6 991 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Lamppropp till runt uttag med tre hål
Om det stämmer har armaturen sannolikt två jordledare (armaturen kanske består av två delar med dålig kontakt med varandra). Läge att prova koppla blå till blå och brun till brun...D Dentrettondekrigaren skrev:
Inte hålla i någonting när ni väl slår på strömmen!
Edit - jag hade valt att plocka ur proppen/slå av dvärgbrytaren innan jag stoppade in kontakten. Sen på med strömmen igen, och så testa brytaren.
Inte så lätt men jag ser här på min sida tangentbordet 😃
Ok, lyser lampan?
Om det är så att mitten-plinten är jord så är det inte konstigt att det sitter en jord på kåpan också, dom har ju ingen förbindelse eftersom lampan väl hänger i sladden.
Om mitten är jord ska man inte ha den kontakt du har utan en sån här:
eftersom om man flyttar lampan till en plats med jordat uttag ska lampan vara säker där.
Just nu spelar det ingen roll men så fort lampan flyttas någon annanstans kan den bli farlig.
Om det är så att mitten-plinten är jord så är det inte konstigt att det sitter en jord på kåpan också, dom har ju ingen förbindelse eftersom lampan väl hänger i sladden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eftersom om man flyttar lampan till en plats med jordat uttag ska lampan vara säker där.
Just nu spelar det ingen roll men så fort lampan flyttas någon annanstans kan den bli farlig.
Snyggt!D Dentrettondekrigaren skrev:
Hade vi andra fattat att ledarna faktiskt var färgkodade hade det nog gått snabbare.
Ta en kik på vägguttagen när ni har tid (räcker nog att plocka bort plasten), så att ni vet om de faktiskt är jordade eller om tidigare ägare bara ersatt de ojordade uttagen. Är bra att känna till inför framtiden.
Taget! Det läggs till på Jula-listan direkt.D Dilato skrev:Ok, lyser lampan?
[bild]
Såklart!D Dilato skrev:Ok, lyser lampan?
Om det är så att mitten-plinten är jord så är det inte konstigt att det sitter en jord på kåpan också, dom har ju ingen förbindelse eftersom lampan hänger i sladden.
[bild]
Borde ha förstått att det var så redan tidigare, men det fanns ju ingen bild av hela armaturen.
Jag antog att det fanns två delar som skulle jordas var för sig, men nu när man ser hela armaturen blir det självklart.
Klokt påpekande!
Mycket bra tips, tack.K Kardan79 skrev:Snyggt!
Hade vi andra fattat att ledarna faktiskt var färgkodade hade det nog gått snabbare.
Ta en kik på vägguttagen när ni har tid (räcker nog att plocka bort plasten), så att ni vet om de faktiskt är jordade eller om tidigare ägare bara ersatt de ojordade uttagen. Är bra att känna till inför framtiden.
Liknande trådar
-
Alternativ till markduk vid grusläggning runt grund. Platon?
Grund & Markarbeten -
Drar elrör med grunt till berget
Grund & Markarbeten -
Hur få till runt uthus efter fix?
Grund & Markarbeten -
Sladdställ, kabel eller lamppropp till fönsterlampa?
El -
Varför har de gjutit massa runt rökrör till kamin?
Isolering