T Thomas_Blekinge skrev:
Det fastställdes redan mycket längre upp i tråden. Salpetersyra är billig och tyst. Den angriper även stål.
var får man tag i Salpetersyra då i sverige ??? eller kan vi utgå från att detta bara är utrikiska aktörer ?
 
S sebastiannielsen skrev:
Frågan är om det ens är stiften som de löser upp?
Stiften är ju rätt tjocka och kraftiga, så lär ta lång tid att fräta upp dem.

Fjädrarna däremot som håller nere stiften, löses förmodligen upp på några sekunder. Sedan om låset är "uppochner" så tar ju fjädern inte upp någon plats längre (då den är upplöst av syran), således ramlar stiften ner i botten (så att både drivstift och nyckelstift är ovanför kaplinjen) och låset öppnas - ungefär som en kamdyrkning.

Är stiften däremot "rättvända" som i svenska lås, så kan man använda en kam-dyrk för öppna låset sedan.
Så borrskyddat lås hjälper nog inte så mycket.

En kamdyrk förhindras ju genom att inte tillåta nyckelstiftet gå ovanför kaplinjen, genom att se till att det inte finns så mycket utrymme i bibeln/cylinderhuset, dvs låta fjädern ihoptryckt + drivstiftet + nyckelstiftet ta upp mer plats än vad som finns i bibeln.

Så när fjädern löses upp, så skapas utrymmet så att drivstift och nyckelstift båda får plats i bibeln, därmed innehåller kärnan inga stift, och den kan roteras fritt.

Detta är nog varför syran som rann ut är grön, eftersom fjädrarna brukar vara gjort av koppar, och koppar ger ifrån sig grön färg på spektrumet.

(Inlägget kan se lite konstigt ut, men har inga bra svenska låsbegrepp för driver pin, key pin, shear line, core, comb pick, och bible)

Lås med en sidpinne (side bar) och stift som är i ett enda stycke (t.ex. Assa Twin Combi) överlever denna attack, eftersom stiftet måste vara rätt för att sidpinnen ska gå in, det räcker inte att sätta stiften överst eller nederst eller liknande.

Assa D12, verkar ju ha ett sidstift längst ut på nyckeln, men frågan är om detta enbart är för att olovligt kopierade D13-nycklar inte ska passa i ett D12-lås? (D13 är den oskyddade motsvarigheteten till D12)
Jag gillade detta inlägg och det finns mer att diskutera kring det men vet inte om det är rätt i tråden samt så mycket att skriva för en så lat som jag.

Hjälper dig lite med svenska begrepp för framtiden då du måste vara intresserad.
Vi använder överstift, mellanstift (ostar) och understift som termer i Sverige och ASSAs har haft smeknamnen bomber och granater och du likväl använda t.ex spolöverstift för att beskriva den specifika varianten.
Sidebar = sidskena
Shear line = Delningslinje (stiftkombinationen i en låscylinder kallas delning).
Core = cylinderkärna eller cylindertapp
Bibeln finns i kyrkan 😀 vi pratar inte om bible i sverige utan vi använder kanaler eller rättare sagt stiftkanaler/delningskanaler och numrerar dom t.ex kanal 1,2,3 osv men beroende på fabrikat kan första kanalen vara från olika håll så är man osäker säger man första kanalen från klacken (en detalj som går emot cylinderkärnan längst ut och stoppar så nyckeln inte kan tryckas in längre).
Överlyftnig fungerar inte i alla låscylindrar då det inte finns utrymme nog i kanalerna om de har stora delningshöjder.
Det är inte vanligt med stiftfjädrar av koppar i sverige men det finns koppar i många ytbehandlingar.
 
  • Gilla
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag tror man ska fokusera på kameror med personidentifiering och sirener. Det blir för jobbigt för tjuven att hålla på och grejja när 110 db siren går av på tomten.
Enligt poliser jag pratat med är det dimkanoner som rökfyller en lokal som är det bästa.

Om man är riktigt paranoid
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Överlyftnig fungerar inte i alla låscylindrar då det inte finns utrymme nog i kanalerna om de har stora delningshöjder.
Det är inte vanligt med stiftfjädrar av koppar i sverige men det finns koppar i många ytbehandlingar.
Det är just detta jag tänker på, med salpetersyran löser man upp hela fjädern, som är av mycket litet gods, och även stor anliggningsyta (mot syran) vilket gör att den löses upp mycket snabbare.

Därmed skapas utrymmet som möjliggör överlyftning, eftersom även den helt ihoptryckta fjädern måste få plats i utrymmet. Jag har tagit ut fjädrar i några lås och har märkt att en del fjädrar är kopparfärgade, har då tänkt att man gjort dem av koppar för att medvetet göra dem lite svagare för att minska slitaget på nyckeln, men kanske är som du säger, bara en plätering.

Frågan är om låstillverkare skulle kunna göra syraattacker svårare genom att låta en pinne gå ut från överstiftet som är lite mindre diameter, och samma längd som fjädern ihoptryckt, så att fjädern träs runt denna pinne, och därmed kan inte överlyftning ske även om fjädern tas bort (t.ex. med syra).
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
har då tänkt att man gjort dem av koppar
Går det verkligen att göra en fjäder av koppar?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går det verkligen att göra en fjäder av koppar?
kanske inte rent koppar, men någon kopparlegering har jag tänkt, just får att få rätt "styrka" i fjädern.
 
S sebastiannielsen skrev:
Det är just detta jag tänker på, med salpetersyran löser man upp hela fjädern, som är av mycket litet gods, och även stor anliggningsyta (mot syran) vilket gör att den löses upp mycket snabbare.

Därmed skapas utrymmet som möjliggör överlyftning, eftersom även den helt ihoptryckta fjädern måste få plats i utrymmet. Jag har tagit ut fjädrar i några lås och har märkt att en del fjädrar är kopparfärgade, har då tänkt att man gjort dem av koppar för att medvetet göra dem lite svagare för att minska slitaget på nyckeln, men kanske är som du säger, bara en plätering.

Frågan är om låstillverkare skulle kunna göra syraattacker svårare genom att låta en pinne gå ut från överstiftet som är lite mindre diameter, och samma längd som fjädern ihoptryckt, så att fjädern träs runt denna pinne, och därmed kan inte överlyftning ske även om fjädern tas bort (t.ex. med syra).
Tror koppar är vanligare i en del andra länder än i sverige.
Koppar kan även reagera med medel för underhåll och börja ärga vilket kan leda till funktionsstörningar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går det verkligen att göra en fjäder av koppar?
Jag har sett kopparfärgade fjädrar av någon sorts legering men det använder vi inte i sverige.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Lås med en sidpinne (side bar) och stift som är i ett enda stycke (t.ex. Assa Twin Combi) överlever denna attack, eftersom stiftet måste vara rätt för att sidpinnen ska gå in, det räcker inte att sätta stiften överst eller nederst eller liknande.

Assa D12, verkar ju ha ett sidstift längst ut på nyckeln, men frågan är om detta enbart är för att olovligt kopierade D13-nycklar inte ska passa i ett D12-lås? (D13 är den oskyddade motsvarigheteten till D12)
Twin combi är väl tyvärr ett mindre realistiskt alternativ för en konsument, men det vore intressant att veta om D12 har motsvarande skydd då sådana cylindrar är lätt tillgängliga. Vet någon?

Finns det andra fabrikat/modeller som skulle kunna tänkas stå emot? Hur är det exempelvis med Kaba experT?
 
S sebastiannielsen skrev:
fjädrarna brukar vara gjort av koppar
Är det så? Koppar är nog ett av de sämsta material för en fjäder. Jag har aldrig sett en fjäder av koppar.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
var får man tag i Salpetersyra då i sverige ??? eller kan vi utgå från att detta bara är utrikiska aktörer ?
Nätet.
 
MultiMan
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det så? Koppar är nog ett av de sämsta material för en fjäder. Jag har aldrig sett en fjäder av koppar.
Det finns utländska lås där man blandar stål och mässingsfjädrar för att försvåra dyrkning då hårdhet och känsla blir helt olika. Lockpickinglawyer på YT har flera exempel.

Jag tycker personligen att samhällsutvecklingen är lite lustig. Förr när jag var ung använde vi svavel- och salpetersyra på högstadiet. Jag gick och köpte bl a salpetersyra på färgaffären när jag var 10-11 för att göra nitroglycerin bland mycket annat, ändå frätte varken jag eller någon annan sönder lås i någon större omfattning, eller sprängde sönder folks bostäder. Idag när allt ska vara förbjudet, vilket dödar kreativiteten hos unga, så har vi större problem än någonsin. Tragisk utveckling på flera sätt.
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att syraangrepp är ett ganska ineffektivt sätt att forcera ett lås. Vi vet inget om hur ofta försöken lyckas. Det kan vara så att uslingarna tror att dom kan lyckas ganska snabbt och försöker därför.
Låsdyrkning verkar vara ett mycket bättre sätt men kräver förmodligen rätt mycket träning och specialverktyg.
Stockholmarna kan sova lugnt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle tro att syraangrepp är ett ganska ineffektivt sätt att forcera ett lås. Vi vet inget om hur ofta försöken lyckas. Det kan vara så att uslingarna tror att dom kan lyckas ganska snabbt och försöker därför.
Låsdyrkning verkar vara ett mycket bättre sätt men kräver förmodligen rätt mycket träning och specialverktyg.
Stockholmarna kan sova lugnt.
Med tanke på att metoden verkar ha vandrat från Frankrike, via Tyskland och hit så verkar åtminstone de kriminella elementen (från utlandet) fortfarande tro på metoden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns utländska lås där man blandar stål och mässingsfjädrar för att försvåra dyrkning då hårdhet och känsla blir helt olika. Lockpickinglawyer på YT har flera exempel.

Jag tycker personligen att samhällsutvecklingen är lite lustig. Förr när jag var ung använde vi svavel- och salpetersyra på högstadiet. Jag gick och köpte bl a salpetersyra på färgaffären när jag var 10-11 för att göra nitroglycerin bland mycket annat, ändå frätte varken jag eller någon annan sönder lås i någon större omfattning, eller sprängde sönder folks bostäder. Idag när allt ska vara förbjudet, vilket dödar kreativiteten hos unga, så har vi större problem än någonsin. Tragisk utveckling på flera sätt.
Jo men det finns ju en bister verklighet med just salpetersyra som tillhör sprängämnesprekursorer.
Jag kan tänka mig att om salpetersyra använts så har ärendet mycket hög prioritet och varifrån man får tag på kemikalien.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...farligt-och-explosivt/sprangamnesprekursorer/

Men jovisst är det en tragisk utveckling!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.