Jag har följt heladin tråd och vill definitivt inte byta med dej.

En liten måhända ogenomförbar ide, är att dina bullerproblem skulle vara ett perfekt examensarbete. Där noggranna och seriösa mätningar görs och ett motåtgärdsprogram testas ut.
Tyvärr ligger nog den iden förmodligen för långt fram i tiden för dej, om du ens kan få någon att nappa.
Sen vill jag bara säga HEJA! HEJA! på dej! Ta hand om dej! :heart:
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
4. Du måste få en lösning — ljudet måste bort. Inte du.
Den här typen av råd eller pep talk tycker jag är vanskliga. Vad jag kan se uppför sig företaget med den misstänkta ljudkällan seriöst. De betalar för en ordentlig ljudmätning enligt de regler som finns och kommer säkerligen också vidta åtgärder om de sprider buller över gränsvärdena, inget talar för något annat. Men inget talar heller för att de kommer att göra mer än de måste.

Jag tror att ljudmätningarna kommer att bli en besvikelse för TS och då är det tyvärr så att hon och hennes familj som måste ta konsekvenserna, och rimligen flytta. Det gör inte hennes lidande mindre, men det gör att det legala ansvaret inte är företagets.

Att jag tror så innebär inte att jag inte lider med TS (det skrev jag redan tidigt i tråden), jag tror bara att det är betydligt rimligare och hälsosammare att förbereda sig för en flytt än ta en konflikt om det här om man inte får entydiga resultat om att ansvaret är företagets.
 
  • Gilla
  • Älska
Erik JS och 4 till
  • Laddar…
URL URL skrev:
Intressant arbete du haft. Nu när jag tvingats läsa på har jag insett att ljud är så mycket mer än bara ljud, dvs den subjektiva upplevelsen. Vet inte om jag sov på lektionerna i skolan men jag har uppenbarligen missat mycket grundläggande kunskap inom ämnet.
Ljud är nåt oerhört komplicerat.
Tex bygga högtalare/baslåda/etc det är ganska enkelt att följa en ritning på tex en baslåda på tex40 liter med tre specifika mått (breddXhöjdXdjup).
Är det då tex en väldigt djup låda men man inte har plats för det djupet kan man ju tycka att man relativt enkelt räknar om lådan med mindre djup men med samma liter volym.
Så kan det ändre ljudet från baslådan en del då det blir halt andra stående vågor innuti tack vare andra mått.

Jag har tex byggt 5-6 högtalare och massor med baslådor samt läst extremt mycket om ljud/högtalare under 25+år och ju mer jag har lärt mig desto mer har jag ändrat uppfattning om min egen expertis inom detta.
För ca 15år sedan så trodde jag att jag var lite mer än en nybörjare, nu tror jag inte ens att jag är en nybörjare.


Bygge av en ljudsläckare/bassfälla/Helmholzresonator/etc skulle troligen kräva minst et par stycken då det handlar om en del olika hz i detta fallet enligt ljudfilerna.
Och då den/dom som ska ta hand om dom lägsta hertzen kommer bli enorma tex 60vs30hz handlar om betydligt mer än den dubbla litervolymen.

OM basfälla är aktuellt att prova så är nog en aktiv det bästa i detta fallet.
Dels för att dom kan ta hand om ett bredare hz område och även att dom kan vara lite mindre särksilt i datt afall då det handlar om realtivt låga ljudnivåer.
Har man en aktiv basfälla som sitter i en låda avsedd för högre hz tex 80hz så kan den funka även i 30hz bara det att bas elementet behöver jobba (dvs röra sig fram o tillbaks mer) hårdare för att släcka ut dessa 30hz vilket gör att den bara kommer att räcka släcka 30hz till en viss ljudnivå innan basen helt enkelt bottnar (dvs kan ej leverera mer ljud).
Visst det kommer även vara att tex 80hz kommer dämpas med tex -10db och 30hz med -7db (siffror helt tagna ur luften nu men nåt liknande kommer att hända) detta kan givetvis åtgärdas med delningsfilter/EQ (med fäljd att bas elementet jobbar ännu hårdare men som sagt med ljudnivå det handlar om så är det troligen inget problem).

Om vi istället tar en ej aktiv basfälla avstämd till tex 80hz men under 50-60hz dämpas i stort sett ingenting (dvs enbart ett väldigt smallt hz band kommer dämpas och bara runt 1/3 av det smala hz bandet kommer att dämpas effektivt) därav att det troligen kommer krävas många olika ej aktiva basfällor.

Denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570&SearchTerms=aktiv,basf%E4lla på hififorum har enormt mycket info om aktiva basfällor och även en hel del länkar till andra forum/etc om både aktiva o ej aktiva basfällor.
Och kan vara en bra start om du/nån vill läsa om detta.


Två tankar om högre ljud vid lägre temp jag fick nu när jag läst hela tråden.
1, https://curiosity.com/topics/heres-why-sound-carries-farther-on-cold-days-curiosity/
2, Vid kallt väder så får man ju oftas mer drag i en skorsten/ventilation som har relativt stor höjd skillnad det kan ju mycket väl vara att det ökande draget får det att låta lite mer och därmed hörs bättre i ditt hem.
Lågt/högt lufttryck ändra ju draget i skorsten/ventilation med så kanske är det som gör det istället för bara kallare, eller kanske en kombo av allt?
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
URL URL skrev:
Poängen med att berätta detta är att jag tänker att jag har känsliga öron rent generellt, dom är känsliga för tryckförändringar. Ingen får tex öppna bilrutan när jag sitter vi bilen och är dom öppna måste det vara två som sedan stängs samtidigt lite i taget. Trycket och ljudet är så obehagligt.

Med det i åtanke, jag kanske är något av en särart. Vissa hissar klarar jag bra nu för tiden. Men så tänker jag på oljudet, ljud är vibrationer, lufttryck osv. Kan det ha ett samband? Kan just jag vara känslig av samma anledning som i ovan situationer?
Jag vet inte hur ovanligt, eller vanligt för den delen, att uppleva ljudtryck som du gör. Dock tror jag att du är något på spåren i resonemanget ovan. Jag tror inte ljuden som besvärar dig är luftburna. Alltså måste dom transporteras genom marken för att sedan "resonera" i erat hus. Jag tolkar det som om du mer förnimmer ljuden än hör dom. Det för mig att misstänka att de "ljud" som du mår illa av i själva verket inte finns inom de hörbara frekvensområdena utan mycket längre ner. Det ljud som hörs på dina inspelningar kan vara övertoner.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Jag har lyssnat på dina ljudinspelningar och klarade inte av att fullfölja, särskilt den första var väldigt jobbig att lyssna på. För mig låter det som ljud från någon brännugn eller liknande, det var det första jag tänkte på. Som så många andra påpekar här, är det stor risk att företaget ifråga inte kommer att göra något mer för dig, om deras ljudnivå ligger på en laglig nivå. Det du måste göra är att överväga alternativen om du tänker kämpa vidare mot företaget och kanske inte ens får stöttning av Länsstyrelsen. Flera mycket kunniga medlemmar här har påpekat hur komplex och komplicerad vetenskapen om ljud är, och jag tror ju inte myndigheter eller företaget är särskilt pigga på att hjälpa till med en komplicerad lösning. Energin du lägger på denna kamp, med stor risk för att du förlorar, skulle du istället kunna lägga på att hitta ett annat boende. I slutändan är det ju du själv som bestämmer, men i dina kläder hade jag sålt, och det så snart som möjligt. Du måste få sinnesro så du inte åker på psykosomatiska besvär, du kan ju inte ens sova ordentligt för att inte tala om stressen som uppstår. Jag hade blivit helt galen av det här ljudet/vibrationer om jag hade tvingats leva i det. Hoppas verkligen att du får en snabb lösning och kan lägga detta plågsamma kapitel i livet bakom dig!
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
URL URL skrev:
Här kommer en av ljudinspelningarna. Den här är gjord i sovrummet, 1,5m ovanför golvet vid min säng. Under inspelningen började det blåsa, det hörs ganska väl, vindarna tar med dig ljudet lite extra. Utanför sovrumsfönstret har vi en inglasad altan.

Mikrofonen tar upp ljudet utan filter (dvs platt). Filen är redigerad på så vis att lite brus är bortfiltrerat (edit. Jag har nog fel där, är en annan fil som är brusredigerad, denna ska vara naturell), ingen frekvens är förstärkt men den totala ljudnivån är förhöjd med några decibel. Lyssna med lurar och höj ljudet lite så lär ni höra. Exakt detta ljud har vi spelat in med vanliga mikrofoner och mobiltelefoner tidigare så även om det krävs lite redigering för att lyfta fram ljudet så finns det där varje gång och det är fullt möjligt att analysera ljudet om man har kunskapen, vilket väl jag inte riktigt har. Har fler inspelningar som egentligen är bättre men den här var enklast att dela nu.

Vad tycker ni det låter som? Allt utom kyl/frys samt inspelningsutrustning är avstängt. [länk]
Vilket fruktansvärt ljud! Jag lyssnade med bra lurar och det var verkligen skrämmande. Vad bra att du har det inspelat! Mycket bättre förutsättningar att föra det i bevis och i bästa fall göra något åt det.
Där jag bodde förut fanns ett lågfrekvent muller som bara kom ibland. Jag kunde känna det i ryggraden. Det var som den obehagliga känslan man kan få innan en nysning.
Till slut lyckades jag förstå att det var när bilar stod och väntade på tomgång innan de skulle köra ner i ett garage på gatan där vi bodde. Tomgångsljudet förstärktes förmodligen som en stående våg beroende på själva bredden mellan husen .
Jag lyckades aldrig spela in det, än mindre göra något åt det. Vi flyttade av andra anledningar och skönt var det.

Tycker väldigt synd om dig! Kommunen ska ha en miljöinspektör. I bästa fall kan din inspelning vara till hjälp att faktiskt få till någon slags föreläggande mot källan.

Du beskriver det som en stor fabrik och det låter väldigt komplicerat, men när de stänger ner blir det alltså tyst?
Jag tror att fläktteorin någon anförde kan vara korrekt.

Vad gäller åtgärd har jag erfarenhet helt nyligen av en lyckad dämpning. I mitt nuvarande hus fick vi en nu värmepanna, med en bullrig kompressor. Det lät i hela huset.

Jag lossade skruvarna som höll rören mot väggen och dämpade med gummi. Det funkade verkligen. Nu hörs ljudet i rummet där apparaten står men inte i angränsande trapphus.

LYCKA TILL! Håll oss informerade.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Anders Björk Anders Björk skrev:
Jag har följt heladin tråd och vill definitivt inte byta med dej.

En liten måhända ogenomförbar ide, är att dina bullerproblem skulle vara ett perfekt examensarbete. Där noggranna och seriösa mätningar görs och ett motåtgärdsprogram testas ut.
Tyvärr ligger nog den iden förmodligen för långt fram i tiden för dej, om du ens kan få någon att nappa.
Sen vill jag bara säga HEJA! HEJA! på dej! Ta hand om dej! :heart:
När jag mejlade miljömedicin tog jag upp detta och frågade, om det inte fanns någon som ville forska på mig. Visar det sig att allt är inom riktlinjernas godkända gränser så är ju jag en sådan där udda varelse som man uppenbarligen inte tar hänsyn till att jag ens existerar. Jag hade gärna ställt upp och gett dom tillträde till mitt hem.
 
G grizzly666 skrev:
Två tankar om högre ljud vid lägre temp jag fick nu när jag läst hela tråden.
1, [länk]
2, Vid kallt väder så får man ju oftas mer drag i en skorsten/ventilation som har relativt stor höjd skillnad det kan ju mycket väl vara att det ökande draget får det att låta lite mer och därmed hörs bättre i ditt hem.
Lågt/högt lufttryck ändra ju draget i skorsten/ventilation med så kanske är det som gör det istället för bara kallare, eller kanske en kombo av allt?
Det låter helt rimligt. Vi har självdrag i kåken. Ett intressant experiment vore att tända i brasan och se vad som händer. Det borde öka undertrycket och göra ljudindläppet värre om det nu är luftburet. Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
E eckeph skrev:
Jag vet inte hur ovanligt, eller vanligt för den delen, att uppleva ljudtryck som du gör. Dock tror jag att du är något på spåren i resonemanget ovan. Jag tror inte ljuden som besvärar dig är luftburna. Alltså måste dom transporteras genom marken för att sedan "resonera" i erat hus. Jag tolkar det som om du mer förnimmer ljuden än hör dom. Det för mig att misstänka att de "ljud" som du mår illa av i själva verket inte finns inom de hörbara frekvensområdena utan mycket längre ner. Det ljud som hörs på dina inspelningar kan vara övertoner.
Jag både hör, förnimmer och ibland vet jag inte vilket. Det är så högt emellanåt att jag upplever det öronbedövande, det tar över allt annat ljud och jag kan inte tänka. Sedan kan det ligga på gräns, då vet jag inte om jag hör eller om det är en känsla. Ljudet ligger väl precis vid gränsen för vad jag kan höra och en mycket liten ökning blir enorm för mig.
Jag hör ju dessutom ljudet ute, då borde det vara luftburet men det ena behöver kanske inte utesluts det andra. Dessutom är det min subjektiva upplevelse. Hjärnans tolkning är väl inte alltid överensstämmande med de vetenskapliga förklaringarna.
 
M Metafor skrev:
Vilket fruktansvärt ljud! Jag lyssnade med bra lurar och det var verkligen skrämmande. Vad bra att du har det inspelat! Mycket bättre förutsättningar att föra det i bevis och i bästa fall göra något åt det.
Där jag bodde förut fanns ett lågfrekvent muller som bara kom ibland. Jag kunde känna det i ryggraden. Det var som den obehagliga känslan man kan få innan en nysning.
Till slut lyckades jag förstå att det var när bilar stod och väntade på tomgång innan de skulle köra ner i ett garage på gatan där vi bodde. Tomgångsljudet förstärktes förmodligen som en stående våg beroende på själva bredden mellan husen .
Jag lyckades aldrig spela in det, än mindre göra något åt det. Vi flyttade av andra anledningar och skönt var det.

Tycker väldigt synd om dig! Kommunen ska ha en miljöinspektör. I bästa fall kan din inspelning vara till hjälp att faktiskt få till någon slags föreläggande mot källan.

Du beskriver det som en stor fabrik och det låter väldigt komplicerat, men när de stänger ner blir det alltså tyst?
Jag tror att fläktteorin någon anförde kan vara korrekt.

Vad gäller åtgärd har jag erfarenhet helt nyligen av en lyckad dämpning. I mitt nuvarande hus fick vi en nu värmepanna, med en bullrig kompressor. Det lät i hela huset.

Jag lossade skruvarna som höll rören mot väggen och dämpade med gummi. Det funkade verkligen. Nu hörs ljudet i rummet där apparaten står men inte i angränsande trapphus.

LYCKA TILL! Håll oss informerade.
Problemet är att sedan jag började höra ljudet har de kört 24-timmars. De stänger aldrig av! Varken nätter eller helger. I början (första dagarna) upplevde jag "glapp" det blev tyst i någon timma och sedan brakade det igång. Aldrig på samma klockslag. Jag antecknade dessa tider och industrin fick dem redan första gången de var här den 6 mars. Sedan kom det inget mer avbrott, inte som jag märkt i alla fall förutom ett som varade i en minut exakt (har ju sovit borta) och väl hemma har jag ju sovit även om det bara blev kanske två timmar sammanhängande, kan ha missat något.

Allt hade varit så enkelt om fabriken hade en tys dag/natt/helg. Då hade vi utan tvekan helt säkert kunnat veta om det är dom eller inte. Enligt miljöförvaltningen finns ingen annan möjlig källa som kör dygnet runt. Ärendet ligger därför hos länsstyrelsen som är ansvariga för tillsynen när det kommer till stora industrier. Jag fick själv kontakta dem och det gjorde jag några dagar efter jag kontaktat industrin. Det är jag som är drivande hela tiden, inget har flutit på av sig självt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Det här är en fajt som inte är värd att ta. Den kommer bara att dränera dig på energi. De håller sig säkert under gränsvärdena och då kommer de inte att åtgärda det. Gränsvärdena är dessutom rätt höga enligt mig själv.

Jag är själv ljudkänslig och tycker det är otroligt vad folk står ut med så jag förstår dig. Jag hade aldrig accepterat ljudet. Självavfrostande frysar, ventilationssystem som viner, cirkulationspumpar som vibrerar bara för att nämna några ljudkällor som de flesta accepterar/inte tänker på. Jag har fått byta ut dessa grejer i mitt hus för att få tyst.

FLYTTA!

På gränsen till pseudovetenskap:

https://www.gaia.com/article/strange-sounds-around-the-world

Ditt ljud är ju rätt likt detta:

 
  • Gilla
Humlo och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden, men vill flika in att jag också har problem med just lågfrekventa ljud och brum, har inga problem med bullrande fläktar och kylanläggningar, men när t.ex. sopbilen ligger på tomgång i kvarteret blir jag halvgalen. Allt under cirka 200 Hz är asjobbigt (om det inte är musik så klart, eller kommer stötvis). Full förståelse för den starka reaktionen hos TS.

Som ovan nämnt, Helmholzresonator är väl den lämpligaste/enda vägen.
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
J josa100 skrev:
Det här är en fajt som inte är värd att ta. Den kommer bara att dränera dig på energi. De håller sig säkert under gränsvärdena och då kommer de inte att åtgärda det. Gränsvärdena är dessutom rätt höga enligt mig själv.

Jag är själv ljudkänslig och tycker det är otroligt vad folk står ut med så jag förstår dig. Jag hade aldrig accepterat ljudet. Självavfrostande frysar, ventilationssystem som viner, cirkulationspumpar som vibrerar bara för att nämna några ljudkällor som de flesta accepterar/inte tänker på. Jag har fått byta ut dessa grejer i mitt hus för att få tyst.

FLYTTA!

På gränsen till pseudovetenskap:

[länk]

Ditt ljud är ju rätt likt detta:

[media]
J josa100 skrev:
Det här är en fajt som inte är värd att ta. Den kommer bara att dränera dig på energi. De håller sig säkert under gränsvärdena och då kommer de inte att åtgärda det. Gränsvärdena är dessutom rätt höga enligt mig själv.

Jag är själv ljudkänslig och tycker det är otroligt vad folk står ut med så jag förstår dig. Jag hade aldrig accepterat ljudet. Självavfrostande frysar, ventilationssystem som viner, cirkulationspumpar som vibrerar bara för att nämna några ljudkällor som de flesta accepterar/inte tänker på. Jag har fått byta ut dessa grejer i mitt hus för att få tyst.

FLYTTA!

På gränsen till pseudovetenskap:

[länk]

Ditt ljud är ju rätt likt detta:

[media]
Ja ljuden påminner om varandra. Fast ljudet på "the hum" låter som en bilväg utöver det blurriga bakrundsljudet och pulsarna. Första gången jag stötte på the hum blev jag lite rädd, fattas bara att det är det jag hör, då är jag verkligen körd och ännu färre skulle ta mig på allvar. Men jag tycker mitt ljud är maskinellt och regelbundet oregelbundet .
 
platon1980 platon1980 skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men vill flika in att jag också har problem med just lågfrekventa ljud och brum, har inga problem med bullrande fläktar och kylanläggningar, men när t.ex. sopbilen ligger på tomgång i kvarteret blir jag halvgalen. Allt under cirka 200 Hz är asjobbigt (om det inte är musik så klart, eller kommer stötvis). Full förståelse för den starka reaktionen hos TS.

Som ovan nämnt, Helmholzresonator är väl den lämpligaste/enda vägen.
Ja sopbilarnas tomgång är vidrig, håller med. Det ljudet känns i kroppen.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
URL URL skrev:
Problemet är att sedan jag började höra ljudet har de kört 24-timmars. De stänger aldrig av! Varken nätter eller helger. I början (första dagarna) upplevde jag "glapp" det blev tyst i någon timma och sedan brakade det igång. Aldrig på samma klockslag. Jag antecknade dessa tider och industrin fick dem redan första gången de var här den 6 mars. Sedan kom det inget mer avbrott, inte som jag märkt i alla fall förutom ett som varade i en minut exakt (har ju sovit borta) och väl hemma har jag ju sovit även om det bara blev kanske två timmar sammanhängande, kan ha missat något.

Allt hade varit så enkelt om fabriken hade en tys dag/natt/helg. Då hade vi utan tvekan helt säkert kunnat veta om det är dom eller inte. Enligt miljöförvaltningen finns ingen annan möjlig källa som kör dygnet runt. Ärendet ligger därför hos länsstyrelsen som är ansvariga för tillsynen när det kommer till stora industrier. Jag fick själv kontakta dem och det gjorde jag några dagar efter jag kontaktat industrin. Det är jag som är drivande hela tiden, inget har flutit på av sig självt.
URL URL skrev:
Problemet är att sedan jag började höra ljudet har de kört 24-timmars. De stänger aldrig av! Varken nätter eller helger. I början (första dagarna) upplevde jag "glapp" det blev tyst i någon timma och sedan brakade det igång. Aldrig på samma klockslag. Jag antecknade dessa tider och industrin fick dem redan första gången de var här den 6 mars. Sedan kom det inget mer avbrott, inte som jag märkt i alla fall förutom ett som varade i en minut exakt (har ju sovit borta) och väl hemma har jag ju sovit även om det bara blev kanske två timmar sammanhängande, kan ha missat något.

Allt hade varit så enkelt om fabriken hade en tys dag/natt/helg. Då hade vi utan tvekan helt säkert kunnat veta om det är dom eller inte. Enligt miljöförvaltningen finns ingen annan möjlig källa som kör dygnet runt. Ärendet ligger därför hos länsstyrelsen som är ansvariga för tillsynen när det kommer till stora industrier. Jag fick själv kontakta dem och det gjorde jag några dagar efter jag kontaktat industrin. Det är jag som är drivande hela tiden, inget har flutit på av sig självt.
M Metafor skrev:
Vilket fruktansvärt ljud! Jag lyssnade med bra lurar och det var verkligen skrämmande. Vad bra att du har det inspelat! Mycket bättre förutsättningar att föra det i bevis och i bästa fall göra något åt det.
Där jag bodde förut fanns ett lågfrekvent muller som bara kom ibland. Jag kunde känna det i ryggraden. Det var som den obehagliga känslan man kan få innan en nysning.
Till slut lyckades jag förstå att det var när bilar stod och väntade på tomgång innan de skulle köra ner i ett garage på gatan där vi bodde. Tomgångsljudet förstärktes förmodligen som en stående våg beroende på själva bredden mellan husen .
Jag lyckades aldrig spela in det, än mindre göra något åt det. Vi flyttade av andra anledningar och skönt var det.

Tycker väldigt synd om dig! Kommunen ska ha en miljöinspektör. I bästa fall kan din inspelning vara till hjälp att faktiskt få till någon slags föreläggande mot källan.

Du beskriver det som en stor fabrik och det låter väldigt komplicerat, men när de stänger ner blir det alltså tyst?
Jag tror att fläktteorin någon anförde kan vara korrekt.

Vad gäller åtgärd har jag erfarenhet helt nyligen av en lyckad dämpning. I mitt nuvarande hus fick vi en nu värmepanna, med en bullrig kompressor. Det lät i hela huset.

Jag lossade skruvarna som höll rören mot väggen och dämpade med gummi. Det funkade verkligen. Nu hörs ljudet i rummet där apparaten står men inte i angränsande trapphus.

LYCKA TILL! Håll oss informerade.
Det verkar som att 8-9 meter skulle vara

Vissa miljöinspektörer tar sitt jobb på allvar. Hoppas du kommer till en sådan!
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.