139 803 läst · 450 svar
140k läst
450 svar
Lågfrekvent buller i huset. Vad ska jag göra?
Det är jag med på men vad jag kunnat läsa är 20hz den lägsta gräns som mänskliga örat kan höra, även om de flesta inte hör ett smack vid 20hz.J justusandersson skrev:
Vad jag erfarit är att gränsen mellan att höra och känna är väldigt luddig. Ibland vet jag inte om jag hör eller bara känner, om hjärnan spelar mig ett spratt.
URL skrev:Det är jag med på men vad jag kunnat läsa är 20hz den lägsta gräns som mänskliga örat kan höra, även om de flesta inte hör ett smack vid 20hz.
Vad jag erfarit är att gränsen mellan att höra och känna är väldigt luddig. Ibland vet jag inte om jag hör eller bara känner, om hjärnan spelar mig ett spratt.
Har du försökt dig på spåret där dom som är överkänsliga mot elektromagnetiska fält i sina hus? Hur hanteras detta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Förmågan att höra påverkas av fysiska mått, hur stora kroppar vi har etc. Det går ingen skarp gräns vid 20 Hz som gäller alla människor. En nyckelfaktor är ljudets våglängd (och inte minst 1/2- samt 1/4- våglängd). Dividerar man 340 (ljudhastigheten) med frekvensen så får man våglängden. När det gäller interaktionen med byggnader är frekvensområdet 20-50 Hz väl så intressant.
Åh, intressant! Jag har funderat så mycket på det där med just fysiska mått och hur det påverkar men inte hittat riktigt vart jag kan läsa om det och samtidig förstå. Jag hade tidigt en teori om att bara små, korta människor (som jag) kunde höra/känna ljudet, " mitt" oljud, för utav de som uppfattat vibrationerna fysiskt har alla varit kortisar eller små. Kan det ligga något i det? Jag tycker själv att det låter både rimligt och galet samtidigt.J justusandersson skrev:Förmågan att höra påverkas av fysiska mått, hur stora kroppar vi har etc. Det går ingen skarp gräns vid 20 Hz som gäller alla människor. En nyckelfaktor är ljudets våglängd (och inte minst 1/2- samt 1/4- våglängd). Dividerar man 340 (ljudhastigheten) med frekvensen så får man våglängden. När det gäller interaktionen med byggnader är frekvensområdet 20-50 Hz väl så intressant.
Edit. Jag tar gärna emot lästips. Jag har lite svårt att hänga med i texterna jag hittar med konstiga formler så jag behöver börja från början och få mig mig grunderna. Jag vill hemskt gärna förstå varför jag hör och känner som jag gör. Varför just jag? Varför vibrerar det i min kropp och inte i allas. Är det ens på riktigt? Är det jag eller golvet, stolen, sängen som vibrerar?
Redigerat:
Förstår hur det är. Hör också något liknande lågfrekvent ljud ibland (kan vara borta mycket långa perioder ibland). Också industri ganska nära. Bodde närmare industrin förut och då var det nog högre om jag minns rätt. Som tur är att jag bara kan höra det med mitt högra öra. Så jag kan också förstå hur det är för dom som inte kan höra det. Har även märkt att jag troligen hör ljudet när jag är hungrig (då blir mina öron mer känsliga). Jag kan bara höra ljudet inne.
Gå in på http://thehum.info/ så kan du se på en karta var i världen såna här ljud har rapporterats.
Gå in på http://thehum.info/ så kan du se på en karta var i världen såna här ljud har rapporterats.
Vi hade ett liknande problem ett bussar som drevs av en seriel-hybrid-gasmotor för några år sedan. Boende kring flera busshållplatser klagade på lågfrekvent buller. Det uppstod pga av att bussarnas motorer gick på ett konstant varvtal hela tiden på hållplatserna. En ingfirma gjorde mätningar i flera hus och det slutade med att leverantören av bussarna gjorde en mindre justering av varvtalet och klagomålen upphörde direkt.
Sannolikt inte samma problem som du har men tråkigt när företagen inte tar sitt ansvar. För oss blev åtgärden ganska enkel. Det var ytterst lite som det behövde justeras för att ljudet skulle bli korrekt.
Sannolikt inte samma problem som du har men tråkigt när företagen inte tar sitt ansvar. För oss blev åtgärden ganska enkel. Det var ytterst lite som det behövde justeras för att ljudet skulle bli korrekt.
"The hum" har jag stött på ett flertal gånger. Men är det inte när det inte finns någon förklaring till ljudet som folk kallar det för det? Jag är säker på att källan är maskinell här. Och det är ju positivt på så sätt att den inte följer med mig om jag flyttar.K Klicka skrev:Förstår hur det är. Hör också något liknande lågfrekvent ljud ibland (kan vara borta mycket långa perioder ibland). Också industri ganska nära. Bodde närmare industrin förut och då var det nog högre om jag minns rätt. Som tur är att jag bara kan höra det med mitt högra öra. Så jag kan också förstå hur det är för dom som inte kan höra det. Har även märkt att jag troligen hör ljudet när jag är hungrig (då blir mina öron mer känsliga). Jag kan bara höra ljudet inne.
Gå in på [länk] så kan du se på en karta var i världen såna här ljud har rapporterats.
Om du äter, försvinner ljudet då?
Vad skönt att det fanns en lösning! Att ni var fler som klagade måste varit en stor fördel, svårare att förneka det då.Sammy_j skrev:Vi hade ett liknande problem ett bussar som drevs av en seriel-hybrid-gasmotor för några år sedan. Boende kring flera busshållplatser klagade på lågfrekvent buller. Det uppstod pga av att bussarnas motorer gick på ett konstant varvtal hela tiden på hållplatserna. En ingfirma gjorde mätningar i flera hus och det slutade med att leverantören av bussarna gjorde en mindre justering av varvtalet och klagomålen upphörde direkt.
Gott att höra att inte alla behöver flytta och ge upp. En liten solskenshistoria då och då är aldrig fel.
I detta fallet klagade jag dock inte, jag jobbade på bussföretaget och fick ansvar att lösa problemetURL skrev:
Ja, eller något som går konstant. Dvs som får ett jämnt tillskott av bränsle på något sätt. Och som är väldigt stort.URL skrev:Tänker du typ som ett värmeverk? Det finns men åt ett helt annat håll som jag inte tycker ljudet kommer ifrån. Men industrin åt andra hållet är stor och har en massa verksamheter, många olika slags skorstenar, kyltorn, ugnar, fläktar och byggnader som vibrerar, även marken i närheten vibrerar sägs det men så nära har jag aldrig varit den byggnaden själv.
Ytterligare en ljudfil, utan reklam hoppas jag, förfaller om 6 dagar (måste laddas ner).
https://transfernow.net/16gea2710edt
Detta ljud spelades in någon vecka innan den första ljudfilen jag delade. Jag använde en enklare mikrofon (Blue snowball ice) och mikrofonen ligger i min garderob med TRE kuddar över sig. Dörren är nästan helt stängd (sladden till mikrofonen tog emot).
Måste lyssnas på med lurar och höjd volym.
Planen var inte att fånga oljudet utan tystnad eller eventuellt surr från mikrofon och dess kabel. Det visade sig att garderoben och kuddarna filtrerade bruset så att oljudet blev tydligare. Denna ljudfil har genomgått ytterligare brusreducering samt att ljudet har höjts några decibel, inga frekvenser är förstärkta.
Vill tillägga att jag vanligtvis inte uppfattar precis allt som man hör i inspelningen när jag står i rummet. Jag hör lixom "ytterkanterna" av ljudet, de snabba pulsationerna blir som långa eller korta toner/brummande men som förändras precis som det gör i inspelningen. När ljudet lixom skorrar/vibrerar tungt så hör jag det i verkligheten men det är ännu mer en känsla än rent ljud. Svårt att förklara.
https://transfernow.net/16gea2710edt
Detta ljud spelades in någon vecka innan den första ljudfilen jag delade. Jag använde en enklare mikrofon (Blue snowball ice) och mikrofonen ligger i min garderob med TRE kuddar över sig. Dörren är nästan helt stängd (sladden till mikrofonen tog emot).
Måste lyssnas på med lurar och höjd volym.
Planen var inte att fånga oljudet utan tystnad eller eventuellt surr från mikrofon och dess kabel. Det visade sig att garderoben och kuddarna filtrerade bruset så att oljudet blev tydligare. Denna ljudfil har genomgått ytterligare brusreducering samt att ljudet har höjts några decibel, inga frekvenser är förstärkta.
Vill tillägga att jag vanligtvis inte uppfattar precis allt som man hör i inspelningen när jag står i rummet. Jag hör lixom "ytterkanterna" av ljudet, de snabba pulsationerna blir som långa eller korta toner/brummande men som förändras precis som det gör i inspelningen. När ljudet lixom skorrar/vibrerar tungt så hör jag det i verkligheten men det är ännu mer en känsla än rent ljud. Svårt att förklara.
Jag lyssnade på din första ljudfil kanske 45 sekunder och uppfattade det som White Noise och inte alls speciellt störande. Jag kan tycka såna ljud är lite lugnande. I min förra bostad var det ett fläktsystem som gick konstant och det lät ungefär som om man levde på en rymdfärja/flygplan. I början var det lite störande, sen slutade jag höra fläktsystemet. Nu när vi flyttat till en ny bostad som är tyst så känns det helt ärligt som om jag blivit döv. Jag står i köket och undrar varför fläkten stannat när vi inte ens har samma system här. Så van är jag att det ska susa konstant hemma och speciellt i köket.
Sen när jag stängde av din ljudfil nu så mådde jag ILLA och kinderna hettade. Det var jag inte alls beredd på! Fy fasen vad otrevligt. Ljudet i sig klarade jag av men det fysiska?!. Nu vågar jag inte lyssna på ljudfil nr 2 förrän jag mår bättre. Detta är ju som de där ljudattackerna som man läst om i tidningen. Du måste förbereda för en flytt och det NU. Jag förstår att du inte kan vara hemma mer än korta stunder när man blir så påverkad. Flyttstäda och ta kontakt med mäklare. Nu är rätt tid att sälja.
Jag bor också nära en industri som smälter metaller dygnet runt och vet att det kan låta lite olika därifrån men det är inget som kan liknas av det jag nu lyssnat på här. Du måste ha ett hus som är som en stor resonanslåda för just dessa frekvenser och att din tinnitus spelar in och gör det hela värre. Det finns inget att fundera på. Sätt upp ett mål att du till hösten bor på annan ort och att du då blir fri från ljud, måendet och får tillbaks dit liv och din familj igen.
Sen när jag stängde av din ljudfil nu så mådde jag ILLA och kinderna hettade. Det var jag inte alls beredd på! Fy fasen vad otrevligt. Ljudet i sig klarade jag av men det fysiska?!. Nu vågar jag inte lyssna på ljudfil nr 2 förrän jag mår bättre. Detta är ju som de där ljudattackerna som man läst om i tidningen. Du måste förbereda för en flytt och det NU. Jag förstår att du inte kan vara hemma mer än korta stunder när man blir så påverkad. Flyttstäda och ta kontakt med mäklare. Nu är rätt tid att sälja.
Jag bor också nära en industri som smälter metaller dygnet runt och vet att det kan låta lite olika därifrån men det är inget som kan liknas av det jag nu lyssnat på här. Du måste ha ett hus som är som en stor resonanslåda för just dessa frekvenser och att din tinnitus spelar in och gör det hela värre. Det finns inget att fundera på. Sätt upp ett mål att du till hösten bor på annan ort och att du då blir fri från ljud, måendet och får tillbaks dit liv och din familj igen.