I 3.7.1 och 3.8.1 finns inställningen med. Kan även bero på vilken inställning du har under Standarder. Jag kör på Företagsmarknaden och Välj för konfiguration av installatören.

Okej tack!
Jag får försöka ge mig på en ny firmware, visst är det en fil för centralen, en för MAP (SPCK521,100-N) expander firmware och en för språkfil. Gör jag detta i någon speciell ordning i webgränsnittet ? .Har inte gjort detta tidigare som du kanske märker så det känns lite spännande =).
Det du har valt "välj för konfiguration av installatören" blir det som en blandning mellan larmklasserna eller?
Vart mycket frågor en onsdag kväll detta tack för all hjälp

gol gol skrev:
Håller med dig att det kanske verkar lite konstigt, men så är det implementerat.
Rent praktiskt så har det dock kanske ingen större betydelse eftersom larmet ju ändå går direkt när inpassseringstiden löpt ut. Det finns ju ingen chans för inkräktaren att avbryta förloppet. Frågan är ju vad man skulle ha hunnit göra om man hade fått larmet typ 20-30 sekunder tidigare.
//Göran
Faktiskt en EN-standard som det där kommer ifrån.
EN50131 tror jag det är. För att tex inte ungar ska rusa in för långt o lösa ut onödiga larm.

• Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
D
Känns som en lat mans version av strunta i att sätta alla detektorer som följ?

• Gilla
gol
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Faktiskt en EN-standard som det där kommer ifrån.
EN50131 tror jag det är. För att tex inte ungar ska rusa in för långt o lösa ut onödiga larm.
Tack för infon Erik! Då har man lärt sig något nytt idag oxå.

Åtminstone rent teoretiskt skulle en inkräktare hinna leta upp CA, slå sönder GSM-antennen och klippa alla kablar innan inpasseringstiden löpt ut. Det enda du då får är ett kommunikationsfel med SPC Connect, om du har det konfat. Även om risken är liten så kan jag tycka att det är lite onödigt att bjuda tjuven på den möjligheten.

Redigerat:
O oman skrev:
Okej tack!
Jag får försöka ge mig på en ny firmware, visst är det en fil för centralen, en för MAP (SPCK521,100-N) expander firmware och en för språkfil. Gör jag detta i någon speciell ordning i webgränsnittet ? .Har inte gjort detta tidigare som du kanske märker så det känns lite spännande =).
Det du har valt "välj för konfiguration av installatören" blir det som en blandning mellan larmklasserna eller?
Vart mycket frågor en onsdag kväll detta tack för all hjälp
Ska inte vara några större problem. Börja med CA och sedan vid behov MAP/expansionsenheter och språk
Stämmer att "välj för konfiguration.." gör det möjligt att göra inställningar som inte följer larmklassificieringarna. För hemmabruk så har det ingen betydelse utan bara gör att du kan trimma systemet lite som du behagar. .

gol gol skrev:
Ska inte vara några större problem. Börja med CA och sedan vid behov MAP/expansionsenheter och språk
Stämmer att "välj för konfiguration.." gör det möjligt att göra inställningar som inte följer larmklassificieringarna. För hemmabruk så har det ingen betydelse utan bara gör att du kan trimma systemet lite som du behagar. .
Okej såg nån Dropbox länk tidigare i tråden, hittar ingen ny firmware på vanderbildts hemsida så får väl prova den. Kanske dyker upp fler trevligheter med uppdateringen. Tack för hjälpen !

RilleRock
J JSNIP skrev:
I webgränssnittet som engineer kan jag se och editera alla UTgångar på både central och de 2 expanstionsenheterna, status exp 2 stycken 8ing/2ut allt ok. Jag ser bara centralens ingångar i gränssnittet. Jag vill se och kunna redigera alla ingångar också såklart. Ngn som vet vad som är felet?

I map ser jag däremot under x-bus>exp.enheter>ingångsstatus 9-16 och 17-24. Ing 9 har MK så där står det 1:?? 4.7k och reagerar på förändringar.

Har 5330 så har lagt map på 1A,1B och exp.enheterna i serie på 2A,2B. Får inget felmeddelande, allt ok med x-bus.
Ingångar som ligger på exp finns under xbus>expansionsenheter.

gol gol skrev:
Om du i webbgränssnittets på Status-sidan avsnitt X-BUS ser att alla expansionsenheter är online och allt annat är OK så bör du inte ha något problem med X-bussen. Kolla även under Konfiguration->Hårdvara-> X-BUS och konfigurera om vid behov.

Funkar inte. Uppdaterar när felet är hittat.

T TarmFlutt skrev:
Ny SPC PRO 3.8.5

[länk]
Glömde att skiva att fw måste uppdateras till 3.8.5 innan det går att ansluta

T TarmFlutt skrev:
Glömde att skiva att fw måste uppdateras till 3.8.5 innan det går att ansluta
Kan någon vara snäll att lägga upp de senaste versionerna på en dropbox? Jag hittar den inte på någon av de dropbox shares som finns i tråden

• Gilla
JSNIP
  • Laddar…
Försöker larma på/av i appen
Den behöver att man går ur installatörsläge vilket kräver att jag i MAP går in som administratör användare och kryssar i #tillåt ej installatörsläge, eller samma i webgränssnittet, finns det bättre sätt? Känns omständligt.

2. Att larma på via spc connect funkar men att larma av blir det Error: Blocked Orsak:Authorization. som användare är jag administratör. Nu 20 min senare.. går att larma av men inte på, knepigt.

J JSNIP skrev:
Försöker larma på/av i appen
Den behöver att man går ur installatörsläge vilket kräver att jag i MAP går in som administratör användare och kryssar i #tillåt ej installatörsläge, eller samma i webgränssnittet, finns det bättre sätt? Känns omständligt.

2. Att larma på via spc connect funkar men att larma av blir det Error: Blocked Orsak:Authorization. som användare är jag administratör. Nu 20 min senare.. går att larma av men inte på, knepigt.

Så frågan är huvudsakligen hur man skapar tillstånd för tillkoppling (via app)
Hindra tillkoppling

Tillstånd krävs

Information

J JSNIP skrev:
Så frågan är huvudsakligen hur man skapar tillstånd för tillkoppling (via app)
Hindra tillkoppling

Tillstånd krävs

Information
Löste det själv:
Hade bara 1 område. När jag la till ett område till funkade det som det ska. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.