Axelida Axelida skrev:
Medveten om att tråden är något gammal. Sökte och hittade den då jag själv har problem med ett icke identifierbart ljud i vårt hus. Lyssnade på filen ovan och har nu fått något reklamvirus i min dator. Mycket irriterande, det ploppar upp reklambanners med ett högt ljud. Har googlat och frågar IT-kunniga, men ingen har kunnat tipsa mig om hur jag ska få bort dessa. Och nej, de försvinner inte om jag blockerar pop-ups! Skulle vara snäll och försöka hjälpa till och så hände detta. Både själva bannern och ljudet stör mitt arbete (sitter med hörlurar och skriver ut läkarjournaler!). Hur får jag bort dessa?
Jag är hemskt ledsen :sweat: När jag laddade upp filen tog jag första tjänsten jag hittade via Google och jag hade ingen aning om att det kunde bli så. Min dator klarade sig, har inte fått något skräp på den. Hoppas det löser sig för dig, det var absolut inte med flit jag valde en specifik tjänst.

L Ludde76 skrev:
Hej

Hade själv liknande upplevelser i vårat hus för ett par år sedan. Höll på att bli tokig.....

Beskrivning av ljudet är väldigt likt och som tur var försvann det efter ett flertal klagomål från dem som bodde närmare.

Det visade sig komma ifrån ett stort fartyg som ankrat upp en bra bit ut från kusten.
Fartyget var en flytande konservfabrik som låg med motorn igång dygnet runt.

Avståndet mellan fartyget och vårat hus är lätt över en mil men hördes tydligt ändå. Speciellt på kvällar och nätter och beroende på hur vinden blåste.

Tror det stora järnskrovet blev som en enorm resonaslåda eller liknande. Blev ett fruktansvärt genomträngande och lågfrekvent ljud. Långt ifrån alla hörde det men vi som gjorde det stod inte ut.
Oj, att det kan höras på så långt avstånd! Skönt att ni blev av med det tillslut! Jag kan inte med 100% säkerhet säga att jag vet källan men om det är som vi tror handlar det om några hundra meter.

Här är ljudet kvar. Väntar på ljudmätningen fortfarande. Det har pågått i 75 dagar nu ganska exakt. Inte sovit i min egen säng på ca två månader. Är helt slut mentalt även om jag lyckas sova emellanåt. Det suger krafterna ur en att aldrig få lugn. Och vindarna har varit nyckfulla de senaste månaderna. Under påsken (söndagen och måndagen) var det dock nästan tyst. Jättemärkligt för på tisdagen morgon var det tillbaka igen.

Vet att delar av verksamheten var stängd under påsken men på lördagen lät det vid den del av industrin vi tror det kommer ifrån så fattar inte, kanske de körde mindre under två dagar. Det var hur som inget de informerade oss om så de är/var väl inte intresserade av om det gjorde någon skillnad hos oss att de stängde ner delar av verksamheten.

URL URL skrev:
Jag är hemskt ledsen :sweat: När jag laddade upp filen tog jag första tjänsten jag hittade via Google och jag hade ingen aning om att det kunde bli så. Min dator klarade sig, har inte fått något skräp på den. Hoppas det löser sig för dig, det var absolut inte med flit jag valde en specifik tjänst.
Jag förstår att du inte ville något illa, men tyvärr blev det besvärligt för mig. Försöker nu få hjälp att få bort det, men har inte lyckats än.

Axelida Axelida skrev:
Jag förstår att du inte ville något illa, men tyvärr blev det besvärligt för mig. Försöker nu få hjälp att få bort det, men har inte lyckats än.
@URL kunde ju fixa annan länk, rapportera inlägget och be en moderator byta ut gamla länken mot den nya.

blackarrow blackarrow skrev:
@URL kunde ju fixa annan länk, rapportera inlägget och be en moderator byta ut gamla länken mot den nya.
Jag har rapporterat inlägget. Har ingen ersättningsfil än utan får lägga upp den vid senare tillfälle i nytt inlägg.

Axelida Axelida skrev:
Jag har nu provat ännu ett program för att få bort dessa annonser. Jag har aldrig någonsin fått in någon form av virus i min dator tidigare. Nu får jag sitta och klicka ner porrannonser, som dessutom har ett högt ljud i sig,ett plingande, både när de dyker upp och när jag klickar ner dem. Jag sitter med lurar för mitt arbete. Dessa annonsrutor täcker dessutom ett av mina viktigare jobbprogram, som jag måste ha koll på hela tiden. Det känns inte roligt. Att rensa datorn helt och börja om är ett jäkla jobb och dessutom måste jag då ha teknisk hjälp från jobbet med ominstallation av program, certifikat och annat. Pinsamt.
Väldigt trist att du råkade ut för detta Axelida, men det är ingenting vi som följer den här tråden kan göra något åt. URL har, via moderator, sett till att länken är borta från inlägget och bett om ursäkt för det inträffade.

Vi kan väl släppa det nu, så slipper vi som är engagerade i hur det utvecklar sig för URLs levnadssituation få mail om att nytt inkommit i tråden som är helt off topic?

En liten uppdatering. I fredags fick jag samtalet jag väntat på. Ljudmätning på måndag. Kanske! Definitivt besked skulle komma söndag eftermiddag. Suttit som på nålar hela helgen, inte vetat om vi ska packa väskorna och lämna huset i 24 timmar eller ej. Vågade inte hoppas men undermedvetet gör man ju det.

Det är inte helt okomplicerat att flytta på en hel familj med så kort varsel när två har arbete eller skola och en dessutom ska ha någon stans att vara dagtid.

Så kom beskedet för en timma sedan drygt. Det blir inget denna gången heller. Det blir som dubbel tortyr att gå omkring i konstant ovisshet och nu börjar allt om. Ser inte ut att kunna bli någon mätning gjord de närmaste 10 dagarna. Oljudet kommer hinna fylla 100 dagar innan vi ens har ett resultat. Så obeskrivligt olidligt.

...men hur kan de säga att det "kanske" blir av...och vad ger de för motivering när det inte blir det? Mycket märkligt och respektlöst agerande!

• Gilla
URL
  • Laddar…
P Paxman skrev:
...men hur kan de säga att det "kanske" blir av...och vad ger de för motivering när det inte blir det? Mycket märkligt och respektlöst agerande!
Denna mätning som ska göras under 24 timmar i vårt hem (när vi inte är hemma) ska enligt den oberoende akustikkonsulten (som industrin anlitat) göras under vissa väderförhållanden, som ska hålla i sig i 24 timmar. Det man planerar efter är alltså väderprognosen. Eftersom vi måste lämna hemmet behöver vi lite framförhållning och detta är den typ av framförhållning vi får. Ett par timmar typ.

Som alla nog vet finns det inte en dag då vinden inte ändrat riktning sjuttioelva gånger på flera månader. På måndag ska vinden ligga på från rätt håll mestadels, för första gången sedan den 15 mars (helger räknas inte). Men, imorgon ska det komma ett par droppar regn och då blåser man av allt. Regn var inte tillåtet enligt kraven, precis som att det inte får blåsa mer än 5 s/m och bara i en specifik riktning. Samma förfarande kommer ske nästa gång, gången efter den osv. fram tills mätningen är utförd. Detta är den andra planerade mätningen som avbokas.

Att hela förfarandet är respektlöst bryr sig ingen om. Det här handlar inte om oss som människor eller vårt hem, utan om huruvida en industri är skyldiga eller ej att genomföra åtgärder. Den som fattar beslutet i slutändan är länsstyrelsen, baserat på vad ljudmätningen visar. I värsta fall kan man inte knyta ljudet till industrin alls och då får vi börja om igen med miljöförvaltningen som redan släppt ärendet en gång och som dessutom har flaggat för att de inte kan hjälpa oss nu och kanske inte sedan heller. Dessutom tar det två veckor att ens få svar på ett mejl från dem och då utan svar på en enda fråga. Så effektivt jobbar de. Ingen kommunicerar med oss, vi bara väntar och väntar.

Då blev det mer logiskt. Det är ju svårt att kalla vädret för respektlöst och att akustikkonsulten är noga med rätt förutsättningar får man nog anse vara seriöst.

Jag förstår att det känns hopplöst för er, och att det känns som att tiden bara går...men det verkar ju i alla fall som att det är en pågående process från "motståndarsidan"...om än en på tok för saktfärdig sådan.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
men det verkar ju i alla fall som att det är en pågående process från "motståndarsidan"...om än en på tok för saktfärdig sådan.
Jo, utefter de uppsatta kraven finns det en rimlig motivering. Och det verkar inte existera några ramar för rimlig tid att vänta. Det enda jag är riktigt fundersam på är varför 24 timmars mätning? Ljudet är här även på nätterna och då är det mycket mer begränsat vad som kan låta. Beslut om föreläggande har fattats på kortare mätningar än 24 timmar så vad gör denna industri så speciell förutom att de väsnas dygnet runt alla dagar. För att knyta ljudet till industrin borde nätterna vara optimala. Finns inte så många de kan "konkurrera" med då. Vad jag vet finns det bara en vetksamhet till i motsatt riktning som kör dygnet runt.

76 dagar låter kanske inte så mycket men för mig är det en evighet. Vill ha tillbaka mitt liv och mitt hem. Vill kunna leva som en normal familj. Jag har inga större krav än att få tillbaka det hem jag redan äger. Alla extra utgifter faller ju på oss, det är vår familj som splittras, det är vårt liv som blir förstört. Det är hemskt svårt att se något positivt när varje vecka bara är en ny mardröm att vakna till.

Jag borde kanske vara tacksam jag vet inte? Tycker det är för mycket gällande kommunikation och hur det hanterats som är uselt. Allt jag vet idag har jag fått lära mig via människor jag mött på olika forum. Alla som borde vara engagerade, kunna svara på våra frågor har dumpat oss i väntan på mätningen. Det är som att vi inte finns.

URL URL skrev:
76 dagar låter kanske inte så mycket men för mig är det en evighet.
76 dagar är väldigt lång tid. Jag är också mycket känslig för störande ljud, så jag känner verkligen med dig/er även om nog ingen kan sätta sig in i hur stort lidandet verkligen är utan att vara i samma situation. Man kan ju försöka tänka på de gånger någon granne gjort något som väsnas under en dag...och sen multiplicera det med 76 så kanske man kan börja närma sig att förstå. Bara för att vissa kräver t ex en ylande vinkelkap över tomtgränsen för att bli störda betyder det inte att ljuden du upplever är mindre störande för dig.

URL URL skrev:
Jag borde kanske vara tacksam jag vet inte?
Det tycker jag verkligen inte att du ska vara. Ert liv har påverkats enormt mycket i negativt hänseende, (troligen) av en kommersiell verksamhet som tjänar pengar på er bekostnad. Det jag kanske tycker är att man får ha lite överseende med att det är en lång och tung process att få en stor kommersiell verksamhet att ändra något i sin produktion. Det är ju inte lika lätt som att be grannen använda vinkelkapen inne i garaget istället för utanför.

Om jag får drista mig till att agera djävulens advokat här. Låt oss vara överens om att det är den misstänkta industrin som genererar ljuden och att enda sättet för dem att åtgärda detta är att stänga av delar av produktionen. Detta kanske minskar deras intäkter med 25% vilket gör att de måste friställa en fjärdedel av personalstyrkan. Är det då 100 personer som jobbar där, så förlorar 25 personer av dem jobbet och deras liv slås kanske i spillror.

Ovanstående är givetvis väldigt hårddraget, men jag tror att det är ganska lätt att bara se pengahungern bakom företags ageranden/brist på ageranden när man är "den lilla människan" och står där med Svarte Petter. Detta är givetvis ingen tröst för dig URL, men det kan vara en förklaring till att i princip inget hänt under 3 1/2 månad. Det kan också vara så att det händer mycket som ni inte blir informerade om. Företaget kanske gör egna utredningar som de inte vill redovisa officiellt förrän de kommit till någon slutsats.

• Gilla
URL
  • Laddar…
Tycker att meteorologikraven från akustikfolket var väl strängt satt!
Då störningen är kontinuerlig oavsett väder och vind, så spelar ju kraven ingen roll. I många kommuner finns det någon på miljösida som dels vet något har en bullermätare av bättre kvalitet, med tersbandsmätning. Du bör ju åtminstone få en hint om bullernivån i förhållande till Boverkets riktvärden för infrabuller.
https://www.boverket.se/globalasset...nt/2000/lagfrekvent_buller_i_boendemiljon.pdf

P Paxman skrev:
Om jag får drista mig till att agera djävulens advokat här. Låt oss vara överens om att det är den misstänkta industrin som genererar ljuden och att enda sättet för dem att åtgärda detta är att stänga av delar av produktionen. Detta kanske minskar deras intäkter med 25% vilket gör att de måste friställa en fjärdedel av personalstyrkan. Är det då 100 personer som jobbar där, så förlorar 25 personer av dem jobbet och deras liv slås kanske i spillror.

Ovanstående är givetvis väldigt hårddraget, men jag tror att det är ganska lätt att bara se pengahungern bakom företags ageranden/brist på ageranden när man är "den lilla människan" och står där med Svarte Petter. Detta är givetvis ingen tröst för dig URL, men det kan vara en förklaring till att i princip inget hänt under 3 1/2 månad. Det kan också vara så att det händer mycket som ni inte blir informerade om. Företaget kanske gör egna utredningar som de inte vill redovisa officiellt förrän de kommit till någon slutsats.
Jag tror det här bara handlar om pengar och väldigt lite om hänsyn. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, det vore så mycket enklare om de bara sa att ni kan glömma en åtgärd oavsett mätresultatet. Då hade vi inte haft något annat val än att flytta och ge upp. Vi kan i nuläget inte ge upp än eftersom det kommer att kosta oss alldeles för mycket. Konsekvenserna kommer bli livslånga och dyra. Vill inte fläka ut hela mitt liv här så kan inte förklara det närmare men det handlar inte om att bara flytta utan är väldigt mycket mer komplicerat än så.

Enligt vad jag hört så har företagets "utredningar" bestått av att lyssnat på taken. Ett av ljuden vi påtalat som hördes hit men inte in, har försvunnit. Kan ju vara en slump också men det är verkligen helt borta. Lite synd för det ljudet gjorde det enklare att följa det andra. Det framträdde bättre utomhus när det fanns.

Det är säkert omtänksamma fina människor inblandade i detta som inte vill något ont, men det är ju inte de som bestämmer.

trähandtag trähandtag skrev:
Tycker att meteorologikraven från akustikfolket var väl strängt satt!
Då störningen är kontinuerlig oavsett väder och vind, så spelar ju kraven ingen roll. I många kommuner finns det någon på miljösida som dels vet något har en bullermätare av bättre kvalitet, med tersbandsmätning. Du bör ju åtminstone få en hint om bullernivån i förhållande till Boverkets riktvärden för infrabuller.
[länk]
Det tycker vi med. Och någon indikationsmätning har varken miljöförvaltningen, länsstyrelsen eller industrin varit intresserade av. I månader har vi gått här och det finns fortfarande folk som inte tror oss. Det är inte det minsta kul och det spelar ingen roll om vi spelar in ljudet själva hundra gånger för det är BARA den planerade 24-timmarsmätingen som är trovärdig.

Låt säga att vi anlitade en konsult själva, det skulle inte hjälpa ett skit för det måste vara en 24-timmarsmätning under specifika orimligt hårt satta krav på väderförhållanden för att kunna knyta det till misstänkt källa. Jag frågade länsstyrelsen senast idag hur länge det är rimligt att vi ska behöva vänta. Har inte fått svar på det och kommer nog inte få det heller. Man ignorerar våra frågor konsekvent med hänvisning till att det ska göras en ljudmätning. Frasen "vi väntar på 24-timmarsmätningen" är fantastiskt uttjatad vid det här laget och används av alla som svar oavsett vad vi frågar. Jag skulle våga svära på att om jag frågade "Vad blir det till middag idag?" så blir svaret "Vi väntar på 24-timmarsmätningen."

En annan sak vi inte begriper är vem som bestämmer mellan vilka klockslag 24-timmarsmätningen ska göras. Varför kan man inte börja och sluta på kvällen, varför just på morgonen? Är det för dyrt för ett så stort företag att betala de kronorna extra för obekväm arbetstid? Frågorna är många men en sak är säker och det är att mätningen med större sannolikhet skulle kunna utföras snabbare om de inte var låsta vid vissa tider. Ge oss ett hotellrum så kan vi lämna huset på ett par minuter. Det är fasen inte mänskligt att man ska få besked en fredag om att det kanske sker en måndag. Logistiken kring att lösa det är inte den enklaste och så blir det inte av ändå i slutändan. Så här kan vi hålla på i evigheter. De som ska ställa upp för oss tycker säkert det är jättekul efter ett par gånger. Det krävs planering för alla inblandade.

Jag är så frustrerad och arg nu igen att jag skriver alldeles för långa och invecklade svar. Sorry för det.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.