Kunde inte låta bli att googla dina mikrofoner...
Den i garderoben (2a filen) går ner till 40Hz
Första oljudsfilen med ARC2 mikrofonen går ner till 20Hz eller med kalibrerad mjukvara 16Hz (+-1.5Hz)
Så vad vi hör beror på vår utrustning och hörsel. Många högtalare går bara till 80Hz.

Det har forskats och utretts en hel del om lågfrekventa ljud från vindkraftsverk.
Man har tex märkt att för lågfrekventa ljud så gäller inte decibelskalan.
En liten höjning i dB kan upplevas som en betydligt större ökning.
För andra personer så kanske ljudet inte hörs alls.
Lågfrekvent ljud kan färdas långa sträckor i luft.
Känner inte till att det lett till ändrade ljudkurvor eller gränsvärden för buller.

Ert ljud verierer ju med väderlek så kan man nog anta att det kommer via luften och påverkas av lufttryck/temperatur/luftfuktighet och vindriktning.

Örat kan inte riktningsbestämma basljud eller lågfrekventa ljud.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag har full förståelse för bullerterrorn du upplever, jag har varit med om något liknande i min förra bostad.

Redigerat:
  • Älska
URL
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kunde inte låta bli att googla dina mikrofoner...
Den i garderoben (2a filen) går ner till 40Hz
Första oljudsfilen med ARC2 mikrofonen går ner till 20Hz eller med kalibrerad mjukvara 16Hz (+-1.5Hz)
Så vad vi hör beror på vår utrustning och hörsel. Många högtalare går bara till 80Hz.

Det har forskats och utretts en hel del om lågfrekventa ljud från vindkraftsverk.
Man har tex märkt att för lågfrekventa ljud så gäller inte decibelskalan.
En liten höjning i dB kan upplevas som en betydligt större ökning.
För andra personer så kanske ljudet inte hörs alls.
Lågfrekvent ljud kan färdas långa sträckor i luft.
Känner inte till att det lett till ändrade ljudkurvor eller gränsvärden för buller.

Ert ljud verierer ju med väderlek så kan man nog anta att det kommer via luften och påverkas av lufttryck/temperatur/luftfuktighet och vindriktning.

Örat kan inte riktningsbestämma basljud eller lågfrekventa ljud.
Helt korrekt. ARC2 är betydligt bättre så sett även om den inte var kalibrerad.

Jag tror också att det är luftburet. När jag pratade med konsulten sa han att man skulle sätta en vibrationsmätare mot ytterväggen bla. Jag blev fundersam, även om jag tycker att det vibrerar i fötterna när jag står på golvet så är jag inte säker på att golvet verkligen vibrerar. Det vibrerar ju i andra kroppsdelar också. Han sa typ "vibrerar det i fötterna är det ju vibrationer".
Ja ljud är ju vibrationer och vad vet jag. Kanske golvet måste vibrera för att jag ska kunna uppleva det så. Men varför kan vibrationerna då hoppa över flera kroppsdelar på vägen upp genom kroppen, det förstår jag inte. Hela kroppen vibrerar inte.

Kan luftburna vibrationer få ett stort hus att vibrera eller måste det komma via marken då, vet du?

Äsch, jag kan för lite. Försöker lära mig men hjärnan är så mos just nu.

H Husmusan skrev:
Hej! Jag har full förståelse för bullerterrorn du upplever, jag har varit med något liknande i min förra bostad.
Lyckades du få stopp på det eller flyttade du pga det? Behövde du utstå det länge?

Du får ställa hoppet till att eldrift för lastbilar utvecklas snabbt som många på forumet drömmer om så du slipper oljud, störningar från järngjuteriet.

URL URL skrev:
Lyckades du få stopp på det eller flyttade du pga det? Behövde du utstå det länge?
URL URL skrev:
Jag hade en ventilationsanläggning direkt ovanpå min lägenhet. BRF justerade den, det blev lite bättre, men det fanns buller från grannfastigheter också. När jag sökte info och ringde runt, fick jag bekräftat att det fanns fler personer i min närhet som också hade problem med buller bla från ventilationsanläggningen på inomhuscentrumets tak vid Stora Torget i stan. Jag har nu flyttat. Ang känna vibrationer i kroppen, olika kroppsdelar vibrerar med olika Hertz, har jag läst. Jag kände mest av vibrationerna när jag låg ned, när så stor kroppsyta som möjligt hade kontakt med underlaget. Jag kände inte alls av vibrationerna lika mycket när jag stod upp.

• Gilla
URL
  • Laddar…
Ang olika respons i olika kroppsdelar: Illustration som visar den mekaniska modellen av människokroppens resonansfrekvenser för olika kroppsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du får ställa hoppet till att eldrift för lastbilar utvecklas snabbt som många på forumet drömmer om så du slipper oljud, störningar från järngjuteriet.
Går man över till hårdplast i samband med det menar du? ;)

Att man känner olika ljud i kroppen är väl självklart. Det vet väl alla som har varit på disco eller konsert.

• Gilla
URL
  • Laddar…
H Husmusan skrev:
Ang olika respons i olika kroppsdelar:[bild]
Jag har skämtat om att om jag bara visste frekvenserna när jag känner vibrationerna så skulle jag kunna göra markeringar på kroppen och sedan fungera som ett mätverktyg för låga frekvenser. Konfirmeringsbias säkert men kanske inte helt fel ute om den där bilden talar sanning.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Poängen med att mäta vibrationerna i ytterväggen är att det kan ge info om eventuella egensvängningar som kan förstärka bullret. Mätningar som görs med A-filter ger ingen information om förekomsten av lågfrekvent (eller för den delen extremt högfrekvent) ljud. A-skalan är framtagen i första hand för att bedöma risken för hörselskador.

• Gilla
Husmusan och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Poängen med att mäta vibrationerna i ytterväggen är att det kan ge info om eventuella egensvängningar som kan förstärka bullret. Mätningar som görs med A-filter ger ingen information om förekomsten av lågfrekvent (eller för den delen extremt högfrekvent) ljud. A-skalan är framtagen i första hand för att bedöma risken för hörselskador.
Tack för förklaringen!

5
ricebridge ricebridge skrev:
Se det från den ljusa sidan. Gratis vibrator ;)
Frågan är när det svänger som bäst?:cool:

5 50procent skrev:
Frågan är när det svänger som bäst?:cool:
Jag rekommenderar dig att testa den mytomspunna "bruna tonen" (5-10hz, googla gärna). Men du får torka upp efter dig själv.

• Haha
  • Gilla
A:son och 2 till
  • Laddar…
5
URL URL skrev:
Jag rekommenderar dig att testa den mytomspunna "bruna tonen" (5-10hz, googla gärna). Men du får torka upp efter dig själv.
Låter som jag ska låta bli :crysmile:

• Haha
URL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.