Jag tror det var den som togs bort pga att siten filen låg på spred virus. Något råkade infekterade sin jobbdator :oops:

Sen får man ha en stereoanläggning med bra bas för att höra ljudet. Hemmabio med sub-bas går bra eller möjligen bättre musiklurar/handsfree med bra bas. Annars hörs inte oljudet.

blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror det var den som togs bort pga att siten filen låg på spred virus. Något råkade infekterade sin jobbdator :oops:

Sen får man ha en stereoanläggning med bra bas för att höra ljudet. Hemmabio med sub-bas går bra eller möjligen bättre musiklurar/handsfree med bra bas. Annars hörs inte oljudet.
Ok väldigt synd, kanske den kan gå att lägga upp igen? Finns ju många bra ställen man kan ladda upp ljudfiler eller om man så vill dela via tex dropbox etc moljtjänster.

Och ja, jag har dels studiolurar och dels en stereo med subbas som går ner till 20 Hz ca det borde räcka.

Las inte filen ut på Soundcloud efter att det uppmärksammats att första stället inte var så lysande?

Lägger upp URLs filer på forumet som zippade wav-filer.

Den orädde letar upp något citat där det fortfarande finns länk till filen på det farliga stället...

#131 Citat med Första postade "Oljudetimithus.wav" med lite förstärkt volym.
#234 Omixtrad ej förstärkt inspelning "Originalinspelning oljudet.wav"

Det går väl inte att sammanfatta tråden, men lite intressanta inlägg om bullerkrav mm
#241 Ljudnivåer/buller länk till Folkhäsomyndigheten PDF
#231 om ljud, från SOSFS 2005:6 Buller, Höga ljudnivåer och buller inomhus
Spektrumanalys av oljudet med Audacity #230, #249

P.S. Om minfil.com: Den stora knappen med "Ladda ner" är en virus-annons, men under 3-punkermenyn finns den riktiga "ladda ner" menyn. Lite ironiskt att det finns en rapporteringslänk för missusage, men annonsen finns kvar. Den finnasierar väl gratissiten. No free lunch...

• Gilla
  • Älska
majster och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:

Jag lyssnade med bra lurar och det var ett väldigt tydligt ljud, eller oljud snarare. Bra inspelning!

• Gilla
URL
  • Laddar…
Tack för ljudlänkarna och varningar om knepiga viruspopups som jag givetvis tryckte på... (fast det var bara fake tror jag iaf enl min Avira AV).

Nåväl, lyssnade på detta ljud i stereon och blev direkt illamående trots att jag körde rätt låg volym... påminde om när jag testade mina enorma bashorn en gång i tiden med Laibachs knepiga vinylalbum "Kapital" med sina knepiga djupbasdissonanser på vissa spår.

Jag får en känsla av skräck men kan delvis bero på att jag upplever ljud på ett litet annorlunda sätt, tolkar ljud och toner i färger och känslor som extra dimensioner (trodde att alla gör det men så är det tydligen inte har jag förstått på gamla dar).

Analyserade spektrumet i "oljudetimitthus" i likhet med andra här och såg två toppar på 15 & 19 Hz, sedan toppar i närmaste multiplerna uppåt. I andra ljudsegment var det förskjutet litet neråt så ljudet tycks alltså svaja litet dessutom i den mån man kan uppfatta det som "svaj" i dessa frekvenser. Även höga nivåer neråt bara enstaka Hz och det får mig att undra hur så låga frekvenser alls kan uppfångas av en mikrofon men vad vet jag, är ingen ljudtekniker.

Detta var en omtumlande upplevelse även om ljudtrycket kanske är betydligt lägre i verkligeten när ljudet fanns där.

Förstår verkligen att detta måste drivit trådskaparen till vansinne och kan bara säga stort grattis till att ljudet nu verkar ha försvunnit! Märkligt att det skulle vara så svårt att få gehör från berörda myndigheter.

Teorin om den där stapeln med långa rör i närheten som ljudkälla eller förstärkare av någon annan ljudkälla är nog inte helt uppåt väggarna. Resonansfenomen är ju basen för hur tex orgelpipor byggs och infraljud går som redan diskuterats igenom vad som helst och är nästan omöjligt att riktningsbestämma.

• Gilla
  • Älska
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Harald Blåtumme> Spännande att du lyssnade och också blev illamående. Jag kunde inte ens lyssna klart när jag testade när den las ut första gången men märkte inte att jag mådde illa förrän jag stängde av ljuset. Det är läskigt och spännande sånt här tycker jag. Även om det skulle vara ett helvete att behöva leva med det i sitt eget hus.

• Gilla
URL
  • Laddar…
Är det någon som tror eller kan tänka sig att det skulle låta liknande om man spelar in ljud på samma sätt i vilket hem som helst när allt som låter i hemmet är avstängt? Helt tyst kan det ju aldrig bli liksom.

Vad jag funderar mycket på är vad som är normalt och vad som är onormalt. Hur låter "tyst" om man skruvar upp "tyst-ljudet" i ett par lurar? Vad mikrofonen men inte örat kanske uppfattar går plötsligt att förstärka så att örat hör det. Hur låter det då och vad är det för typ av ljud? Det hade varit ett intressant att undersöka.

Jag har iaf bestämt mig för att inte göra någon ny inspelning hemma. Jag är jätterädd för vad som kan finnas kvar fast jag inte hör det just nu annars hade det varit hemskt intressant att jämföra med gamla inspelningar. Av samma anledning vågar jag nog inte lyssna på inspelningen från ljudmätningen. Så känns det just nu iaf.

Magnus E K

För den som inte orkar hålla på och packa upp ZIP-filler eller bråka med något annat har jag fixat en video av oljudsfilen och en stillbild. (Ljudet är här i 256 kbit/s AAC, så teoretiskt är kvaliteten sämre än i originalfilen men det har i praktiken ingen betydelse här när det handlar om i stort sett bara bas.)

EDIT: Nejhe... Videon lät bra när jag spelade upp den innan uppladdningen, men inuti webbläsaren (Firefox i Windows 7 i mitt fall) tillkommer ett biljud som inte finns från början. Det kunde man ju gett sig fan på.

EDIT 2: Det verkar som filen förstörs av Byggahus vid uppladdningen, alltså inte webbläsarens fel.

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
[video]

För den som inte orkar hålla på och packa upp ZIP-filler eller bråka med något annat har jag fixat en video av oljudsfilen och en stillbild. (Ljudet är här i 256 kbit/s AAC, så teoretiskt är kvaliteten sämre än i originalfilen men det har i praktiken ingen betydelse här när det handlar om i stort sett bara bas.)

EDIT: Nejhe... Videon lät bra när jag spelade upp den innan uppladdningen, men inuti webbläsaren (Firefox i Windows 7 i mitt fall) tillkommer ett biljud som inte finns från början. Det kunde man ju gett sig fan på.

EDIT 2: Det verkar som filen förstörs av Byggahus vid uppladdningen, alltså inte webbläsarens fel.
Kan du se om den uppladdade filen blev mindre (mer komprimerad)?

Magnus E K
Ja, 5 561 845 bytes mot 7 069 504. Men även med betydligt lägre bitrate på ljudet borde inte det där oljudet uppstå. Fast jag antog förstås att filen skulle laddas upp utan att påverkas alls. Vet du om detta alltid sker eller om det beror på att jag valde olämpligt ljudformat? Kunde ha kört med MP3 istället men kom inte ihåg flaggnamnen i huvudet.

På wav-filen jag laddade ner så verkar det överstyrt i de starkaste infraljudspartierna, kanske mikrofonen som kroknar eller är det något med mikrofonförstärkningen eller resten av ljudkedjan?

Infraljudsinnehållet är ju extremt dominerande som synes av spektrumanalyserna, väldigt udda signal jfr vanliga ljud och musik man spelar in. Om det är inspelat direkt till Wav-formatet så borde ev komprimeringsartefakter borde kunna uteslutas.

En fråga till URL är om ljudet man hör här motsvarar det som man kunde höra i verkligheten. Det jag tycker är konstigt är att man ser signal i spektrumanalysen ner till i princip 0 Hz, känner inte till några mikrofoner som kan klara detta vad gäller ljudupptagning. Men som sagt, jag är ingen ljudtekniker med full kunskap om alla mikrofontyper som finns så bara nyfiken på vad som kan producera vad som finns på upptagningen och tänkbara förklaringar.

Magnus E K
Att det är överstyrt i vissa partier syns väldigt tydligt om man bara kollar på vågformen:

Vågform av en ljudinspelning med översyrning som syns i de platta topparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såna där platta toppar är ju vanliga i musik som är bearbetad, men inte i en naturlig (icke överstyrd) inspelning. Så dessa partier bortsåg jag ifrån i bedömningen av ljudet.

H Harald Blåtumme skrev:
På wav-filen jag laddade ner så verkar det överstyrt i de starkaste infraljudspartierna, kanske mikrofonen som kroknar eller är det något med mikrofonförstärkningen eller resten av ljudkedjan?

Infraljudsinnehållet är ju extremt dominerande som synes av spektrumanalyserna, väldigt udda signal jfr vanliga ljud och musik man spelar in. Om det är inspelat direkt till Wav-formatet så borde ev komprimeringsartefakter borde kunna uteslutas.

En fråga till URL är om ljudet man hör här motsvarar det som man kunde höra i verkligheten. Det jag tycker är konstigt är att man ser signal i spektrumanalysen ner till i princip 0 Hz, känner inte till några mikrofoner som kan klara detta vad gäller ljudupptagning. Men som sagt, jag är ingen ljudtekniker med full kunskap om alla mikrofontyper som finns så bara nyfiken på vad som kan producera vad som finns på upptagningen och tänkbara förklaringar.
Nu vet jag inte om det är den bearbetade eller obearbetade filen du kikat på. De som jag laddade upp här är i wav. Den bästa inspelningen är gjord med en mätmikrofon och kalibrerad rundar den inte av först vid 16hz och okalibrerad vid 20hz. Vi hann tyvärr aldrig kalibrera den. Det är väl inte så att den inte tar upp lägre frekvenser utan de rundas av och kan inte mätas i dB. Rätta mig gärna om jag har fel någon.

På originalinspelningen hör jag oljudet även om det inte är exakt som irl. Det finns delar av ljudet mina öron inte hör i verkligheten och jag tror att de "luckorna" ibland kan ha skapat melodierna jag tyckt mig höra. Inte alltid men ibland.

Vissa sk. Infraljud kan ju kanske vara vinden?

Har inte tillgång till mina bra lurar nu så jag kan lyssna på något.

Magnus E K
Ursäkta om det blev rörigt. Bilden ovan visar WAV-filen på 40+ MB som jag laddade ner här i tråden för flera månader sen. (Och har alltså inget att göra med videoproblemet.)

Håller med om att det är intressant hur mikrofonen lyckas fånga upp så lågfrekvenra ljud (långt under 20 Hz). Är tyvärr inte heller insatt i mikrofonteknik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.