K Klockness skrev:
Aj jag har helt glömt bort att svara dig! Har det löst sig? Annars kan jag kolla om jag har kvar anvisningarna!
Hej, även jag har problem med detta larm "Pressostat Låg". @Klockness, hur gjorde du avfrostningen?

Jag har gjort följande åtgärder...
1) Gjort rent partikelfiltret.
2) Kontrollerat nivån med köldbärarvätska i expansionskärlet (skruvade av toppen och hällde i ca 3 liter).
3) Fläkten går och det suger i ventilerna i de olika rummen (kanske att jag ska be en sotare komma och göra en kanalrensning, detta har inte gjorts sedan vi köpte huset för 10 år sedan).
4) Kontrollerat trycket 1,5 bar.

Detta känns inte alls kul! Vad ska jag göra. Då jag ringer servicetekniker så har de inte tid att komma, alt så tycker de att jag ska byta ut hela värmepumpen.

Hej tråkigt att höra!
Jag har några frågor först så kan vi ta det därifrån sedan.
Vad är det för pump du har och vilken årsmodell?
För har du en köldbärarslinga med Exp kärl så är det ingen frånluftspump du har!

I min pump var problemet att det var dåligt med köldmedium i den inre köldbärarslingan och att expansionsventilen i samma system hade hängt sig.
Så när det var påfyllt och ventilen fick sig några knack så har den funkat felfritt sen dess.

Hej!

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Modellen vi har heter AutoTerm DuoMax. Det verkar vara en modell som utgått. Då jag googlar lite så dyker IVT 495 upp och jag tycker det mesta ser ut att vara samma sak, kanske att de bara bytt modellnamn.

Det låter kanske lite märkligt men jag är faktiskt osäker på om det är markslinga eller bergvärme. Driften består av bergvärme (eller markslinga) + frånluftsåtervinning (om jag uppfattat det rätt).

Värmepumpen satt i huset då vi köpte det 2013. Jag frågade även förra ägaren och det var samma där, pumpen satt i huset då de köpte det 2007. Det sitter ett par dekaler på utrustningen och utifrån detta så tror jag anläggningen är tagen i drift tidigt år 2007. Jag har läst att livslängden ligger mellan 15-20 år, så den stora frågan är om det är värt att hålla på med service-besök och småinvesteringar?

Jag fyllde på med mer köldbärarvätska för ett par veckor sedan och då gick det faktiskt en hel vecka in larmet dök upp. Men nu larmas det mest hela tiden igen. Efter lite googlande så verkar det finnas några typiska orsaker till detta larm: 1) smuts i filter, 2) köldmediebrist i kylkretsen, 3) fel på differenstryckvakt (problem med avfrostningen), 4) fläkten har stannat (pumpen är helt tyst), eller 5) fel på lågtrycksvakten. På ett annat ställe har jag även läst att det kan vara cirkulationspumpen som börjar fungera dåligt. Jag har dock ingen aning om var den sitter eller hur jag kan kontrollera den.

Du skriver om expansionventilen, var sitter den?

Redigerat:
Det är ganska stor skillnad på IVT 490 och IVT 495. Lite olyckligt att det hamnar under fel rubrik. Ta och kontrollera om köldbärarpumpen fortfarande fungerar. Den sitter där uppe bredvid luftvärmeväxlaren och fläkten. Det är värmebärarpumpen som sitter där nere.

Ok, tack för input (och sorry för fel tråd)! Jag ska åka ut till sommarhuset och se om pumpen fungerar. Den ser ut ungefär som värmebärarpumpen där nere - jag ska känna efter om de båda vibrerar likadant vid drift. Jag läste även att man kan justera pumpens hastighet genom att justera ett vred på ovansidan. Vad tror ni, ska jag försöka öka hastigheten ett snäpp?

Visst kan du prova det. Om motorkondensatorn blivit dålig med åren i köldbärarpumpen så orkar den mindre och då kan det eventuellt hjälpa att öka inställningen.

• Gilla
ChristerNordlander
  • Laddar…
J Josth skrev:
Visst kan du prova det. Om motorkondensatorn blivit dålig med åren i köldbärarpumpen så orkar den mindre och då kan det eventuellt hjälpa att öka inställningen.
Perfekt, jag ska prova detta! Återkommer! :)

Är förbi huset idag och kontrollerar pumpen för köldbärare. När jag startar anläggningen från avstängt läge så känner jag att pumpen börjar arbeta så den är inte helt död i alla fall. Pumpen stod redan i läge 3 (max) så den går inte att höja mer. Jag experimenterade dock lite med att sätta den i läge 2 för att se om Pressostat Låg-larmet kommer ännu snabbare då. Som det har varit nu ett tag så kommer larmet först efter någon eller några dagars drift. Återkommer om detta.

En annan sak, jag försökte se hur flödet av köldmedium ser ut i siktglaset. Jag tittade noga och filmade men jag kan inte fastställa om det är fullt flöde utan minsta bubbla eller om det är snustorrt. Däremot så blir expansionsventilen i koppar iskall då kompressorn går igång, samt att kopparrören nära siktglaset blir varma. Är det då en korrekt slutsats att det inte är någon brist på köldmedium i kretsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.