7 554 läst · 44 svar
8k läst
44 svar
Lamppropp till runt uttag med tre hål
Svarar nu på fler inlägg samtidigt..
@Josth Huset är från 1936, delar av elen har gjorts om i omgångar (kök, badrum, källare). Men delar av elen är säkert gammal. Låter som att det eljobbet borde prioriteras..
@Kardan79 Bra idé att bara kika efter jorden. Och ja, det vore kanske det lättaste tills vidare. Frugan har redan blåst en säkring när hon försökte byta stickpropp till lampan själv..
@Josth Huset är från 1936, delar av elen har gjorts om i omgångar (kök, badrum, källare). Men delar av elen är säkert gammal. Låter som att det eljobbet borde prioriteras..
@Kardan79 Bra idé att bara kika efter jorden. Och ja, det vore kanske det lättaste tills vidare. Frugan har redan blåst en säkring när hon försökte byta stickpropp till lampan själv..
Det är allvarligt om det fortfarande finns delar såsom ledningar kvar av el-installationen från 1936. Borde bytts ut för länge sedan. Man måste vara ytterst försiktig med gamla ledningar. Ofta är de bara dimensionerade för max 6 A men kunde även vara 4 A eller 2 A. Om de är små porslinssäkringar med gänga I kan de också vara svåra att få tag.
Nu kan ni ju dock absolut använda er av den där armaturen (dock utan att jorda den/utan att koppla in den gulgröna ledaren), utan att det går säkringar. Så frågan är vad hon gjorde när säkringen löste ut.D Dentrettondekrigaren skrev:Svarar nu på fler inlägg samtidigt..
Som någon redan skrivit (Josth, tror jag) borde två av ledarna i kopplingsplinten vara tändtrådar och en nolla.
Jag kan utifrån bilderna inte avgöra vad som är vad.
Redigerat:
Bara två kablar som går in i kontakten, och bara en strömbrytare.D Dilato skrev:
Ok så tillfällig lösning är koppla in, med två tändningskablar i ena och nollan i andra, utan att koppla in jorden? Med en plugg som på bilden?K Kardan79 skrev:Nu kan ni ju dock absolut använda er av den där armaturen (dock utan att jorda den/utan att koppla in den gulgröna ledaren), utan att det går säkringar. Så frågan är vad hon gjorde när säkringen löste ut.
Som någon redan skrivit (Josth, tror jag) borde två av ledarna i kopplingsplinten vara tändtrådar och en nolla.
Jag kan utifrån bilderna inte avgöra vad som är vad.
Tror hon kopplade in jorden i kopplingsplinten tillsammans med nollan. Hur hon kopplade in stickpluggen i den vet jag inte ..
D Dilato skrev:
Snyggt scoutat Dilato!D Dentrettondekrigaren skrev:
Nu måste ni identifiera tändtrådarna i kopplingsplinten/sockerbiten om ni vill använda armaturen (ojordad).
Ja.D Dentrettondekrigaren skrev:
Men börja med att koppla in bara två av sladdarna i den trepoliga skruvlisten och se vad som händer (vilka delar av lampan som lyser).
Vad har du för ljuskällor (LED eller glöd)?
Kalla plintens skruvar för 1, 2 och 3.
Koppla in 1 & 2, vad lyser?
Koppla in 2 & 3, vad lyser?
Koppla in 1 & 3, vad lyser?
Vänster - blåK Kardan79 skrev:
Mitten - gul/grön
Höger - Brun (typ)
ok så inga genvägar genom att koppla in blå och brun i en, gul/grön i den andra.. ?D Dilato skrev:Ja.
Men börja med att koppla in bara två av sladdarna i den trepoliga skruvlisten och se vad som händer (vilka delar av lampan som lyser).
Vad har du för ljuskällor (LED eller glöd)?
Kalla plintens skruvar för 1, 2 och 3.
Koppla in 1 & 2, vad lyser?
Koppla in 2 & 3, vad lyser?
Koppla in 1 & 3, vad lyser?
(Verkligen tacksam för handhållningen här!)
Rätt, givet att det rör sig om två tändtrådar och nolla (vilket är det troliga).D Dentrettondekrigaren skrev:
Men, har ni någon form av mätinstrument för att kunna avgöra hur de respektive ledarna används? Eller kan ni lista ut det på annat vis?
Edit - för långsam...
Ok.
I nuläget sitter en separat gulgrön, vilken jag antar är jord.
Samt en gulgrön i kabeln på bilden i mitt förra svar (mitten).
Den skall alltså också ur?
I nuläget sitter en separat gulgrön, vilken jag antar är jord.
Samt en gulgrön i kabeln på bilden i mitt förra svar (mitten).
Den skall alltså också ur?
Finns olika färger på de här ledarna?D Dentrettondekrigaren skrev: