73 404 läst · 434 svar
73k läst
434 svar
Lantmäteriet flyttar gräns i registerkartan? Vägrar lämmna besvärshänvisning
Vad är det som ger Lantmäteriet laglig rätt att inte korrigera sina felaktigheter på den digitala kartan med gränsen som de själva har flyttat?HasseTeknik skrev:
En privat tjänsteman skulle få sparken om hen gör som lantmäteriet här och företaget skulle få en rättslig stämning och tvingas rätta till avsiktliga fel om man inte rättar....
Är det verkligen så svårt att förstå. Den kartan är inte juridiskt bindande. Ska man reda ut var gränserna går på ett juridiskt bindande sätt är det en hel del jobb. Det tar de betalt för.
Men om du vet var gränsen går är det bara att anmäla den som gör åverkan på fastigheten. Kräv att marken återställs.
Men om du vet var gränsen går är det bara att anmäla den som gör åverkan på fastigheten. Kräv att marken återställs.
Är det svårt att förstå att gränsen redan finns utredd och lagligen fastställd med fastighetsbestämning och nedslaget rör som stämmde överens i registerkartan för några månader sedan.D Daniel 109 skrev:Är det verkligen så svårt att förstå. Den kartan är inte juridiskt bindande. Ska man reda ut var gränserna går på ett juridiskt bindande sätt är det en hel del jobb. Det tar de betalt för.
Hur ska jag kunna förklara att röret och den tillhörande fastighetbestämningen som har fått laglig kraft och inte varit överklagad fanns på de digitala kartorna rätt inritad. Nu har någon troligvis stugägare velat få flytta fastighetsgränsen för markägaren utan att denna får yttra sig och Lantmäteriet gör allt för att stugägarna ska få igenom sina sina viljor som bara är där på somrarna på sin alyxsemestrar och inte heller vill göra rätt för sig. Allt medans ortborna på orten får sina fastslagna gränser flyttade utan rättelsemöjlighet mot en allsmäktig myndighet som inte följer den handbok registerkarta de är skyldiga att följa eller fastighetsbildningslagen som de också är skyldiga att följa. Men som lantmäterimyndigheten struntar i.
Jag hoppas att du förstår att det inte kommer att förändra din situation ifall du lyckas övertyga oss om hur dum lantmäteriet är. Du fick bra svar på dina problem. Det finns nog inte så mycket mer vi kan hjälp med
Jag kan garantera att lantmäteriet inte har flyttat gränsmarkeringen på kartan på uppmaning från stugägarna. Som vi har sagt många gånger så påverkar inte den kartan något alls.
Och hur kan du garantera det?D Daniel 109 skrev:
Du säger ju samtidigt att det år inget beslut ?
Att gränserna flyttas elektroniskt av automatik eller magnetism utan att någon har personligen tagit ett beslut, det köper jag inte!
Lantmäteriet har tagit ett beslut som denne inte vill stå för och försöker mörka.....utan att redovisa eller ta ansvaret för den skada och besvär som markägaren råkar ut för är klandervärt och bedrövligt!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Jag lägger in en länk till din förra tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/stugaegare-anvaender-var-vaeg-och-mark-som-sedelpress.303021/
Som jag ser det är det fortfarande samma problem, men förra gången fick grannarna skulden och nu lantmäteriet.
Skriv till berörda fastighetsägarna att ni ska plantera lärk på de 5 hektar det handlar om. För att skydda planteringen för rådjur kommer ni att sätta 1,8 m hög heras stängsel runt planteringen.
Sedan skriver ni att ni informerar dom för att ni la märke till att vissa planterade buskar mm på området och att ni uppmanar alla att ta bort sina tillhörigheter så att de inte försyörs när ni rensar och plogar området.
Sedan börjar ni sätta stängsel och därefter börjar ni rensa området.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stugaegare-anvaender-var-vaeg-och-mark-som-sedelpress.303021/
Som jag ser det är det fortfarande samma problem, men förra gången fick grannarna skulden och nu lantmäteriet.
Skriv till berörda fastighetsägarna att ni ska plantera lärk på de 5 hektar det handlar om. För att skydda planteringen för rådjur kommer ni att sätta 1,8 m hög heras stängsel runt planteringen.
Sedan skriver ni att ni informerar dom för att ni la märke till att vissa planterade buskar mm på området och att ni uppmanar alla att ta bort sina tillhörigheter så att de inte försyörs när ni rensar och plogar området.
Att sätta stängsel är inte aktuellt.harry73 skrev:Jag lägger in en länk till din förra tråd
[länk]
Däremot kronofogden.
Några de flesta har frivilligt lämnat tebax marken men det finns några tjurskalar som vägrar och påstår att de har gammalt muntligt avtal så att kronofogden har lagt ner för några.
Men det verkar som att dessa eller någon har kompis/förhållande med lantmätaren efter som denne helt plötsligt har flyttat gränsen i registerkartan uppenbart för att rädda stugägare och gå dessa till viljes. Finns komplicerad kompis koppling mellan tjänstefolk inom kommunen...svårt att bevisa i verklighet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Då är det ju bara att ni skriftligt meddelar att alla sådana muntliga avtal är uppsagda.
Det finns lagliga vägar framåt för att hävda er rätt. Ingen av dem påverkas av registerkartan.
Det finns lagliga vägar framåt för att hävda er rätt. Ingen av dem påverkas av registerkartan.
Skicka pm till mig med den nya kartan, så kan jag rita en ny med " bättre gränser" och den kommer att vara lika giltig d.v.s. lika värdelös ( när det gäller giltighet) som den digitala kartan du bråkar om. Alternativt kan du släppa tanken på kartan och bara lita på fastigheternas gränssmarkeringar.
Så det har ingenting med lantmäteriets karta att göra. Gör som @Nötegårdsgubben säger och skriv att all eventuella muntliga avtal är uppsagda. Sedan fortsätter ni med kronofogden.
Handlar det bara om några tjurskallar, skulle jag ta den kostnaden att låta lantmäteriet undersöka gränsen
Handlar det bara om några tjurskallar, skulle jag ta den kostnaden att låta lantmäteriet undersöka gränsen
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Men vad är då problemet?E El_konsult skrev:
Du har gränsmarkeringar och en fastighetsbestäming. Det är alltid dessa som gäller.
Vad som är ritat på registerkartan spelar ingen roll alls. Så varför bråka om det?
Anledningen att det inte är något överklagbart beslut och att LM inte bryr sig i att diskutera vad som är ritat och inte är för att det är oviktigt och betydelselöst. Inget annat.