mattetvilling mattetvilling skrev:
Jag skulle nog försökt bygga en helmholtzresonator om oljudet ligger på en bestämd frekvens. De dämpar i ett ganska smalt band men om dom görs stora kan de dämpa ganska kraftfullt. Min bror har ett gäng inbyggda i väggarna i biorummet som före det hade en stor resonanspeak i basregistret.

Men det blir ingen liten pjäs, 1,5x1x0,5m hade en byggt för 60hz i sin studio och den dämpade ca 5db och 9db med en placering som gjorde att han inte kunde öppna en dörr
Då måste vi nog bygga ut, särskilt om det handlar om flera frekvenser. Jag tror det blir klurigt att lösa, lättare att flytta och börja om på nytt.
 
K Klicka skrev:
Hittade en app för android som påstår sig kunna detektera infraljud. Men mycket beror på telefonens mikrofon.

Jag har inte själv provat eftersom jag inte har en androidlur.

[länk]
Testat spectroid och gjort inställningar efter manual. Tyvärr så har mobilen en viss cut så den ger fel frekvenser vid låga frekvenser, olika för varje mobil. Men man får ju ett litet hum om ljudet med den även om det inte är tillförlitligt.
 
K Klicka skrev:
Bara lite intressant fakta:

Hittade att de runt jorden har infraljudsdetektorer för att kunna lokalisera t.ex. jordbävningar och vulkanutbrott m.m. som sänder ut infraljud.

[bild]

[media]
En sån vill jag ha, och några meter bly att ställa vid sängen :crysmile:
 
Det är inget fel på dig, du ska inte ha någon hjälp från vårdmänniska och inga externa hjälpmedel kommer hjälpa dig. De som säger annat förstår inte. Eftersom de har inte upplevt något liknande lidande någonsin - känslan kan komma från andra sinnen också än hörseln.

Så det hela är som du mer och mer fått bekräftat!
Problemet från industrin är säkert ekonomiskt och historiskt komplicerat. Här i eftertänksamheten är lösningen solklar. Industrin ligger helt fel i förhållande till boendena, byggd ordning säger vems felet är. Det är bara onormalt okänsliga människor som kan bo där i längden.

Det du upplever förstår jag fullt ut, detta är extremt allvarligt och reder aldrig ut sig självt. Flytta nämnvärt lägre ifrån staden. Byt gärna stad helt för att slippa återtrigga minnen i allt du sett i staden när du varit i vissa djupa tankar.

Samla ihop familjen, sälj huset (ja det går!) och hamna gärna bortom stadsbuller så kommer ni njuta av att det är extra tyst överallt, även för att rädda livet på er.

---

Värmeväxlaren för radon kanske slitna lager i en fläkt. Lagret börjar kanske oscillera i vissa förhållanden som en gammal bilkupéfläkt.

---

Se hur mycket information du hittar om 16Hz, nätfrekvensen för tågbanan. Det är ovanligt att folk hör det, men det bör vara dokumenterat på ett sätt som gör det lätt att visa fram som exempel på problem som drabbar bara vissa och på liknande sätt. Men ditt är värre.

Lycka till med flytten och kommande lyckan!
 
  • Gilla
  • Älska
funderarn och 3 till
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med allt detta utan att får man det inte tyst så blir det väldigt mentalt tärande efter en längre tid. Det blir det enda man tänker på.

Lycka till och hoppas det slutar på bästa sätt för er.
Precis så, och det räcker att du berättar det för att jag ska känna mig mindre ensam.
 
  • Gilla
Kendobendo
  • Laddar…
En fråga, de inspelningar du postat, har mikrofonen kontakt med golvet i båda fallen? Endera att micken ligger på golvet eller att stativet som micken sitter i står på golvet? Vad jag är undrar är om ljudet är luftburet eller om det kommer via husstommen. Det vore intressant att höra en inspelning där mikrofonen är upphängd i taket eller på annat sätt är isolerad från husstommen. Personligen tycker jag att det låter som om det inte är luftburet utan att det är vibrationer som fortplantar sig via marken.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
H HBerggren skrev:
Det är inget fel på dig, du ska inte ha någon hjälp från vårdmänniska och inga externa hjälpmedel kommer hjälpa dig. De som säger annat förstår inte. Eftersom de har inte upplevt något liknande lidande någonsin - känslan kan komma från andra sinnen också än hörseln.

Så det hela är som du mer och mer fått bekräftat!
Problemet från industrin är säkert ekonomiskt och historiskt komplicerat. Här i eftertänksamheten är lösningen solklar. Industrin ligger helt fel i förhållande till boendena, byggd ordning säger vems felet är. Det är bara onormalt okänsliga människor som kan bo där i längden.

Det du upplever förstår jag fullt ut, detta är extremt allvarligt och reder aldrig ut sig självt. Flytta nämnvärt lägre ifrån staden. Byt gärna stad helt för att slippa återtrigga minnen i allt du sett i staden när du varit i vissa djupa tankar.

Samla ihop familjen, sälj huset (ja det går!) och hamna gärna bortom stadsbuller så kommer ni njuta av att det är extra tyst överallt, även för att rädda livet på er.

---

Värmeväxlaren för radon kanske slitna lager i en fläkt. Lagret börjar kanske oscillera i vissa förhållanden som en gammal bilkupéfläkt.

---

Se hur mycket information du hittar om 16Hz, nätfrekvensen för tågbanan. Det är ovanligt att folk hör det, men det bör vara dokumenterat på ett sätt som gör det lätt att visa fram som exempel på problem som drabbar bara vissa och på liknande sätt. Men ditt är värre.

Lycka till med flytten och kommande lyckan!
En liten tår trillade där. Det var förlösande att läsa. Jag vill inte medicinera bort det här, kanske terapi i efterhand för att komma över det som skett men här och nu lär inget hjälpa.

Jag är inte redo att ge upp riktigt än för det här är så fel. Man får inte göra så här mot någon och om inte jag tar fighten nu kanske det drabbar någon annan efter mig. Jag försöker beväpna mig med fakta.
 
  • Älska
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
E eckeph skrev:
En fråga, de inspelningar du postat, har mikrofonen kontakt med golvet i båda fallen? Endera att micken ligger på golvet eller att stativet som micken sitter i står på golvet? Vad jag är undrar är om ljudet är luftburet eller om det kommer via husstommen. Det vore intressant att höra en inspelning där mikrofonen är upphängd i taket eller på annat sätt är isolerad från husstommen. Personligen tycker jag att det låter som om det inte är luftburet utan att det är vibrationer som fortplantar sig via marken.
I första ljudfilen sitter mikrofonen på ett stativ. Den andra från garderoben (en bollformad mic) ligger på en stor hög med kläder och mikrofonen har tre kuddar över sig. Både och alltså.
 
Ganska intressant video om infraljud från vindkraftverk.


Tänk om Sverige bygger ut vindkraft i stor skala :cry: Alla som kommer störas.
 
  • Ledsen
  • Wow
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Lyft blicken en aning nu och se följande helhetsbild:
1. Det är inget fel på dig.
2. Du har bevisligen ett störande ljud som kunnat dokumenteras och delas med oss.
3. Vi är rörande överens om att sådär kan man inte ha det.
4. Du måste få en lösning — ljudet måste bort. Inte du.
5. Huvudmisstänkta är industrier i närheten. Kör det spåret i botten. Ge dig inte förrän du spårat upp ljudkällan. Tvinga dem att komma hem och lyssna.
6. Därefter är det dags att förhandla med dem om hjälp för att avhjälpa felet.
7. Om de sätter sig på tvären så gå till media. Både i radio och tv gör sig oljudet mycket bra.

Det är lätt att fastna i decibel hit och infraljud dit. Det är därför jag säger att du ska lyfta blicken. Vad är GREJEN? Jo, att du är drabbad av ett buller utifrån som förstör ditt liv.
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Lyft blicken en aning nu och se följande helhetsbild:
1. Det är inget fel på dig.
2. Du har bevisligen ett störande ljud som kunnat dokumenteras och delas med oss.
3. Vi är rörande överens om att sådär kan man inte ha det.
4. Du måste få en lösning — ljudet måste bort. Inte du.
5. Huvudmisstänkta är industrier i närheten. Kör det spåret i botten. Ge dig inte förrän du spårat upp ljudkällan. Tvinga dem att komma hem och lyssna.
6. Därefter är det dags att förhandla med dem om hjälp för att avhjälpa felet.
7. Om de sätter sig på tvären så gå till media. Både i radio och tv gör sig oljudet mycket bra.

Det är lätt att fastna i decibel hit och infraljud dit. Det är därför jag säger att du ska lyfta blicken. Vad är GREJEN? Jo, att du är drabbad av ett buller utifrån som förstör ditt liv.
Tack :heart:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vill bara säga att jag verkligen lider med dig.
Är också extremt känslig för ljud men som tur är så har jag endast min egna ventilation, kylskåp och tinnitus som spökar för mig.
Kunde tydligt höra ljudet på båda dina inspelningar med bara en vanlig mobilhögtalare. Kan inte ens föreställa mig hur det låter på plats och framförallt dygnet runt.
Har inga kunskaper om ljud och buller så jag tillför inte speciellt mycket till tråden, men jag hoppas du finner ro med hjälp av länsstyrelsen eller i värsta fall genom att flytta.
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
En föreläsning om infraljud och varför man inte skall mäta i dBA utan i dBlin.

 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Eftersom jag ändå blottat mig själv så ska jag berätta en sak till som också är relaterat till mina öron. INGEN läkare har kunnat förklara detta.

Jag upptäckte det när jag fortfarande arbetade och man satte in en ny Otis-hiss på arbetsplatsen. Jag hade svårt för att gå i trappor då och var tvungen att ta hissen.

Stod jag längst ner i trapphuset och tryckte på knappen för att den skulle komma ner så blev jag yr och illamående, det tog ett tag innan jag fattade att det hade ett samband. Det blev ett omedelbart tryck i öronen. Väl inne i hissen blev jag som åksjuk och det kändes som om jag hade åkt båt en stund efteråt.

Jag började ifrågasätta om det var något fel på hissen. Fastighetsägaren kontaktades, allt var som det skulle. Jag vågade aldrig berätta att jag inte behövde gå in i hissen utan att det räckte med att vänta på den när den skulle åka ner.

Flera år senare när jag fick öronen kollade pga att jag plötsligt fick pulserande tinnitus så tog jag upp detta fenomen. Det var svårt att ha behovet av att kunna åka hiss men samtidigt bli illamående och snurrig av det. Behöver jag säga att läkaren var skeptisk?

Men så visade det sig att jag har lite "ventilationsproblem" jag får lätt lock för öronen och får jag det är det svårt att bli av med. Jag får även in vatten lätt i öronen när jag duschar och det kan bli riktigt besvärligt. Örsprång får jag bara jag får ett litet drag över öronen. Men hörseln är bra!

Poängen med att berätta detta är att jag tänker att jag har känsliga öron rent generellt, dom är känsliga för tryckförändringar. Ingen får tex öppna bilrutan när jag sitter vi bilen och är dom öppna måste det vara två som sedan stängs samtidigt lite i taget. Trycket och ljudet är så obehagligt.

Med det i åtanke, jag kanske är något av en särart. Vissa hissar klarar jag bra nu för tiden. Men så tänker jag på oljudet, ljud är vibrationer, lufttryck osv. Kan det ha ett samband? Kan just jag vara känslig av samma anledning som i ovan situationer?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
URL URL skrev:
Eftersom jag ändå blottat mig själv så ska jag berätta en sak till som också är relaterat till mina öron. INGEN läkare har kunnat förklara detta.

Jag upptäckte det när jag fortfarande arbetade och man satte in en ny Otis-hiss på arbetsplatsen. Jag hade svårt för att gå i trappor då och var tvungen att ta hissen.

Stod jag längst ner i trapphuset och tryckte på knappen för att den skulle komma ner så blev jag yr och illamående, det tog ett tag innan jag fattade att det hade ett samband. Det blev ett omedelbart tryck i öronen. Väl inne i hissen blev jag som åksjuk och det kändes som om jag hade åkt båt en stund efteråt.

Jag började ifrågasätta om det var något fel på hissen. Fastighetsägaren kontaktades, allt var som det skulle. Jag vågade aldrig berätta att jag inte behövde gå in i hissen utan att det räckte med att vänta på den när den skulle åka ner.

Flera år senare när jag fick öronen kollade pga att jag plötsligt fick pulserande tinnitus så tog jag upp detta fenomen. Det var svårt att ha behovet av att kunna åka hiss men samtidigt bli illamående och snurrig av det. Behöver jag säga att läkaren var skeptisk?

Men så visade det sig att jag har lite "ventilationsproblem" jag får lätt lock för öronen och får jag det är det svårt att bli av med. Jag får även in vatten lätt i öronen när jag duschar och det kan bli riktigt besvärligt. Örsprång får jag bara jag får ett litet drag över öronen. Men hörseln är bra!

Poängen med att berätta detta är att jag tänker att jag har känsliga öron rent generellt, dom är känsliga för tryckförändringar. Ingen får tex öppna bilrutan när jag sitter vi bilen och är dom öppna måste det vara två som sedan stängs samtidigt lite i taget. Trycket och ljudet är så obehagligt.

Med det i åtanke, jag kanske är något av en särart. Vissa hissar klarar jag bra nu för tiden. Men så tänker jag på oljudet, ljud är vibrationer, lufttryck osv. Kan det ha ett samband? Kan just jag vara känslig av samma anledning som i ovan situationer?
Alla är vi olika så egentligen spelar det ingen roll. En del får nippran och hoppar ut genom fönstret om man drar en gaffel över tallriken, en del är öronbarn, för en del andra växer det bort. Några har så svår tinnitus att de allvarligt funderar på självmord, andra har varit med om hur mycket buller som helst och mår bra ändå.
Själv kan jag ha svårt att höra TV-ljud men hör på flera meters håll när någon av tonårssönerna knäpper med naglarna när de ska försöka riva fingernaglarna för hand (huuuuuuuu!!!!!! Jag ryser bara jag tänker på det!!!!!!!)
En del — som min fru — blir svårt åksjuka av att åka karusell, en del får lock för öronen så det känns som att trumhinnorna ska sprängas när de flyger flygplan. Och en del — som du — får lock i öronen av att åka hiss.
So. What?
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.