E El_konsult skrev:
Rättelse i fastighetsregistrets text- eller kartdel ska ske om uppgift är
uppenbart oriktig
Rättelse är tillåten bara om den kan ske utan någon skada för fastighetsägare
eller rättighetshavare
Lantmätaren har ändrat så att fastighetsregistrets kartdel blivit försämrad och rättsosäker.

Den skadelidande har då rätt till skadestånd av staten enligt 19:5 FBL.
Det stod inte kart del, utan bara fastighetsregistrets allmänna del. Har de ändrat i registret?
På vilket sätt har du lidit skada av detta?
Lägg ut en bild på den delen av fastighetsregistret de ändrat. Maskera det personliga delar.

Nu läste jag ditt första inlägg igen. Då fanns det INGET beslut från LM har detta beslut kommit ännu?
För annars så finns det naturligtvis ingenting att överklaga! Finns det inget beslut så gäller fortfarande de gränser som finns i enlighet med kontrakt och din fastighetskarta (skall inte förväxlas med den officiella karta)

Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
harry73
@El_konsult om du vill få bättre svar av oss, får du ladda upp kartan och visa hur gränsen ändrades.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Kartan har INGEN juridisk giltighet. Fastighetsregistret är en annan del. Har LM varit där? De utför väl inte utmätningar längre
Jag vet men lantmätaren menar att den är giltig att om jag överklagar vilket jag inte skulle få så ändras inte fastighetskartan men då ändrar de textdelen bl a och arealuppgifterna så att den stämmer med den manipulerade kartan? . Är lantmätarna så okunniga och olämpliga att de försöker lura markägare och föra markägarna bakom ljuset.
Jag upplever att lantmätaren försöker djävlas med hederliga skattebetalare!
Det står jag för!

E El_konsult skrev:
Jag vet men lantmätaren menar att den är giltig att om jag överklagar vilket jag inte skulle få så ändras inte fastighetskartan men då ändrar de textdelen bl a och arealuppgifterna så att den stämmer med den manipulerade kartan? . Är lantmätarna så okunniga och olämpliga att de försöker lura markägare och föra markägarna bakom ljuset.
Jag upplever att lantmätaren försöker djävlas med hederliga skattebetalare!
Det står jag för!
Det är helt okej. Men efter alla dessa inlägg så är alltså problemet att du är sur på lantmätaren Som enligt dig gjort fel och ljugit? Där du själv trots dessa resultat inte kollade in på LM´s hemsida? Du menar att LM har hotat att om du överklagar så kommer vi ändra de andra uppgifterna så att allting stämmer? Du får kostnadsfritt skicka in en anmälan om rättelse av kartuppgiften. Du har försökt lusläsa lagen, men har du tagit reda på hur enkelt det är att ändra i fastighetsregistrets allmänna del? Den har en juridisk giltighet. Vilket borde ställa kraven för att få ändra i det lite högre.
Så skicka in en rättelse för kartan sen tar du och hittar på något roligare att göra än att sura över en karta.
Klappa frugan å krama katten istället

• Gilla
Rojo72 och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det är helt okej. Men efter alla dessa inlägg så är alltså problemet att du är sur på lantmätaren Som enligt dig gjort fel och ljugit? Där du själv trots dessa resultat inte kollade in på LM´s hemsida? Du menar att LM har hotat att om du överklagar så kommer vi ändra de andra uppgifterna så att allting stämmer? Du får kostnadsfritt skicka in en anmälan om rättelse av kartuppgiften. Du har försökt lusläsa lagen, men har du tagit reda på hur enkelt det är att ändra i fastighetsregistrets allmänna del? Den har en juridisk giltighet. Vilket borde ställa kraven för att få ändra i det lite högre.
Så skicka in en rättelse för kartan sen tar du och hittar på något roligare att göra än att sura över en karta.
Klappa frugan å krama katten istället
Vi har haft möte med klantmäteriet visat lagfartskartor. förättningskartor från köp och avstyckningar samt fastighetsbestämning med gränsutsättning alla lagligen bestämda och fastställda, Vi har begärt rättelse enligt dessa. Lantmätaren satt bara tyst trots att vi sakligt la fram akterna. Lantmätaren som själv skrivit på gällande lagfart sa att han inte kollade uppgifterna utan gick på köpekartan och dess fastställda gränser. Lantmätaren säger att om vi vill få rättelse måste vi begära en fastighetsbestämning och det skulle stå oss dyrt.
Jag har sagt att vi inte är intresserade av en ny fastighetsbestämning då vi redan har en lagligen bestämd med utsatt gränsrör i mark.
Lantmätaren svarade inte det enda svar vi får är begär fastighetsbestämning?
Man undrar om lantmätaren är pårökt eller saknar läsförståelse något allvarligt fel är det!?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Lantmätaren har väl också en chef? Kanske dags för ett samtal?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Har LM varit där? De utför väl inte utmätningar längre
Det har de aldrig gjort. Det är fogdens jobb. ;)

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Det låter som om du har två problem, varav det du pratar om egentlign är oviktigt och det du bara antyder är större.

Det första är registerkartan. Den i sig är utan rättsverkan och något du upprepade gånger uppmanats att strunta i.

Det andra är den faktiska gränsen. Den verkar det ha processats om ända upp i högsta instans, samtidigt som du fortfarande inte är riktogt säker på vad som gäller. Om processen exempelvis redan för 45 år sedan utmynnade i att avstyckningskartan hade företräde framför gränsmarkeringarna så är ju de senare utan värde, och vice versa. Ingen gränsändring lär dock ha skett nu, sånt gör inte Lantmäteriet utan att höra alla parter.

Så slappna av och fokusera på det som är viktigt på riktigt. Betänk då också att du kan vara den parten som har fel.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L
Jag skulle betalat för en fastighetsbestämning. Det kommer bli skönt att få allt på plats.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Men om det inte finns något beslut så kan ingenting ha ändrats. Finns det ett beslut så kan du överklaga detta utan kostnad.
Jag misstänker att du blandat ihop korten.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Väldigt märklig diskussion. Förstår inte ni som svarar att problemet är att sommarstugeägarna hävdar att den digitala kartan är korrekt och skiter fullständigt i att det inte är så. Varför tycker ni att det är dumt av honom att kräva att den digitala kartan ändras tillbaka så att den stämmer med orginalhandlingarna?

El_konsult förstår mycket väl att den digitala kartan inte är den som gäller, men eftersom det är den både grannarna, kronofogden och lantmäteriet använder så hjälper det ju inte att den inte gäller, eller hur? Och de kräver att han betalar för en tredje förrättning för att få det återställt till det som två förrättningar redan visat.

Frågan är alltså INTE hur an får sina gränser ändrade, de är ju rätt. Utan hur han utan att betala för det får de fel som begåtts återställda, så att samtliga sommarstugeägare förstår var deras tomtgränser faktiskt går...

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Ja jag är helt säker att vvi vet vad som gäller . Men klantmätaren begriper jag inte vad hen smusslar på med det det stör jag mig på lantmäterimyndigheten verkar vara allvarligt på dekis man saknar de kunniga och förståndiga lantmätarna som kunde läsa och skriva . dagen s verkar sakna både kunskaper och förstånd. verka anställa vilka stolpskott som helst...
Varnar för dessa myndigheter som inte begriper vad de sysslar. vi har blivit så fruktansvärt upprörda av detta. vi har fått tips att Jo-anmäla eller överklaga till mark och miljödomstolen. men som sagt våra gränse har inte flyttats en milimeter. Kan någon förklara varför lantmäterimyndigheten flyttar gränser i fastighetskartan som inte har någon juridisk rättsverkan. Avstyckningskartan och gränsbestämningen som finns säger alla samma sak. det är kantmäteriet som försöker lura i oss något annat och vill tvinga på oss en gränsbestämning som skulle fria stugägarna från intrång på vår fars fastighet.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mikael_L
Det kan ju vara så att den digitala kartan justerades så att många gränser blev bättre, men några, bl.a. TS gräns, blev sämre.
De justerar troligen ganska ofta stora hela projektioner av flygfoton osv.

I vilket fall som helst, så borde ju en sådan ändring vara diarieförd, annat kan jag ju inte tänka mig.
Och LMV lyder väl under offentlighetsprincipen, så dessa handlingar måste ju gå att begära ut.

Det är kanske en sak som TS borde göra.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Väldigt märklig diskussion. Förstår inte ni som svarar att problemet är att sommarstugeägarna hävdar att den digitala kartan är korrekt och skiter fullständigt i att det inte är så. Varför tycker ni att det är dumt av honom att kräva att den digitala kartan ändras tillbaka så att den stämmer med orginalhandlingarna?

El_konsult förstår mycket väl att den digitala kartan inte är den som gäller, men eftersom det är den både grannarna, kronofogden och lantmäteriet använder så hjälper det ju inte att den inte gäller, eller hur? Och de kräver att han betalar för en tredje förrättning för att få det återställt till det som två förrättningar redan visat.

Frågan är alltså INTE hur an får sina gränser ändrade, de är ju rätt. Utan hur han utan att betala för det får de fel som begåtts återställda, så att samtliga sommarstugeägare förstår var deras tomtgränser faktiskt går...
Precis det är det jag har sagt hela tiden men som vissa har svårt att förstå tydligen

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju vara så att den digitala kartan justerades så att många gränser blev bättre, men några, bl.a. TS gräns, blev sämre.
De justerar troligen ganska ofta stora hela projektioner av flygfoton osv.

I vilket fall som helst, så borde ju en sådan ändring vara diarieförd, annat kan jag ju inte tänka mig.
Och LMV lyder väl under offentlighetsprincipen, så dessa handlingar måste ju gå att begära ut.

Det är kanske en sak som TS borde göra.
det är det jag krävt av klantmätaren ärende nummer och samtliga handlingar. Svaret är att de har ändrat i kartan men anser att det inte är något beslut. något ärende nummer eller anteckningar har lantmäterimyndigheten inte heller gjort, jag har frågat vem som begärt ändringen. Svar detvar stugägare som informerade lantmäterimyndigheten men de antecknades inget därför finns inget so kan lämnas ut ?
Är det verkligen så här lantmäterimyndigheten har fått i uppdrag att hantera fastighetsägare och kartorna att de godtyckligt misshandlar kartorna och kräver oskäligt betalt om man vill ha den återställd till att redovisa aktuella och lagligen fastställda förättningsbeslut. FY fan säger jag Skämmes ta mig fan för lantmäteriet.!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.