K
D Dentrettondekrigaren skrev:
Yes - så som jag skrev, blå/gulgrön/brun-ish.
Syns ej på bild, knappt ens IRL heller pga tunna trådar
Om det stämmer har armaturen sannolikt två jordledare (armaturen kanske består av två delar med dålig kontakt med varandra). Läge att prova koppla blå till blå och brun till brun...

Inte hålla i någonting när ni väl slår på strömmen!

Edit - jag hade valt att plocka ur proppen/slå av dvärgbrytaren innan jag stoppade in kontakten. Sen på med strömmen igen, och så testa brytaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Yes - så som jag skrev, blå/gulgrön/brun-ish.
Syns ej på bild, knappt ens IRL heller pga tunna trådar
Då kanske lampan är jordad ändå...
Jag skulle då koppla blå mot blå och brun mot brun, ingenting på gulgrön.

Ok!
Här ser ni det gulgröna i mitten - OBS den sitter ej längre ikopplad.

• Hand håller en sladdhärva med gulgrön tråd i mitten, ej ikopplad, mot en skruvplint på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ok!
Jag måste skaffa glasögon. 😅
Ser fortfarande inte någon färgkodning.
Utifrån beskrivningen verkar det stämma.

Elektriska kablar anslutna till en terminal utan synlig färgkodning.

Ok!
Jag ser inga färger.
Det är ok att sladden sitter kvar i mitten men inte ansluten till något på andra sidan (den sidan som taksladden kopplas in).

• Gilla
Dentrettondekrigaren och 1 till
  • Laddar…
K
Närbild på en kabel med potentiell färgkodning på en ledare, inspekterad för att förbättra förståelsen av ledningarnas funktionalitet.

Kikade på en annan del av kabeln.
Skönjer kanske någon form av färgkodning på en ledare.
Kanske.
Förhoppningsvis är det lättare att se IRL.

• Gilla
Dentrettondekrigaren
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Jag ser inga färger.
Det är ok att sladden sitter kvar i mitten men inte ansluten till något på andra sidan (den sidan som taksladden kopplas in).
Skönt att inte behöva vara ensamt synskadad. 😅

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varde ljus!

TACK för hjälpen.

• Takkrona med fem tända glödlampor i taket över ett rum med böcker på en hylla.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok, lyser lampan?

Om det är så att mitten-plinten är jord så är det inte konstigt att det sitter en jord på kåpan också, dom har ju ingen förbindelse eftersom lampan väl hänger i sladden.

Om mitten är jord ska man inte ha den kontakt du har utan en sån här:
Vit EU-kontakt med tre exponerade kablar i brun, blå och grön/gul för elektrisk anslutning, lämplig för jordade uttag.
Skapa konto

eftersom om man flyttar lampan till en plats med jordat uttag ska lampan vara säker där.
Just nu spelar det ingen roll men så fort lampan flyttas någon annanstans kan den bli farlig.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Varde ljus!

TACK för hjälpen.
Snyggt!
Hade vi andra fattat att ledarna faktiskt var färgkodade hade det nog gått snabbare.

Ta en kik på vägguttagen när ni har tid (räcker nog att plocka bort plasten), så att ni vet om de faktiskt är jordade eller om tidigare ägare bara ersatt de ojordade uttagen. Är bra att känna till inför framtiden.

• Gilla
Dentrettondekrigaren och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, lyser lampan?

Om det är så att mitten-plinten är jord så är det inte konstigt att det sitter en jord på kåpan också, dom har ju ingen förbindelse eftersom lampan väl hänger i sladden.

[bild]
eftersom om man flyttar lampan till en plats med jordat uttag ska lampan vara säker där.
Just nu spelar det ingen roll men så fort lampan flyttas någon annanstans kan den bli farlig.
Taget! Det läggs till på Jula-listan direkt.

K
D Dilato skrev:
Ok, lyser lampan?

Om det är så att mitten-plinten är jord så är det inte konstigt att det sitter en jord på kåpan också, dom har ju ingen förbindelse eftersom lampan hänger i sladden.

[bild]
Såklart!
Borde ha förstått att det var så redan tidigare, men det fanns ju ingen bild av hela armaturen.
Jag antog att det fanns två delar som skulle jordas var för sig, men nu när man ser hela armaturen blir det självklart.

Klokt påpekande!

K Kardan79 skrev:
Snyggt!
Hade vi andra fattat att ledarna faktiskt var färgkodade hade det nog gått snabbare.

Ta en kik på vägguttagen när ni har tid (räcker nog att plocka bort plasten), så att ni vet om de faktiskt är jordade eller om tidigare ägare bara ersatt de ojordade uttagen. Är bra att känna till inför framtiden.
Mycket bra tips, tack.

K Kardan79 skrev:
Japp, det var där det gick snett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.