Men hur gör ni så att slangen inte åker in i väggen? Får den sticka ut en bit då?
Börjar misstänka att detta med rördrag kommer att bli för komplicerat för mig. Även om jag kanske kan få elektrikern att dra slangen åt mig misstänker jag att det kommer bli både dyrt och svårt. Risken är att jag placerar in sensorerna på fel plats och då får en ful slang som sticker ut ur väggen. Får gå på wireless tror jag trots den sämre säkerheten.
 
Redigerat:
RilleRock
Shiraz skrev:
Hur har ni satt Ir-sensorerna, har ni en i varje rum och två i större rum? Eller skippar ni toa och tvättstuga?
Har ni magnetbrytare på alla fönster och dörrar? Eller bara på dörrarna? När jag konfade upp mitt hus blev det lite overkill kändes det som... Detta för ett hus på 171m2 och 4sovrum, 2 bad, tvättstuga, hall och kombinerat kök, matsal och vardagsrum i ett.
............................. hus garage
Magnetbrytare......13st 3st
Ir-sensor......,....,.....12st 1st
GSM sändare........1st
Batteribakup ...,....1st
Manöverpanel 1st 1
Larmcentral 1st
Siren inomhus 1st
Siren utomhus batteri och Blix 1st
Rökdetektor 2st 1st
Brygga zwave Control 1st
Kabel 200 m
MK på alla dörrar.
Minimum 1 Rökdetektor per plan.
Hade hoppat toa/tvätt.
I större rum sålänge inte utrymmet avdelas men något skrymmande så välj istället en detektor med större upptagingsområde tex 18*25m.
Bosch Professional serien har flera detektorer beroende på ändamål.
Eller hur stort är utrymmet?

Hade satsat på 3 väl placerade IR-detektorer till huset för tiden mellan de tagit sig från sovrum nrX ut till allmänyta där det sitter detektor är inte många sekunder.
Och hellre lagt pengar på det mekaniska skyddet såsom brytskydd, bakkanstbeslag på ytterdörrar alt karmstift samt godkända fönsterlås på alla fönster.
 
RilleRock
Shiraz skrev:
Men hur gör ni så att slangen inte åker in i väggen? Får den sticka ut en bit då?
Börjar misstänka att detta med rördrag kommer att bli för komplicerat för mig. Även om jag kanske kan få elektrikern att dra slangen åt mig misstänker jag att det kommer bli både dyrt och svårt. Risken är att jag placerar in sensorerna på fel plats och då får en ful slang som sticker ut ur väggen. Får gå på wireless tror jag trots den sämre säkerheten.
Fäster den :p

Vad är utgångsläget?
Öppna eller stängda väggar?

Är väggen öppen så sätter man bara en bit kottling som man fäster slangen innan det går ut genom gipsen.
Man låter slangen sticka ut en halvmeter till man dragit i kabeln och låter det vara så till man skall montera detektorn.
Då tar man kniven och skär slangen jämns med väggen och bryter av.
 
RilleRock
Shiraz skrev:
Tack RilleRock, blir ganska mycket mindre pengar:)
Tänker du liknande dessa lås?
[länk]
Exakt, och de slipper du dra kabel till.
 
Bra, listan på larmdelar minskar drastiskt:)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Du har en kabel som går utifrån central som skall gå till låt säga 5st magnetkontakter efter varandra som slutar ute i huset någonstans.
I den kabeln har du turkos/lila för larmsektion och inte turkos/turkos.

Den lila kommer endast vara returen tillbaka till s1 därför måste den skarvas i varje mk om den nu är så du dragit?
Har bara dragit en Ekkx till varje MK och gått tillbaka till en kopplingsplint och sen gått vidare till nästa MK,blev lite tokigt men funkar och ligger i serie som det ska....Måste bara tacka dig för all support guld värt...!!!, ,har bara kabeldragningen till den yttre sirenen kvar (tx30) och till den räcker väl inte en Ekkx kabel(lägga två?) för att få med laddning/blixtljus etc...??( för min del så funkar det med att larm/blixtljus går igång på samma signal....eller finns det nån bra funktion med att ha larm/blixljus separerade ? kan nån berätta exakt hur jag ska koppla in den ? den bifogade inkopplingen var inte speciellt lättläst...vet att jag läst nånstans på nätet eller i denna tråd om inkoppling av den men hittar inte den nu....mvh Robban
 
SiWay enheten, sitter den i knappanelen eller i huvudenheten? Om man har två knappanelen, har man då en per panel?
 
Shiraz skrev:
SiWay enheten, sitter den i knappanelen eller i huvudenheten? Om man har två knappanelen, har man då en per panel?
Finns att köpa både och. Så du kan välja att plasera i map eller centralen.
Om det räcker med en eller inte beror på hur stor täckning du önskar.
 
Shiraz skrev:
Men hur gör ni så att slangen inte åker in i väggen? Får den sticka ut en bit då?
Börjar misstänka att detta med rördrag kommer att bli för komplicerat för mig. Även om jag kanske kan få elektrikern att dra slangen åt mig misstänker jag att det kommer bli både dyrt och svårt. Risken är att jag placerar in sensorerna på fel plats och då får en ful slang som sticker ut ur väggen. Får gå på wireless tror jag trots den sämre säkerheten.
Varför inte betala en slant till din lokala larminstallatör och få hjälp av dom med utplaceringen och endera be dom eller din elektriker dra slangen?
Då slipper du betala dyra pengar för trådlösa detektorer och framförallt byta batterier och krångel med trådlösa prylar. Och samt så är du inte låst till ett märke om du i framtiden vill byta central.
Lycka till.
 
RilleRock
Shiraz skrev:
SiWay enheten, sitter den i knappanelen eller i huvudenheten? Om man har två knappanelen, har man då en per panel?
Rekommenderar den man sätter i CA.
Du kan annars ha antenn både i CA, i map/ar och på xbus samtidigt.
 
A
Vad ska man köra med för kameror, är framförallt ute efter stabilitet och att det fungerar. Är säkraste kortet att använda S54561-C112-A100 som ingår i READY2VIEW paketet?

Tycker att MAP SPCK520.100-N är betydligt snyggare, men är den bättre enklare att använda än dom andra eller är det bara en fråga om utseende?
 
T7 skrev:
Har bara dragit en Ekkx till varje MK och gått tillbaka till en kopplingsplint och sen gått vidare till nästa MK,blev lite tokigt men funkar och ligger i serie som det ska....Måste bara tacka dig för all support guld värt...!!!, ,har bara kabeldragningen till den yttre sirenen kvar (tx30) och till den räcker väl inte en Ekkx kabel(lägga två?) för att få med laddning/blixtljus etc...??( för min del så funkar det med att larm/blixtljus går igång på samma signal....eller finns det nån bra funktion med att ha larm/blixljus separerade ? kan nån berätta exakt hur jag ska koppla in den ? den bifogade inkopplingen var inte speciellt lättläst...vet att jag läst nånstans på nätet eller i denna tråd om inkoppling av den men hittar inte den nu....mvh Robban
Ingen som kan hjälpa mig med ovan siren inkoppling ? Öppnade upp PIR PDM-I12 och kollade lite installation av dessa och tror mig ha klart för mig hur dessa ska kopplas in men vill bara dubbelkolla , in C1 ut C3 och spänningsmatning +och - inget annat då motstånd är inbyggt i PIR...,glömde 😡 dra sladd till innersirenen kommer därför montera den på övervåning då det är möjligt att nå huvudenheten.. och undrar om jag behöver sabotage skydda den eller är det överkurs ??mvh Robban


Installationsmanual för säkerhetssystem med kabelföring för PIR-sensor och siren markerad, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppnad PIR-sensor PDM-I12 som visar interna komponenter, kopplingsdippar och terminaler på ett rutigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet innertak i en PIR-detektor med synliga anslutningspunkter och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Är mitt uppe i bygget av vårt hus och om någon/några månader är det dags att bestämma el och rördragning med elektrikern där han
får dra rören med dragtråd i men jag tar hand om inkoppling av larmet.
Har läst igenom hela tråden och det finns förvånadsvärt lite frågor om just nyproduktion.
Har funderat på hur larmet skall se ut ett tag och har tänkt mig ett Siemens SPC med skalskydd och brandvarnare. I ett senare skede
kommer garage/verkstad att kopplas till(110 kvadrat).

Bifogar bild på hur jag tänkt mig i dagsläget. Vill gärna ha åsikter om ändringar som bör göras.

Några frågor och funderingar:
1. Är det överkurs med alla röksensorer? Tänker mig att en hel del av rummet kommer ha elektronik eller levande ljus med ev stängda dörrar.
2. Har ritat in magnetsensorer på samtliga öppningsbara fönster(låsbara). Vettigt eller överkurs? Den stora kostnaden blir ju elektrikerns rördragning
3. Bör man ha glaskrossensorer någon stans?
4. Vad har jag missat eller tänkt fel på :)


Montagefrågor:

1. Hur monteras magnetsensorer på skjutdörrar?
2. Hur och var skall man be elektriker att dra ut rör vid dörrar och fönster för magnetkontakt? Man vill ju helst att enbart magnetkontakten syns men det kanske blir svårt?
3. Det är 16 mm slang som bör dras till samtliga enheter?
4. Skall man räkna med en expansionsenhet någonstans för att slippa slang långa avstånd? Det är 22 meter ("fågelvägen") mellan larmcentral och detektor i det nedre högra sovrummet

Tack på förhand

Planritning över ett hus med angivna platser för larmcentral, sirener, rökdetektorer, kombidetektorer och magnetsensorer för dörrar/fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kopplade in en utgång som triggar öppning/stängning av våran garageport, samt skapade en mapping gate och kopplade den till "MAP snabbknapp" 0.

Men det känns omständigt att trycka # sen 0 och sedan svara på en fråga för att öppna garageporten.. speciellt med tanke på att vi har en fjärrkontroll hängandes på en spik i närheten (förutsatt att inte nån unge dragit iväg med den :rolleyes: )

Men det jag undrar är om/hur man kan ansluta den mapping gaten till en av dom två knappar som finns under displayen på min MAP, SPCK421?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.