11 759 läst · 91 svar
12k läst
91 svar
Laga och sälja eller sälja billigare bil.
Är iof en tjusning för vissa (hrm mig inkluderad) att kunna skruva på egen hand. Kul att få en bil som stått och anses som skrot att få komma ut i trafik igen. En riktig bruksis är den som man kan lita på i alla väder, men som kräver att det finns låda verktyg i skuffen i fall attX xdigger skrev:
jag har skruvat själv hela mitt liv, jag kan både skruva och laga det elektroniska, men tycker inte att det är någon tjusning att ligga i gruset i duggregn 23.31 för att kunna åka till jobbet 05.30. Nej, det är skönt medtjänstemil. Vill jag skruva då går jag till garaget och skruvar påMazen skrev:
Min Norton Commando, min Triumph Trident eller min Royal Enfield.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 108 inlägg
@Mazen bra tips, tack!
Får ta en funderar om jag anser det vara värt ett helgs jobb.
@Silver78 precis det jag läst mig till, får hålla koll på att kedjan inte sträckt sig samt kolla över axlarnas position (har du några fler tips i frågan tar jag glatt emot dem )
@xdigger precis därför denna blev en andrabil, det är inte roligt att ligga ute på uppfarten i regnet och smörja upp ett ok för att kunna ta dig till jobb dagen efter. Eller tillbringa en helg med att byta generator.
Får ta en funderar om jag anser det vara värt ett helgs jobb.
@Silver78 precis det jag läst mig till, får hålla koll på att kedjan inte sträckt sig samt kolla över axlarnas position (har du några fler tips i frågan tar jag glatt emot dem )
@xdigger precis därför denna blev en andrabil, det är inte roligt att ligga ute på uppfarten i regnet och smörja upp ett ok för att kunna ta dig till jobb dagen efter. Eller tillbringa en helg med att byta generator.
Ligger väl inte i gruset oavsett, garage, verktyg och lyft är lättfixat. Jag gillar iofs. att äga mina saker och inte "hyra" Thorn tjänade inte en krona på mig!X xdigger skrev:
Visst är det så, väljer man rätt så har de även lånebil. Annars får man ha en extrabil eller hyra under rep. tidenA Avemo skrev:
För inte många verkstäder som fixar bilen över natten
Men du betalar ju därefter också. De flesta jag känner som kör tjänstebil menar att det inte blir billigare än om du köper kontant.X xdigger skrev:
Sen att ligga i gruset 23.31 dagen innan man ska till jobbet betyder bara att man oftast har en gammal hink. Jag brukar planera in underhållet till helgerna och bytar tex klossar och dylikt i god tid innan de skrapar och jävlas Sen finns de alltid bil att låna här, eller så åker man med kollega i värsta fall.
Verkstäder som fixar bilen över dagen är desto vanligare. Då kan man försöka planera det en dag då man inte behöver bilen på jobbet om man har den möjligheten.Tokslut skrev:
Behovet av lånebil kan ju uppstå även när man mekar själv om något oförutsett inträffar.
Här i Stockholm är det ju möjligt, ja! Men ska bilen lämnas in diagnostiseras innan delar inskaffas så går lätt en dag utan delar kommit, för är bilen några år så lämnas den inte på märkesverkstad + kanske inte ens finns en i närhetenA Avemo skrev:
Jag säger inte emot dig. Jag menar att om man väljer att ha egen verkstad med lyft för att bekvämt kunna reparera bilar själv så bör det grunda sig främst i ett intresse för att meka med bilar. Har man inte det intresset är det rationellt att lösa det på annat sätt. Exempelvis att lämna bilen på verkstad. Och om det är ekonomi som styr så tänker jag mig att ett garage med lyft och en stor uppsättning verktyg kostar som ganska många verkstadsbesök.
Visst men du får en extra parkeringsplats under Kanske tom blir en besparing vid garagebygget pga. lyftenA Avemo skrev:Jag säger inte emot dig. Jag menar att om man väljer att ha egen verkstad med lyft för att bekvämt kunna reparera bilar själv så bör det grunda sig främst i ett intresse för att meka med bilar. Har man inte det intresset är det rationellt att lösa det på annat sätt. Exempelvis att lämna bilen på verkstad. Och om det är ekonomi som styr så tänker jag mig att ett garage med lyft och en stor uppsättning verktyg kostar som ganska många verkstadsbesök.
Nu har jag själv tjänstebil sedan några år. Men det fanns en tid då man mekade en hel del. Det är inte så svårt egentligen. Lossa kåpan som sitter framför vattenpumpen. Då borde du kunna känna efter om kedjan ligger mot sträckaren eller är slak. Tror det finns någon packning du måste byta vid demontering av denna. Men om du tar loss det så kanske det är idé och kolla packboxen mot vevstaken också. Kostar inte så många kronor.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 108 inlägg
De "guider" jag sett har krävt att man lossar motorfäste och lite andra roliga saker, för att kunna sänka ner motorn för bättre åtkomst.Silver78 skrev:Nu har jag själv tjänstebil sedan några år. Men det fanns en tid då man mekade en hel del. Det är inte så svårt egentligen. Lossa kåpan som sitter framför vattenpumpen. Då borde du kunna känna efter om kedjan ligger mot sträckaren eller är slak. Tror det finns någon packning du måste byta vid demontering av denna. Men om du tar loss det så kanske det är idé och kolla packboxen mot vevstaken också. Kostar inte så många kronor.
Eventuellt kan man behöva byta kåpans packning vad jag förstått, vevaxeltätningen är nog inte heller dum att ha liggandes när man gör detta.
Har för övrigt bytt batteriet och nu startar bilen igen.
Pumpa däck och besiktiga nästa, hoppas bara rattlåset vaknar till liv igen eller att besiktningsmannen ignorerar det
Och byta en temperaturgivare, göra en service samt tvätta innan jag eventuellt lägger ut en annons.
EDIT: Just det, batteriet har varit borta, då måste jag upp i över 30 för att rattlåset ska vakna till liv igen!
Ett fel mindre att oroa sig över
Redigerat:
Billigare än såhär blir det inte att ha tillgång till bil, värdeminskningen är större än det jag betalar. Och ja, jag skrattar hela vägen till banken!Tokslut skrev: