125 830 läst · 323 svar
126k läst
323 svar
Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne
I takt med att det blev varmt och mer behagligt att vara ute i trädgården så satte jag igång med nästa projekt: Trädgårdsgångar.
Det är sjukt oraktiskt med grus på gångarna spec om de är lite lätt infekterade med lera. man drar in ofantliga mängder i huset och framförallt upp på trädäcket.
Så någon form av stensättning skulle det bli.
Jag fick tag på en omgång storgatsten som jag tänkte ha som kantsten.
Många vändor med släp blir det, varje sten väger sisådär 15 kilo.
Fick hem alla sten sen fick dom ligga till sig lite i väntan på projektstart.
stack emellan med en urgrävning av uppfarten.
Den blev ju ganska misshandlad under dräneringen och jag började tröttna rejält på att den var lerig och allmänt kass.
Tog in hjälp i form av grävare och lastbil.
Grävde ur ca 40 cm.
La fiberduk, sen 350 mm med 0-90 jämnade av med 50 mm 0-45.
Gamla synder som gömts i backen tidigare kommer fram när man gräver...
Gömde stubbarna från träden jag fällt tidigare genom att gräva ner dom, den lilla grävaren jag hade då orkade inte lyfta dem. nåja, nu är dom borta.
Smidigt med grävare med hydraulpadda på.
Jag toppade alltsammans med ett lass med stenmjöl 0-5. ( inte alls så trevligt att gå på 0-45 även om det är packat ordentligt) För att inte bli tokig på stenmjölet var det bara att sticka fort som attans till Cramo och hyra en padda att trycka till det med. vattna vattna vattna och sen padda så blir det hårt och bra.
Det är sjukt oraktiskt med grus på gångarna spec om de är lite lätt infekterade med lera. man drar in ofantliga mängder i huset och framförallt upp på trädäcket.
Så någon form av stensättning skulle det bli.
Jag fick tag på en omgång storgatsten som jag tänkte ha som kantsten.
Många vändor med släp blir det, varje sten väger sisådär 15 kilo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick hem alla sten sen fick dom ligga till sig lite i väntan på projektstart.
stack emellan med en urgrävning av uppfarten.
Den blev ju ganska misshandlad under dräneringen och jag började tröttna rejält på att den var lerig och allmänt kass.
Tog in hjälp i form av grävare och lastbil.
Logga in
Skapa konto
Grävde ur ca 40 cm.
La fiberduk, sen 350 mm med 0-90 jämnade av med 50 mm 0-45.
Gamla synder som gömts i backen tidigare kommer fram när man gräver...
Logga in
Skapa konto
Gömde stubbarna från träden jag fällt tidigare genom att gräva ner dom, den lilla grävaren jag hade då orkade inte lyfta dem. nåja, nu är dom borta.
Smidigt med grävare med hydraulpadda på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag toppade alltsammans med ett lass med stenmjöl 0-5. ( inte alls så trevligt att gå på 0-45 även om det är packat ordentligt) För att inte bli tokig på stenmjölet var det bara att sticka fort som attans till Cramo och hyra en padda att trycka till det med. vattna vattna vattna och sen padda så blir det hårt och bra.
Logga in
Skapa konto
Men som sagt. Åter till trädgårdsgångarna.
Började så smått att måtta ut och höjdsätta
Sen fick den tanken mogna lite, fick kontraorder om renoveringsordningen och började så smått riva i TV-rummet.
mer om det senare, bilderna på detta ligger på en dator jag inte kommer åt just nu..
Började så smått att måtta ut och höjdsätta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen fick den tanken mogna lite, fick kontraorder om renoveringsordningen och började så smått riva i TV-rummet.
mer om det senare, bilderna på detta ligger på en dator jag inte kommer åt just nu..
Mja, nu är gången redan gjord och det ligger ingen fiberduk men änsålänge är det inget problem med gräs som växer fel. Jag kanske får återvända till problemet senare..Senior skrev:
I maj månad smög jag igång med ytterligare ett inomhusprojekt.
TV rummet skulle få sig en uppdatering.
Varför kan man fråga sig. Jag låter bilden tala för sig själv.
Vi var som sagt inte helt sålda på den gröna bastupanelen. inte heller tapetvalet.men that was about to change.
väggen provmålades i omgångar när färgvalet våndades över.
Väggarna var tilläggsisolerade på insidan i sann 70-tals anda. Istället för gips var sedan väggarna klädda med spånskiva. jag tycker inte det är ett lämpligt väggmaterial med gammal spånskiva och allt som de kan släppa ifrån sig vad gäller VOC. Så denna bort, av två anledningar. Jag var lite orolig för att väggen skulle vara fuktig bakom och så ville jag dra ny el då det var högst begränsat med vägguttag i rummet.
Så ner med spånet.
Gluttade bakom isoleringen. Fanns häftiga tapeter på 30-talet när huset med...
Behöver jag säga att panelen var spikad och limmad även här?
Passade även på att ta upp ett hål att fälla in dosor för eluttag, antennuttag till tv samt nätverk.
Skrapa tapet på putsade väggar är ju sjukt kul.. spraya med vatten, täcka med plastfolie och vänta sen skapa med spackel.
Långväggen fick OSB bakom gipsen
Resten fick nöja sig med gips.
Hann att ångra mig mer än en gång att jag köpte "vanlig" 2,40 gips och inte längre skivor. En helvetes massa spacklande blev det.
Mitt självskadebeteende visade sig återigen.
Använd inte 100mm skruv för att skruva ihop två 45 reglar.. eller blanda inte 80 och 100 mm skruv i fickan..
Dom putsade väggarna putsades grovt och sedan spackel på det.
Provade rollerspackel, var riktigt smidigt!
Lite färg på det så var det ju faktiskt nästan helt färdigt!
väggarna blev i en grå nyans förutom norrväggen som är i en ljusrosa.
Fällde in små små spottar i fönstersmygen som lite mysbelysning. Det blev riktigt riktigt bra.
TV rummet skulle få sig en uppdatering.
Varför kan man fråga sig. Jag låter bilden tala för sig själv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi var som sagt inte helt sålda på den gröna bastupanelen. inte heller tapetvalet.men that was about to change.
väggen provmålades i omgångar när färgvalet våndades över.
Logga in
Skapa konto
Väggarna var tilläggsisolerade på insidan i sann 70-tals anda. Istället för gips var sedan väggarna klädda med spånskiva. jag tycker inte det är ett lämpligt väggmaterial med gammal spånskiva och allt som de kan släppa ifrån sig vad gäller VOC. Så denna bort, av två anledningar. Jag var lite orolig för att väggen skulle vara fuktig bakom och så ville jag dra ny el då det var högst begränsat med vägguttag i rummet.
Så ner med spånet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gluttade bakom isoleringen. Fanns häftiga tapeter på 30-talet när huset med...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Behöver jag säga att panelen var spikad och limmad även här?
Passade även på att ta upp ett hål att fälla in dosor för eluttag, antennuttag till tv samt nätverk.
Logga in
Skapa konto
Skrapa tapet på putsade väggar är ju sjukt kul.. spraya med vatten, täcka med plastfolie och vänta sen skapa med spackel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Långväggen fick OSB bakom gipsen
Logga in
Skapa konto
Resten fick nöja sig med gips.
Logga in
Skapa konto
Hann att ångra mig mer än en gång att jag köpte "vanlig" 2,40 gips och inte längre skivor. En helvetes massa spacklande blev det.
Mitt självskadebeteende visade sig återigen.
Använd inte 100mm skruv för att skruva ihop två 45 reglar.. eller blanda inte 80 och 100 mm skruv i fickan..
Logga in
Skapa konto
Dom putsade väggarna putsades grovt och sedan spackel på det.
Provade rollerspackel, var riktigt smidigt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite färg på det så var det ju faktiskt nästan helt färdigt!
Logga in
Skapa konto
väggarna blev i en grå nyans förutom norrväggen som är i en ljusrosa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fällde in små små spottar i fönstersmygen som lite mysbelysning. Det blev riktigt riktigt bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Så med inomhusprojekten avklarade för stunden kunde jag flytta ut i trädgården igen.
Letade länge efter en marksten som vi gillade.
Ville egentligen ha smågatsten. Två saker talade emot detta. Nr 1 så är det relativt dyr inköpskostnad. kan motiveras med hållbarhet etc. Nr 2 så är det en ganska ojämn beläggning som kommer göra det svårt att köra trehjuling etc för lillan. Så någon form av betongsten skulle det bli.
Hittade Benders Troja som fanns i olika storlekar. Tanken är att det ska bli samma sten fast större storlek på uppfarten vad det lider.
Så, det fanns stenmjöl kvar sen projekt uppfart ( köpte medvetet för mycket) så det var bara att börja rulla ut och packa till och dra av en jämn bädd att lägga sten på.
Stenläggning handlar till 90% om att konka sten. själva läggandet går ju fort när väl underarbetet är klart..
När kanterna inte är raka så blir det apmånga kapningar. Men det blir ganska hyggligt när det är klart.
Eftersom det är svårt att få till långa arbetspass så gjordes detta i omgångar. inte optimalt men livet får styra arbetet och inte tvärtom.
Fick även smyga mellan med ett panikjobb. Som sagt, livet får styra arbetet och inte tvärtom.
När lillan lärt sig gå så insåg vi snabbt att hon lär dra om vi inte stänger om oss.
Sagt och gjort. En lördag fick det bli utryckning till brädgårdn och köpa virke. På kvällen fanns det en grind på plats.
Sakta så tar det sig..
Stenläggning är ju som sagt 90% konkande av grejer..
Skottkärra är bra grejer.
Hörnet på bilden ovan före röjning:
plommonträdet som står strax intill dagvattenbrunnen är ju något felplacerat. så tyvärr, det fick ryka
Stora djur i trädgården en dag.. Sjukt smidigt att slippa gräva upp stubbar utan låta någon fräsa dem..
Grävde upp och satte ny ovandel på dagvattenbrunnen
Sen insåg jag just att det inte fanns någon bild på hur det ser ut när det är färdiglagt. men ni får använda er av fantasin..=) Just nu är det 15 cm snö överallt..
Letade länge efter en marksten som vi gillade.
Ville egentligen ha smågatsten. Två saker talade emot detta. Nr 1 så är det relativt dyr inköpskostnad. kan motiveras med hållbarhet etc. Nr 2 så är det en ganska ojämn beläggning som kommer göra det svårt att köra trehjuling etc för lillan. Så någon form av betongsten skulle det bli.
Hittade Benders Troja som fanns i olika storlekar. Tanken är att det ska bli samma sten fast större storlek på uppfarten vad det lider.
Så, det fanns stenmjöl kvar sen projekt uppfart ( köpte medvetet för mycket) så det var bara att börja rulla ut och packa till och dra av en jämn bädd att lägga sten på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stenläggning handlar till 90% om att konka sten. själva läggandet går ju fort när väl underarbetet är klart..
Logga in
Skapa konto
När kanterna inte är raka så blir det apmånga kapningar. Men det blir ganska hyggligt när det är klart.
Logga in
Skapa konto
Eftersom det är svårt att få till långa arbetspass så gjordes detta i omgångar. inte optimalt men livet får styra arbetet och inte tvärtom.
Logga in
Skapa konto
Fick även smyga mellan med ett panikjobb. Som sagt, livet får styra arbetet och inte tvärtom.
När lillan lärt sig gå så insåg vi snabbt att hon lär dra om vi inte stänger om oss.
Sagt och gjort. En lördag fick det bli utryckning till brädgårdn och köpa virke. På kvällen fanns det en grind på plats.
Logga in
Skapa konto
Sakta så tar det sig..
Logga in
Skapa konto
Stenläggning är ju som sagt 90% konkande av grejer..
Skottkärra är bra grejer.
Hörnet på bilden ovan före röjning:
Logga in
Skapa konto
plommonträdet som står strax intill dagvattenbrunnen är ju något felplacerat. så tyvärr, det fick ryka
Logga in
Skapa konto
Stora djur i trädgården en dag.. Sjukt smidigt att slippa gräva upp stubbar utan låta någon fräsa dem..
Logga in
Skapa konto
Grävde upp och satte ny ovandel på dagvattenbrunnen
Logga in
Skapa konto
Sen insåg jag just att det inte fanns någon bild på hur det ser ut när det är färdiglagt. men ni får använda er av fantasin..=) Just nu är det 15 cm snö överallt..
Fina gamla fönster, ser ut att vara original? Brun är nog ganska tidstypiskt för åldern.
Vill ni behålla fönstren på övriga sidor huset (ser ut att vara i fint skick förutom flagnande färg, men ändå få ljudisolering kan ni lämna in bågarna till ett snickeri och få ytterglaset utbytt till ett laminerat glas (passa på att få skrapat och målat då också). Då blir det både energisnålare och betydligt mer ljuddämpat. Bågarna i gamla fönster är ofta välbyggda, så det ska inte vara något problem med den extra tyngden av det tjockare glaset.
Eftersom ni sparar innerglaset behåller ni det fina levande ljuset som man får genom gamla hängda glas, jämfört med dagens platta float-glas.
Skicka ett PM om ni vill ha tips på fönstersnickare.
Tummen upp till er renovering!
Vill ni behålla fönstren på övriga sidor huset (ser ut att vara i fint skick förutom flagnande färg, men ändå få ljudisolering kan ni lämna in bågarna till ett snickeri och få ytterglaset utbytt till ett laminerat glas (passa på att få skrapat och målat då också). Då blir det både energisnålare och betydligt mer ljuddämpat. Bågarna i gamla fönster är ofta välbyggda, så det ska inte vara något problem med den extra tyngden av det tjockare glaset.
Eftersom ni sparar innerglaset behåller ni det fina levande ljuset som man får genom gamla hängda glas, jämfört med dagens platta float-glas.
Redigerat:
hej!kalle55 skrev:Fina gamla fönster, ser ut att vara original? Brun är nog ganska tidstypiskt för åldern.
tack!
Ja, jag tror att fönsterna är orginal, i alla fall från 1930. Men nej, bruna har de inte varit från början. När vi rev norrsidans fönster ser man under fönsterblecket att dom faktiskt varit i en vit nyans från början. sen har de varit bruna under väldigt lång tid, ( och kriminellt eftersatta map målning)
Jag sparade som sagt norrsidans fönster då de är i bättre skick än södersidan, dessa har fått mycket stryk från solen. Min plan var att renovera dessa under torra och varma förhållande och byta ut söderfönstrena efter han. ev kan det räcka med att byta bågarna
jag tar tacksamt emot tips på fönsterrenoverare, Skickar ett PM.
Roligt att höra att du sparat originalfönstren!ljhnilsson skrev:hej!
tack!
Ja, jag tror att fönsterna är orginal, i alla fall från 1930. Men nej, bruna har de inte varit från början. När vi rev norrsidans fönster ser man under fönsterblecket att dom faktiskt varit i en vit nyans från början. sen har de varit bruna under väldigt lång tid, ( och kriminellt eftersatta map målning)
Jag sparade som sagt norrsidans fönster då de är i bättre skick än södersidan, dessa har fått mycket stryk från solen. Min plan var att renovera dessa under torra och varma förhållande och byta ut söderfönstrena efter han. ev kan det räcka med att byta bågarna
jag tar tacksamt emot tips på fönsterrenoverare, Skickar ett PM.
Gamla fönster kan verkligen se för förskräckliga ut, men behöver oftast bara lite färg för att bli fina igen. Fördelen med gamla fina kärnvirkesfönster är att de klarar att stå utan färg ett bra tag utan ta skada. Lite skrapning av lös färg, kitta där det gamla släppt och de är på banan igen. Skulle något fönster ha dåligt trä kan man enkelt fälla in nytt trä.
Äldre fönster har ju den fördelen att de kan renoveras efter behov, blir ett fönster dåligt kan man reparera och behöver då inte byta alla andra fönster också, vilket är smidigt. Vill man satsa lite extra kan man lägga till lågemmissionsglas i innerbågen. Sen behöver de bara lite linolja med 10 års mellanrum, och kanske lite färg var 20 år för att se fräscha ut (men skadas inte nödvändigtvis av att gå utan, även om de sedan kan behöva lite större åtgärder efter 30-40 år ).
Har skickat PM med tips.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Nu börjar vi snart närma oss nutid.
Var hemma med lillan hela hösten och tyckte att pappaledigheten skulle tillbringas med henne och inte med renoverande. så det blev bara småsaker gjorda på helgerna.
Planerandet fortsatte dock. Köket fanns det önskemål om att fixa till.
Vi hade måånga planlösningar på förslag.
Vår tanke redan från början var att slå samman det befintliga köket med rummet bakom för att få ett bättre kök. Då fick vi dessutom på köpet att det blir "rundgång" i bottenvåningen och de små kan springa i cirklar.
vi får dessutom bättre anslutning mot befintlig salong där "finbordet" står.
Men hur skulle köket bli?
Bland dom första förslagen såg ut såhär:
Många skåp, och kanske inte precis optimalt utnyttjande.
Funderingarna fortsatte:
Det här förslaget var ganska kortvarigt...
men nu tyckte vi att vi började komma något på spåren..
dock fortfarande inte nöjda..
Här i detta alternativet var vi väldigt länge. Parallellt med våra egna ritningar hade vi diverse köksleverantörer som ritade och kom med förslag.
Detta bakade vi in i våra egna funderingar och gjorde att vi landade i förslag nr 5..
Så, då är det väl bara att börja?
Eller just ja, först ska man bestämma sig för vilken leverantör, sen ska man förhandla pris och dubbelkolla allt och sen ska man etc etc...
Men typ så var det dags att börja.
Var hemma med lillan hela hösten och tyckte att pappaledigheten skulle tillbringas med henne och inte med renoverande. så det blev bara småsaker gjorda på helgerna.
Planerandet fortsatte dock. Köket fanns det önskemål om att fixa till.
Vi hade måånga planlösningar på förslag.
Vår tanke redan från början var att slå samman det befintliga köket med rummet bakom för att få ett bättre kök. Då fick vi dessutom på köpet att det blir "rundgång" i bottenvåningen och de små kan springa i cirklar.
vi får dessutom bättre anslutning mot befintlig salong där "finbordet" står.
Men hur skulle köket bli?
Bland dom första förslagen såg ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Många skåp, och kanske inte precis optimalt utnyttjande.
Funderingarna fortsatte:
Det här förslaget var ganska kortvarigt...
Logga in
Skapa konto
men nu tyckte vi att vi började komma något på spåren..
Logga in
Skapa konto
dock fortfarande inte nöjda..
Logga in
Skapa konto
Här i detta alternativet var vi väldigt länge. Parallellt med våra egna ritningar hade vi diverse köksleverantörer som ritade och kom med förslag.
Detta bakade vi in i våra egna funderingar och gjorde att vi landade i förslag nr 5..
Logga in
Skapa konto
Så, då är det väl bara att börja?
Eller just ja, först ska man bestämma sig för vilken leverantör, sen ska man förhandla pris och dubbelkolla allt och sen ska man etc etc...
Men typ så var det dags att börja.
Det anslutande rummet var egentligen två rum. Det hade blivit avdelat nångång och var två sovrum.
Den delande väggen revs på ett tidigt stadium.
Den delande väggen revs på ett tidigt stadium.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den andra väggen som det befintliga köket är monterat på var ju lite krångligare. Det var ju en tegelvägg och jag var inte helt hundra på om den var bärande.
Så ett litet provhål gjordes: ( och nej, jag rev inte väggen hela vägen ner innan jag var säker på konstruktionen, hade dock ingen bild på miniprovhålet som gjordes först..)
innertaket fortsatte ovanför tegelväggen så allt var lugnt för att riva.
Fortsatte med att jobba i det anslutande rummet. riva ner spånskiva på tilläggsisolerade väggar, skrapa tapet etc etc..
På söderväggen fick den uppreglade isoleringen ryka. om väggen skulle ha någon chans att liva med köksväggen i andra rummet så var den alldeles för tjock om den hade varit kvar.
Drog in ordentligt med elrör för att sätta uttag där så behövdes, förberedde för spottar i fönstersmygar etc..
sen började det roliga
https://youtu.be/ehxP0mDgD3o
tyvärr tog batteriet i videokameran slut..
Dammigt är bara förnamnet med gamla tegelväggar som murats med kalkbruk. trots igentejpning av samtliga dörrar var det damm i hela huset.
Men bort kom väggen.
Den gamla köksväggen som var mycket smalare än vardagsrumsväggen reglades upp ytterligare för att komma i linje.
Golven var ju naturligtvis inte i samma nivå
Flytspackel ovanpå spånskiva ovanpå masonit ovanpå lumppapp.
Hyrde en ytfräs och tänkte att den borde fräsa bort spacklet direkt.
Nope.
Den var helt fel verktyg. Den åkte tillbaka och min trogna MEEC bilhammare togs fram.
ett riktigt skitjobb, allt var spikat med 3 miljarder spik som det tog timmar att dra upp.
Tada! en köksö:
Nåja, lite nya brädor infällda där det behövdes:
vatten och avlopp drogs dit det skulle:
Återställningen av ytorna påbörjas, det är skönt när man kommer till stadiet att man slutar riva och börjar bygga upp igen:
Börjar mura igen hålen i murstocken:
putsa putsa putsa..
Börjar bygga en liten låda i taket. Här ser man även kabel till spotar som skurits in i det putsade undertaket.
Hmm, vad månde detta bliva?
Jo! Här ska förutom lite spotar för arbetsbelysning på köksön även fläkten husera.
Satte medhjälpare på att putsa en hålkäl på köksväggen.
då var jag tvungen att putsa en även på lådan i taket..Syns lite dåligt på bilden bara..
Långsamt börjar det ta sig med väggarna
lite vit färg på väggarna så man ser var man missat att spackla
Med väggarna hyggligt klara var det golvets tur.
Detta hade orsakat en hel del huvudbry.
Anslutande rummet har fiskbensparket..
Gammalt golv och ingen standarddimension idag. Väldigt långa stavar och väldigt smala.
Letade länge. Tanken var från början att lägga ny fiskben mot det gamla i en mer standarddimension och bara lägga en fris mellan golven.Krux nr två var att jag aldig lagt ett sånt här golv. Det mest avancerade golvläggning jag gjort var en klickparkett. Näja jag lär mig väl tänkte jag...
Hittade sedan en firma som kunde leverera specialdimension till rimliga pengar.
Så golv i samma mått som befintligt beställdes.
Rev upp första plogen på det gamla
Sen var det bara att börja.
Lite lurigt är det men det blev ju golv av det till slut.
Kapa ur för fris:
I väntan på slipning!
Vågade inte slipa själv. Kändes som att det bör man öva på något mer undanskymt ställe så det lejdes bort.
Sen kommer montering av kök.. Men det blir ett senare inlägg,
Så ett litet provhål gjordes: ( och nej, jag rev inte väggen hela vägen ner innan jag var säker på konstruktionen, hade dock ingen bild på miniprovhålet som gjordes först..)
Logga in
Skapa konto
innertaket fortsatte ovanför tegelväggen så allt var lugnt för att riva.
Fortsatte med att jobba i det anslutande rummet. riva ner spånskiva på tilläggsisolerade väggar, skrapa tapet etc etc..
Logga in
Skapa konto
På söderväggen fick den uppreglade isoleringen ryka. om väggen skulle ha någon chans att liva med köksväggen i andra rummet så var den alldeles för tjock om den hade varit kvar.
Logga in
Skapa konto
Drog in ordentligt med elrör för att sätta uttag där så behövdes, förberedde för spottar i fönstersmygar etc..
Logga in
Skapa konto
sen började det roliga
https://youtu.be/ehxP0mDgD3o
tyvärr tog batteriet i videokameran slut..
Dammigt är bara förnamnet med gamla tegelväggar som murats med kalkbruk. trots igentejpning av samtliga dörrar var det damm i hela huset.
Men bort kom väggen.
Logga in
Skapa konto
Den gamla köksväggen som var mycket smalare än vardagsrumsväggen reglades upp ytterligare för att komma i linje.
Logga in
Skapa konto
Golven var ju naturligtvis inte i samma nivå
Logga in
Skapa konto
Flytspackel ovanpå spånskiva ovanpå masonit ovanpå lumppapp.
Hyrde en ytfräs och tänkte att den borde fräsa bort spacklet direkt.
Nope.
Den var helt fel verktyg. Den åkte tillbaka och min trogna MEEC bilhammare togs fram.
Logga in
Skapa konto
ett riktigt skitjobb, allt var spikat med 3 miljarder spik som det tog timmar att dra upp.
Logga in
Skapa konto
Tada! en köksö:
Logga in
Skapa konto
Nåja, lite nya brädor infällda där det behövdes:
Logga in
Skapa konto
vatten och avlopp drogs dit det skulle:
Logga in
Skapa konto
Återställningen av ytorna påbörjas, det är skönt när man kommer till stadiet att man slutar riva och börjar bygga upp igen:
Logga in
Skapa konto
Börjar mura igen hålen i murstocken:
Logga in
Skapa konto
putsa putsa putsa..
Logga in
Skapa konto
Börjar bygga en liten låda i taket. Här ser man även kabel till spotar som skurits in i det putsade undertaket.
Logga in
Skapa konto
Hmm, vad månde detta bliva?
Logga in
Skapa konto
Jo! Här ska förutom lite spotar för arbetsbelysning på köksön även fläkten husera.
Logga in
Skapa konto
Satte medhjälpare på att putsa en hålkäl på köksväggen.
Logga in
Skapa konto
då var jag tvungen att putsa en även på lådan i taket..Syns lite dåligt på bilden bara..
Logga in
Skapa konto
Långsamt börjar det ta sig med väggarna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
lite vit färg på väggarna så man ser var man missat att spackla
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med väggarna hyggligt klara var det golvets tur.
Detta hade orsakat en hel del huvudbry.
Anslutande rummet har fiskbensparket..
Logga in
Skapa konto
Gammalt golv och ingen standarddimension idag. Väldigt långa stavar och väldigt smala.
Letade länge. Tanken var från början att lägga ny fiskben mot det gamla i en mer standarddimension och bara lägga en fris mellan golven.Krux nr två var att jag aldig lagt ett sånt här golv. Det mest avancerade golvläggning jag gjort var en klickparkett. Näja jag lär mig väl tänkte jag...
Hittade sedan en firma som kunde leverera specialdimension till rimliga pengar.
Så golv i samma mått som befintligt beställdes.
Rev upp första plogen på det gamla
Logga in
Skapa konto
Sen var det bara att börja.
Logga in
Skapa konto
Lite lurigt är det men det blev ju golv av det till slut.
Logga in
Skapa konto
Kapa ur för fris:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I väntan på slipning!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vågade inte slipa själv. Kändes som att det bör man öva på något mer undanskymt ställe så det lejdes bort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen kommer montering av kök.. Men det blir ett senare inlägg,
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
609 kr inkl moms
Läs mer
Galet vackert!
Kul anekdot: fick skit (på forum och bekanta) då jag slet upp ett gammalt fiskbensgolv och la vanligt golv. Dock hävdade jag att "det går ju alltid att lägga ett nytt" men nä, det görs inte fiskbensgolv idag som det gjordes förr!
Du/ni har ju klart bevisat att det visst går att lägga kanonfina fiskben även i modern tid! Two thumbs up
//MrS
Kul anekdot: fick skit (på forum och bekanta) då jag slet upp ett gammalt fiskbensgolv och la vanligt golv. Dock hävdade jag att "det går ju alltid att lägga ett nytt" men nä, det görs inte fiskbensgolv idag som det gjordes förr!
Du/ni har ju klart bevisat att det visst går att lägga kanonfina fiskben även i modern tid! Two thumbs up
//MrS
Tack tack.MrSoderlind skrev:Galet vackert!
//MrS
det var inte helt enkelt, hade underlaget varit 100% rakt hade det underlättat men på det hela taget är jag väldigt nöjd. Nu när det legat ett antal veckor så är det nästan omöjligt att se skarven mellan gammalt och nytt golv.