Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.
Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.
Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?
Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?
Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?
Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?
...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske?
Synpunkter?
Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.
Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?
Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?
Synpunkter?
Redigerat:
Som sagt, jag köper en viss prishöjning, men var går gränsen innan det blir en form av ocker?K Kane skrev:
För inte har de högre omkostnader nu, utan "de" utnyttjar bara situationen som pandemin innebär, vilket jag kan tycka är rent ut sagt fördjävligt - inte okej!
Frågan är om vi "efter pandemin" ens kommer se en prissänkning till de föregående priserna, jag är tveksam.
Möjligen kommer det gå tillbaka till en höjning på just 20-30%, fast då istället?
Fri prissättning råder, det kan nog aldrig bli frågan om ocker på produkt på en fri marknad.U Uppner skrev:Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.
Synpunkter?
Det du antyder pekar snarare på att du tror på en kartellbildning och det är ju inte lagligt...
Med tanke på att det verkar gå att exportera virke till de här priserna så tror jag inte vi kommer långt om vi hemmabyggare försöker bojkotta
Men det jag tycker är lite illa är att kvalitetsmärkningen inte längre funkar, det virke jag köpt senaste halvåret har hållit betydligt lägre kvalitet (mycket kvisturslag, etc) trots att det är samma märkning som tidigare. Dock har jag inte orkat reklamera nåt.
Men det jag tycker är lite illa är att kvalitetsmärkningen inte längre funkar, det virke jag köpt senaste halvåret har hållit betydligt lägre kvalitet (mycket kvisturslag, etc) trots att det är samma märkning som tidigare. Dock har jag inte orkat reklamera nåt.
Långt, långt bortom detta. Att sätta ett valfritt pris på en vara som man vill erbjuda till försäljning är inte ocker utan en grundläggande rättighet i ett fritt samhälle. Ocker handlar om att utnyttja "trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning" och att försvåra någons önskan om att "bygga en altan" kan aldrig ses som ett sådant utnyttjande.U Uppner skrev:
Se BrB 9 kap:
5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
Köpte lite småsaker på Bauhaus, 4st vanliga 45*70 och 4 st tryckta 45*45. En bit norr om 600:- tror jag det landade på.
Det verkar vara samma fenomen i USA. Där ska det vara sågverken som drar in i princip hela prishöjningen.
Ingen i värdekedjan före eller efter ser någon direkt skillnad i vinst. Dvs skogsägarna och handlarna mot slutkund har inte tjänat något på denna prishöjning.
Det verkar vara samma fenomen i USA. Där ska det vara sågverken som drar in i princip hela prishöjningen.
Ingen i värdekedjan före eller efter ser någon direkt skillnad i vinst. Dvs skogsägarna och handlarna mot slutkund har inte tjänat något på denna prishöjning.
Vi får börja bygga med stockar istället.engs skrev:Köpte lite småsaker på Bauhaus, 4st vanliga 45*70 och 4 st tryckta 45*45. En bit norr om 600:- tror jag det landade på.
Vad jag förstår exporterar man mycket nu. Jag kan nog tycka att det är lite (mycket) fräckt att skicka iväg virke utomlands som man betalat skogsägarna runtom i Sverige ganska dåligt för att få avverka. Tror det hade uppskattats från skogsägarhåll om redan sålda poster levererats ut i den svenska bygghandeln till rimliga (i förhållande till vad man för betalat för virket) priser i första hand. Inte mycket finare hanterat än baggböleriet.
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Har väl ingenting med pandemin att göra om jag förstår saken rätt. Tillgång och efterfrågan styr priserna och sverige exporterar som sagt väldigt mycket virke just nu.
Obs, TROR att sågverk (liksom mycket annat) i andra länder stått stilla medan det rullat på som vanligt i Sverige senaste året. Därav akut virkesbrist utomlands. Kanske går att hitta källa till detta, tycker mig ha läst det för ett tag sedan i någon artikel, eventuellt på Skogsforum.S Stefan1972 skrev: