Alltså, det är klart att du kan mäta just i laserkrysset på var sida om huset, men laserlinjen går ju utmed husväggen vertikalt.
 
mexitegel skrev:
Alltså, det är klart att du kan mäta just i laserkrysset på var sida om huset, men laserlinjen går ju utmed husväggen vertikalt.
Trodde jag greppat vad du menade, men nu hänger jag inte med längre. Är vi på det klara med vad jag vill uppnå? Bara för att återigen förtydliga: Vi ponerar att stugan endast har fyra hörn. Vi ser den uppifrån (som en traditionell ritning) jag vill att den kvadrat (eller rektangel) vi då ser är rätsidig, d.v.s alla fyra hörnen i 90 graders vinkel. (Nu var jag övertydlig.) ;)
 
Har svårt att se hur det skulle göras med en vanlig krysslaser, men har man typ en GLL3-80 så går det. Den projicerar så här:

Bosch GLL3-80 krysslaser som projicerar röda laserlinjer i 360 grader, liknande inläggstextens skiss.

Då kan man mäta typ så här:

3D-skiss av rum med krysslaserprojektion och mätmetod illustrerad med blå burk och vita pinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta snabbskissen... den blå burken skall föreställa lasern, och de vita pinnarna hur man håller tumstocken.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Snickerisnack skrev:
...Vi ponerar att stugan endast har fyra hörn. Vi ser den uppifrån (som en traditionell ritning) jag vill att den kvadrat (eller rektangel) vi då ser är rätsidig, d.v.s alla fyra hörnen i 90 graders vinkel. (Nu var jag övertydlig.) ;)
Då borde det räcka med ett par snören som du slår upp i rät vinkel.

Ytterligare en fulskiss... börja med att sätta upp det röda snöret mha två pinnar som du slår ner i marken. Var noga med att snöret blir parallellt med väggen.

Sedan slår du ner pinne till och sätter dit det blå snöret. Justera in det genom att mäta enligt figuren (det går förstås bra med vilka mått som helst så länge triangeln är rätvinklig - enkelt uträknat mha pythagoras sats). Slå ner en pinne till och spänn fast. Nu har du två snören som sitter rätvinkligt utmed husväggarna.

3D-sketch visar hur man använder röda och blå snören för att skapa rät vinkel mot hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edvuld och 4 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Du löser ju det med en krysslaser en lagom bit diagonalt ut från hörnet? Justera in den så linjen är lika långt från utsidan längs med ena väggen och vips så kan du enkelt mäta in den andra väggen.
Hmm, jag kanske tolkade dig fel... Menar du att man lyser med krysslasern så att krysset hamnar på marken? Det skulle ju kunna funka. Om man får upp den tillräckligt högt...
 
Man kan lägga den på marken istället för att hänga den högt.
 
För att använda en mottagare så måste själva lasern vara anpassad för det. Jag tror att det har att göra med att laserstrålen måste pulsera för att mottagaren ska se den.
 
Nyfniken skrev:
För att använda en mottagare så måste själva lasern vara anpassad för det. Jag tror att det har att göra med att laserstrålen måste pulsera för att mottagaren ska se den.
Så är det för blå Bosch.
 
Snickerisnack skrev:
Trodde jag greppat vad du menade, men nu hänger jag inte med längre. Är vi på det klara med vad jag vill uppnå? Bara för att återigen förtydliga: Vi ponerar att stugan endast har fyra hörn. Vi ser den uppifrån (som en traditionell ritning) jag vill att den kvadrat (eller rektangel) vi då ser är rätsidig, d.v.s alla fyra hörnen i 90 graders vinkel. (Nu var jag övertydlig.) ;)
Jag menar precis så som bygga_bo så föredömligt ritat upp.
 
Det här blev rörigare än vad jag från början kunde tro, men det är väl det som är charmen och det roliga med forum! ;)
Men nu måste jag få några saker utredda utifrån denna diskussion.
Vad jag förstår, så finns det väl i princip tre aktuella typer av laserinstrument i det här sammanhanget:

Vanlig krysslaser med två linjer, en vertikal och en horisontell. (Bild 1 och 2):

BILD 1:
Bosch krysslaser med röda, projicerade linjer mot vit bakgrund, visar en vertikal och en horisontell linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BILD 2:
Person som använder en krysslaser för att projicera horisontella och vertikala linjer på en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kryss- (kors- multi-?) laser med tre linjer. (Bild 3 och 4):

BILD 3:
Krysslaser med röda linjer projicerade framför sig mot en osynlig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BILD4:
Kaklingslaser projicerar röda linjer på golv och vägg i ett tomt rum med parkettgolv och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan finns det s.k. kaklingslaser, som vanligtvis placeras på ett golv. (Bild 5 och 6):

BILD 5:
Blå och svart krysslaserprojektor av märket Bosch som projicerar röda vertikala och horisontella linjer på 90 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BILD 6:
Person som använder kaklingslaser för att placera kakel korrekt på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ju förstått att det bästa alternativet vore en sån som på bild 3 och 4, men också det dyraste!
Det billigaste alternativet är ju naturligtvis bygga_bo's tips om Pythagoras sats, som jag ska överväga, men tror det blir lite svårt eftersom det trots allt inte handlar om en stuga med endast fyra ytterhörn.
Sen uppskattar jag heimlaga's inlägg! Jag ska ha det i bakhuvudet, men jag tror det blir svårt att få till allt som jag tänkt det med enbart den filosofin. En av orsakerna är just tegelimiterad plåt, som jag har funderingar på.
En kaklingslaser skulle ju fungera (Bild 5 och 6), men sen kommer jag ju inte ha nån större nytta av den efter att ytterväggarna är klara.
Det som gett mig mest huvudbry i den här diskussionen dock, är den om en vanlig krysslaser (bild 1 och 2) fungerar för mitt ändamål, eller inte!? mexitegel och även useless: Är det verkligen en variant av de som finns på bild 1 och 2 som ni menar?
 
Redigerat:
  • Illustration av en laserspridningsvinkel, röd sektor mindre än 180 grader med svart linje i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless skrev:
Jag ser inte bilderna... Men det jag menar i mitt inlägg #21 är en 'vanlig' krysslaser. Jag kollade lite på den jag har och spridningsvinkeln verkar vara ca 15-18 grader mindre åt varje håll än 180 grader, enligt min eminenta bild...
Jag har en sån här:
[länk]
Varför ser du inte bilderna, tro? Jag är ny här och vet inte hur allt fungerar. Jag såg inte heller bilderna innan jag uppdaterade sidan...
 
Tyvärr blir det så med bilderna lite emellanåt. Inläggets skapare kan se dem, men ingen annan (möjligtvis mod.). Testa att redigera ditt inlägg och lägg in dem igen. Har inte råkat ut för det själv, så någon annan har kanske något bättre tips?
 
Jag redigerade och sparade igen. Blev som första gången jag skulle svara: bilderna gråa, uppdaterade sidan, sedan såg jag bilderna!
 
Kontakta admins så brukar de lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.