B
Bosch har ju husdjurs variant av sin BlueLine kombidetektor.
 
RilleRock skrev:
Nej den är inte husdjursimmun.

[länk]

Sen beror det på hur din katt beter sig.
Får väl räkna med att den är som dom flesta katter "både högt och lågt" på dagarna....,ska spana in Bosch blueline detektorerna....tack för tipset(y)
 
Hur gör ni med robotdammsugare? behöver man ha "husdjurs"detektorn av Blueline för att det skall funka?
 
xCxJx skrev:
Hur gör ni med robotdammsugare? behöver man ha "husdjurs"detektorn av Blueline för att det skall funka?
En robotdammsugare har ingen värmeutstrålning som en människa eller ett djur. Lär inte trigga någon IR-detektor.
 
etompau skrev:
En robotdammsugare har ingen värmeutstrålning som en människa eller ett djur. Lär inte trigga någon IR-detektor.
Osäker på det. Är det ingen här som har kommit i kontakt med den konstellationen som kan bekräfta eller dementera?
 
Nu så är monteringen igång och ska strax börja med MK inkopplingen,Kommer bli 3 slingor med vardera 7 , 4 , 3 MK har läst och kollat in dubbelbalanserade kopplingschema på sid 2 i tråden och blir inte riktigt klar med hur det ska vara...
Jag ska enligt tidigare tips ersätta original motstånden med ett 1k motstånd (eller 2 ??) PER SLINGA?, i den sista MK eller första ?(schemat på sid 2 som är rätt kopplat enligt proffsen här på forumet innehåller ju en hel "drös" med 4,7 ohms motstånd....!?)
Har hoppat fram och tillbaka i tråden och tror jag läst om detta på flera ställen men hittar inte det nu så hur ska jag koppla så det blir en dubbelbalanserad slinga ?? vore super trevligt om nån kan förklara (gärna med en ritat schema/bild så det är solklart hur man ska koppla...
 
Redigerat:
RilleRock
T7 skrev:
Nu så är monteringen igång och ska strax börja med MK inkopplingen,Kommer bli 3 slingor med vardera 7 , 4 , 3 MK har läst och kollat in dubbelbalanserade kopplingschema på sid 2 i tråden och blir inte riktigt klar med hur det ska vara...
Jag ska enligt tidigare tips ersätta original motstånden med ett 1k motstånd (eller 2 ??) PER SLINGA?, i den sista MK eller första ?(schemat på sid 2 som är rätt kopplat enligt proffsen här på forumet innehåller ju en hel "drös" med 4,7 ohms motstånd....!?)
Har hoppat fram och tillbaka i tråden och tror jag läst om detta på flera ställen men hittar inte det nu så hur ska jag koppla så det blir en dubbelbalanserad slinga ?? vore super trevligt om nån kan förklara (gärna med en ritat schema/bild så det är solklart hur man ska koppla...
1st 1K i serie därefter 1st 1K över varje MK's larmrelä i varje slinga.
 
  • Kopplingsschema för MK-4400 med larmkontakt och sabotage brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit huvudenhet med anslutningsterminaler och märkningar för kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
RilleRock
T7 skrev:
Hej,förstår principen i kopplingschemat till huvudenheten men "får slint" när jag tittar på MK schemat!, anslutning 3 och 4 är larmkontakt och då bör? 2-5 vara sabotage brytaren som också ska vara med i serie ut till nästa MK ??
Helt korrekt.

1:a MK:
In med turkos på 2
Eolmotstånd från 5 till 4
Larmmotstånd från 4 till 3
Ut med turkos på 3

Fisköga ihop lila

Resterande MK på samma sektion:
In med turkos på 2
Tråd från 5 till 4
Larmmotstånd från 4 till 3
Ut med turkos på 3

Fisköga ihop lila
 
RilleRock skrev:
Helt korrekt.

1:a MK:
In med turkos på 2
Eolmotstånd från 5 till 4
Larmmotstånd från 4 till 3
Ut med turkos på 3

Fisköga ihop lila

Resterande MK på samma sektion:
In med turkos på 2
Tråd från 5 till 4
Larmmotstånd från 4 till 3
Ut med turkos på 3

Fisköga ihop lila

Elektriska kablar anslutna till en kopplingsdosa med handskrivna noteringar om anslutningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta är hemma och är febrig och hjärnan är full i snor😳men menar du så här...blir alltså 2 x ekkx till och från varje MK..
Varför bygla ihop lila....?
Turkos och turkos blir väl s1 och com på huvudenheten?,ska den lila in på nån plint oxå ?....
 
Redigerat:
Hej
Jag har ett plastkabinett till en SPC A210 (den där fyrkantiga med avhugget hörn).
Jag behöver expandera med en SPC E652. Min fråga är, passar e652-kortet i A210-kabinettet?
Vad jag förstår är kretskorten lika stora. Är det bara yttermåttet på just lådan till a210 som skiljer?
 
Kabelfråga:

Jag ska montera en SPC E652 och ansluta en spck420 MAP till denna.
Är ELQXB 4par en bra kabel att använda från expander till MAP?
Jag funderar på att dra CAT6 kabel från centralapparaten till detta expanderkort (c:a 4meters avstånd), eller går det lika bra med ELQXB 4x2x0,5 där också?
 
T7 skrev:
[bild]
Ursäkta är hemma och är febrig och hjärnan är full i snor😳men menar du så här...blir alltså 2 x ekkx till och från varje MK..
Varför bygla ihop lila....?
Turkos och turkos blir väl s1 och com på huvudenheten?,ska den lila in på nån plint oxå ?....
Tillägg från ovan fråga......har kopplat ihop den första mk i den första sektionen och ville kontrollmäta innan jag gick vidare till nästa mk,drygt 1000ohm stängt fönster och drygt 2000 ohm öppet fönster....helt normalt? Trodde det skulle bli oändligt när man öppnade.....??
 
Redigerat:
Mäter du över sabotagekontakten med kåpan avtagen är väl kontakten öppen. Den sluter när kåpan monteras över magnetkontakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.