Vågar man lita på SPC wireless ir och magnetsensorer med tanke på utstörning av signalen?
Skall bygga nytt men jag tänkte slippa dra kabelkanaler om det går.
 
Redigerat:
Det är en värderingsfråga som bara du kan ta ställning till. All radiobaserad konsumentutrustning kan störas ut, men ger en stor fördel när grejorna ska installeras. Fundera över vilka värde du tänker skydda och ta sedan beslut.
 
Men har man så att om man tappar flera sensorers heartbeat så aktiveras larmet?
 
etompau skrev:
Mäter du över sabotagekontakten med kåpan avtagen är väl kontakten öppen. Den sluter när kåpan monteras över magnetkontakten.
Var jag som inte fick ordentlig kontakt när jag försökte mäta och trycka in samtidigt😡 sorry...det funkar nu men kolla in min redigering i ovan fråga om ohm/ev oändligt värde vid öppet fönster....
 
Är ingen expert på SPC-larmet, men vid utebliven pollningssignal från en detektor har de flesta larmcentraler möjlighet till att lösa ut diverse olika larm. Observera att tiden för ett sådant ska lösa ut brukar ligga i 30-60 minutersområdet, alltså inte en sekundsnabb aktivering som normalt sker vid aktivering av en detektor.
 
johan112233 skrev:
Kabelfråga:

Jag ska montera en SPC E652 och ansluta en spck420 MAP till denna.
Är ELQXB 4par en bra kabel att använda från expander till MAP?
Jag funderar på att dra CAT6 kabel från centralapparaten till detta expanderkort (c:a 4meters avstånd), eller går det lika bra med ELQXB 4x2x0,5 där också?
Inga problem med så korta avstånd. Ta det du har till hands.
 
T7 skrev:
Var jag som inte fick ordentlig kontakt när jag försökte mäta och trycka in samtidigt😡 sorry...det funkar nu men kolla in min redigering i ovan fråga om ohm/ev oändligt värde vid öppet fönster....
Helt öppet (oändlig resistans) får du bara om någon klipper kabeln. Du har ett motstånd i serie med magnetkontakten så det ser rätt ut.
 
etompau skrev:
Helt öppet (oändlig resistans) får du bara om någon klipper kabeln. Du har ett motstånd i serie med magnetkontakten så det ser rätt ut.
Fan va najs TACK!!! då är jag på rätt väg...👍
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
När ni drar kabel för larmet, hur avslutar ni slangen där den kommer ut ur väggen? Har ni en dosa vid varje sensor eller sticker slangen ut ur väggen?
 
RilleRock
T7 skrev:
[bild]
Ursäkta är hemma och är febrig och hjärnan är full i snor😳men menar du så här...blir alltså 2 x ekkx till och från varje MK..
Varför bygla ihop lila....?
Turkos och turkos blir väl s1 och com på huvudenheten?,ska den lila in på nån plint oxå ?....
Du har en kabel som går utifrån central som skall gå till låt säga 5st magnetkontakter efter varandra som slutar ute i huset någonstans.
I den kabeln har du turkos/lila för larmsektion och inte turkos/turkos.

Den lila kommer endast vara returen tillbaka till s1 därför måste den skarvas i varje mk om den nu är så du dragit?
 
Hur har ni satt Ir-sensorerna, har ni en i varje rum och två i större rum? Eller skippar ni toa och tvättstuga?
Har ni magnetbrytare på alla fönster och dörrar? Eller bara på dörrarna? När jag konfade upp mitt hus blev det lite overkill kändes det som... Detta för ett hus på 171m2 och 4sovrum, 2 bad, tvättstuga, hall och kombinerat kök, matsal och vardagsrum i ett.
............................. hus garage
Magnetbrytare......13st 3st
Ir-sensor......,....,.....12st 1st
GSM sändare........1st
Batteribakup ...,....1st
Manöverpanel 1st 1
Larmcentral 1st
Siren inomhus 1st
Siren utomhus batteri och Blix 1st
Rökdetektor 2st 1st
Brygga zwave Control 1st
Kabel 200 m
 
Redigerat:
RilleRock
johan112233 skrev:
Kabelfråga:

Jag ska montera en SPC E652 och ansluta en spck420 MAP till denna.
Är ELQXB 4par en bra kabel att använda från expander till MAP?
Jag funderar på att dra CAT6 kabel från centralapparaten till detta expanderkort (c:a 4meters avstånd), eller går det lika bra med ELQXB 4x2x0,5 där också?
I ditt fall är det vilket som men hade det vart en längre sträcka hade jag valt Cat6 kabeln då den har tätare tvinning vilket är bättre för kommunikationsparet.
 
RilleRock
T7 skrev:
Tillägg från ovan fråga......har kopplat ihop den första mk i den första sektionen och ville kontrollmäta innan jag gick vidare till nästa mk,drygt 1000ohm stängt fönster och drygt 2000 ohm öppet fönster....helt normalt? Trodde det skulle bli oändligt när man öppnade.....??
Ja Om du monterat 1K mostånd :p
Opåverkat läge går det över seriemotståndet = 1K
Vid påverkat läge går den över seriemotståndet plus motståndet över larmreläet/erna = 2K för 1 MK
 
RilleRock
Shiraz skrev:
När ni drar kabel för larmet, hur avslutar ni slangen där den kommer ut ur väggen? Har ni en dosa vid varje sensor eller sticker slangen ut ur väggen?
Rörustläpp är det vanligaste, enklaste och billigast.
Men den får släppas ut så den sedan täcks av enheten.
 
RilleRock
Shiraz skrev:
Men har man så att om man tappar flera sensorers heartbeat så aktiveras larmet?
20 minuter är den lägsta tiden man kan ställa in utan övervakning innan den rapporterar ett detektorbortfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.