183 562 läst · 261 svar
184k läst
261 svar
Långt projekt: Bygge av Villa Kalmar, övervåning, takkupa och badrum
Det står i inlägg #129. Det är för att vi har 38 graders taklutning och fönstret är på 45 grader. Det skulle bli ett väldigt osymmetriskt fönster om man tog ett 38/52 graders-fönster. Om det ens finns några sådana. Ska jag vara ärlig så var det inget jag tänkte på när vi beställde det fönstret, men jag tror inte att man störs av det när det är klart.Noseone skrev:
Innerväggarna börjar komma upp. Bild innifrån det stora sovrummet. Sedan en bild på det lilla förrådet/walkin closet med ingång från sovrummet.
Jag har inte så mycket mer spännande att visa. Övervåningen är nu helt färdigisolerad. Takkupan och områden runt där sprutades klart idag. Sedan har det satts upp mer OSB och gips på väggar. Elektrikerna har varit här idag också och dragit och kopplat. Sedan har det större förrådet precis när man kommer upp från trappen börjat växa fram.
Sedan har jag själv tyckt att det kanske är dags att fortsätta på evighetsprojektet altanen. Är inne på 4:e sommaren nu tror jag och den är ännu inte klar. Ska bygga en mindre trappa där också. Sedan blommar smultronjasminen för fullt nu!
Sedan har jag själv tyckt att det kanske är dags att fortsätta på evighetsprojektet altanen. Är inne på 4:e sommaren nu tror jag och den är ännu inte klar. Ska bygga en mindre trappa där också. Sedan blommar smultronjasminen för fullt nu!
Nu har badrummet fått sitt första fönster. Bilden inifrån ser lite märklig ut eftersom tätskiktet skymmer en del av fönstret. Sedan ser ni en bild på hyllan vid snedtaket som kommer vid badkaret. Även utrymmet för nisch i duschhörnet.
Har tagit en bild utifrån på fönstren. När fodren kommer på tror jag att det blir riktigt bra.
Sedan har vi en bild på en av de tre massiva ekstolpar som det frästs ur spår i där glasskivan ska placeras.
Har tagit en bild utifrån på fönstren. När fodren kommer på tror jag att det blir riktigt bra.
Sedan har vi en bild på en av de tre massiva ekstolpar som det frästs ur spår i där glasskivan ska placeras.
Kaklet har börjat sättas på plats. Innerväggarna är nästan färdigisolerade och snart är alla OSB-skivor samt gips uppe.
Det har gipsats lite mer och sen så har det större förrådet börjat byggas upp. Märk också den utstickande delen/halvväggen som kommer att se till att ingen ramlar ner i trappan och slår sig. På utsidan har fönsterbleck och panel kommit upp så smått.
Har inte så mycket nytt att rapportera. Det är i princip färdiggipsat här, men det blir inte så spännande på bild. Allt skulle varit klart nu på fredag, men tidsplanen håller inte så de kommer att behöva upp till en vecka till tyvärr :|
Här är iaf en bild som ska bli en platsbyggd bokhylla. Kommer att bli några hyllplan och sen en riktbar spott mot hyllan. Blir kanske någon läshörna här.
Här är iaf en bild som ska bli en platsbyggd bokhylla. Kommer att bli några hyllplan och sen en riktbar spott mot hyllan. Blir kanske någon läshörna här.
Idag har det dragits lite mer el och gjort förberedelser för spotlightsen i taket mm. Det är också färdiggipsat och nu har det börjats spackla.
Jo, det gör det absolut. Fast enligt kontraktet skulle det ta 6 veckor totalt. Nu blir det närmare 7 veckor. Det dumma är att man anpassat semester och ledighet så att jag skulle kunna vara med på plats.Mikael_L skrev:
Mellan 2 och 10 personer. Oftast har det varit 2-4 personer samtidigt.
Jag har inte så jätteroliga bilder att bjuda på. Det ser ungefär likadant ut idag som det gjorde igår. Det har spacklats och slipats och spacklats lite mer. Det som däremot syns är att de satt in foder/lister invändigt runt fönstren.
Mosaiken är på plats och grundfärgen har börjat komma upp på väggarna. Vad gäller mosaiken tror jag att det blir ännu bättre när takfönstret kommer in och även när belysningen kommer på plats.
Ser bra ut
Vad blev det för kostnad per kvm på ett ungefär?
Vad blev det för kostnad per kvm på ett ungefär?