Var upp på vi den och plockade ut kortet. Det var mer än trasigt, det hade brunnit!
Annars går det med halvfart. Mycket på jobbet och alla dessa aktiviteter... Hade en minigrävare en helg och fick rätt mycket uträttat. Nästan hela framsidan blev planerad och lite av stubbarna fick jag upp. Det är dock många timmar och mycket jord kvar att lägga innan det börjar likna något.
Inne har andra duschäggen kommit på plats. Även den måttanpassad men i opti white glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars går det med halvfart. Mycket på jobbet och alla dessa aktiviteter... Hade en minigrävare en helg och fick rätt mycket uträttat. Nästan hela framsidan blev planerad och lite av stubbarna fick jag upp. Det är dock många timmar och mycket jord kvar att lägga innan det börjar likna något.
Inne har andra duschäggen kommit på plats. Även den måttanpassad men i opti white glas.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Då börjar altanen ta form.
Det var inte helt enkelt för knacken att dra 7,2x180 betongskruv för bärlinan. Fick låta den vila några gånger för att motorn överhettade och den tappade all kraft. Mutterknacken är specad för 120Nm så linan borde sitta.
Logga in
Skapa konto
Det var inte helt enkelt för knacken att dra 7,2x180 betongskruv för bärlinan. Fick låta den vila några gånger för att motorn överhettade och den tappade all kraft. Mutterknacken är specad för 120Nm så linan borde sitta.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Bygget av altanen går framåt.
Det är första trallen jag bygger med Camo skruv. Funkar otroligt bra och ingen risk att spräcka brädorna. Det går även att lossa utan att slå loss flisor. Inte det billigaste skruvarna men man gråter bara en gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är första trallen jag bygger med Camo skruv. Funkar otroligt bra och ingen risk att spräcka brädorna. Det går även att lossa utan att slå loss flisor. Inte det billigaste skruvarna men man gråter bara en gång.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Låter skumt. Jag har 28 trall så jag tycker det är rätt ok med virke som håller.
Har en kompis som byggde ett rätt stort deck med Camo i fjol och han har inte sagt att han haft några problem.
Detta borde bli samma problem oavsett tillverkare av skruvarna om det skråskruvas från sidan?
Har en kompis som byggde ett rätt stort deck med Camo i fjol och han har inte sagt att han haft några problem.
Detta borde bli samma problem oavsett tillverkare av skruvarna om det skråskruvas från sidan?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Hos bygghandlarna här står det stora skyltar där de säljer Camo att de ej rekommenderar det till trall.
Då försvinner ju nästan hela vitsen med systemet.
Men jag tror de har en anledning till att de skyltar så
Då försvinner ju nästan hela vitsen med systemet.
Men jag tror de har en anledning till att de skyltar så
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Ja precis. Men är väl som essves trallskruv som är för trä som inte rör sig
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Ehhh... Varför säljer de då den alls? Vad tänkte de att man skulle ha den till om inte till trall?M Mattias_Eson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Nu var det länge sedan jag skrev något i denna tråd.
Ute har all mark blivit grovplanerad och väntar på våren och då skall den finplaneras och få matjord. Muren mot vägen har jag börjat med och det ser ut att funka som tänkt. Hoppas bara att jag kan få till grunden till muren innan det blir för kallt och tjäle.
Första vitvaran har fått lagas. Det blev torktumlaren som fick en ny evakueringspump för kondensvattnet. Tydligen rätt vanligt på Bosch/Siemens då reparatören dök direkt på den och bytte på typ 2min.
31/12 blir det exakt 1år vi har bott i huset. Det som är mest spännande är vad avläsningen av energi som gått åt för ett år. Hittills ser prognoserna mycket bra ut! Energideklarationen angav 26kWh/m2. Målet är naturligtvis att komma under den siffran.
Ute har all mark blivit grovplanerad och väntar på våren och då skall den finplaneras och få matjord. Muren mot vägen har jag börjat med och det ser ut att funka som tänkt. Hoppas bara att jag kan få till grunden till muren innan det blir för kallt och tjäle.
Första vitvaran har fått lagas. Det blev torktumlaren som fick en ny evakueringspump för kondensvattnet. Tydligen rätt vanligt på Bosch/Siemens då reparatören dök direkt på den och bytte på typ 2min.
31/12 blir det exakt 1år vi har bott i huset. Det som är mest spännande är vad avläsningen av energi som gått åt för ett år. Hittills ser prognoserna mycket bra ut! Energideklarationen angav 26kWh/m2. Målet är naturligtvis att komma under den siffran.