X xdigger skrev:
Va glad jag är för min tjänstebil, slipper betala verkstad och slipper ligga ute i gruset i duggregn för att kunna ta sig till jobbet dagen efter. Att säga ja till tjänstebil är bland det bästa jag gjort.
Är iof en tjusning för vissa (hrm mig inkluderad) att kunna skruva på egen hand. Kul att få en bil som stått och anses som skrot att få komma ut i trafik igen. En riktig bruksis är den som man kan lita på i alla väder, men som kräver att det finns låda verktyg i skuffen i fall att :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Är iof en tjusning för vissa (hrm mig inkluderad) att kunna skruva på egen hand. Kul att få en bil som stått och anses som skrot att få komma ut i trafik igen. En riktig bruksis är den som man kan lita på i alla väder, men som kräver att det finns låda verktyg i skuffen i fall att :)
jag har skruvat själv hela mitt liv, jag kan både skruva och laga det elektroniska, men tycker inte att det är någon tjusning att ligga i gruset i duggregn 23.31 för att kunna åka till jobbet 05.30. Nej, det är skönt medtjänstemil. Vill jag skruva då går jag till garaget och skruvar på
Min Norton Commando, min Triumph Trident eller min Royal Enfield.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
X xdigger skrev:
men tycker inte att det är någon tjusning att ligga i gruset i duggregn 23.31 för att kunna åka till jobbet 05.30
Just det kan jag hålla med om :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
@Mazen bra tips, tack!
Får ta en funderar om jag anser det vara värt ett helgs jobb.
@Silver78 precis det jag läst mig till, får hålla koll på att kedjan inte sträckt sig samt kolla över axlarnas position (har du några fler tips i frågan tar jag glatt emot dem :))
@xdigger precis därför denna blev en andrabil, det är inte roligt att ligga ute på uppfarten i regnet och smörja upp ett ok för att kunna ta dig till jobb dagen efter. Eller tillbringa en helg med att byta generator.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Va glad jag är för min tjänstebil, slipper betala verkstad och slipper ligga ute i gruset i duggregn för att kunna ta sig till jobbet dagen efter. Att säga ja till tjänstebil är bland det bästa jag gjort.
Ligger väl inte i gruset oavsett, garage, verktyg och lyft är lättfixat. Jag gillar iofs. att äga mina saker och inte "hyra" ;) Thorn tjänade inte en krona på mig!
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ligger väl inte i gruset oavsett, garage, verktyg och lyft är lättfixat.
Har man viljan att själv laga bilar är det givetvis en bra lösning. Men det är lätt fixat att lämna bilen på verkstad också.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har man viljan att själv laga bilar är det givetvis en bra lösning. Men det är lätt fixat att lämna bilen på verkstad också.
Visst är det så, väljer man rätt så har de även lånebil. Annars får man ha en extrabil eller hyra under rep. tiden

För inte många verkstäder som fixar bilen över natten
 
X xdigger skrev:
Va glad jag är för min tjänstebil, slipper betala verkstad och slipper ligga ute i gruset i duggregn för att kunna ta sig till jobbet dagen efter. Att säga ja till tjänstebil är bland det bästa jag gjort.
Men du betalar ju därefter också. De flesta jag känner som kör tjänstebil menar att det inte blir billigare än om du köper kontant.

Sen att ligga i gruset 23.31 dagen innan man ska till jobbet betyder bara att man oftast har en gammal hink. Jag brukar planera in underhållet till helgerna och bytar tex klossar och dylikt i god tid innan de skrapar och jävlas :p Sen finns de alltid bil att låna här, eller så åker man med kollega i värsta fall.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Visst är det så, väljer man rätt så har de även lånebil. Annars får man ha en extrabil eller hyra under rep. tiden

För inte många verkstäder som fixar bilen över natten
Verkstäder som fixar bilen över dagen är desto vanligare. Då kan man försöka planera det en dag då man inte behöver bilen på jobbet om man har den möjligheten.

Behovet av lånebil kan ju uppstå även när man mekar själv om något oförutsett inträffar.
 
A Avemo skrev:
Verkstäder som fixar bilen över dagen är desto vanligare. .
Här i Stockholm är det ju möjligt, ja! Men ska bilen lämnas in diagnostiseras innan delar inskaffas så går lätt en dag utan delar kommit, för är bilen några år så lämnas den inte på märkesverkstad + kanske inte ens finns en i närheten
 
Jag säger inte emot dig. Jag menar att om man väljer att ha egen verkstad med lyft för att bekvämt kunna reparera bilar själv så bör det grunda sig främst i ett intresse för att meka med bilar. Har man inte det intresset är det rationellt att lösa det på annat sätt. Exempelvis att lämna bilen på verkstad. Och om det är ekonomi som styr så tänker jag mig att ett garage med lyft och en stor uppsättning verktyg kostar som ganska många verkstadsbesök.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag säger inte emot dig. Jag menar att om man väljer att ha egen verkstad med lyft för att bekvämt kunna reparera bilar själv så bör det grunda sig främst i ett intresse för att meka med bilar. Har man inte det intresset är det rationellt att lösa det på annat sätt. Exempelvis att lämna bilen på verkstad. Och om det är ekonomi som styr så tänker jag mig att ett garage med lyft och en stor uppsättning verktyg kostar som ganska många verkstadsbesök.
Visst men du får en extra parkeringsplats under ;) Kanske tom blir en besparing vid garagebygget pga. lyften ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Silver78 precis det jag läst mig till, får hålla koll på att kedjan inte sträckt sig samt kolla över axlarnas position (har du några fler tips i frågan tar jag glatt emot dem :))
Nu har jag själv tjänstebil sedan några år. Men det fanns en tid då man mekade en hel del. Det är inte så svårt egentligen. Lossa kåpan som sitter framför vattenpumpen. Då borde du kunna känna efter om kedjan ligger mot sträckaren eller är slak. Tror det finns någon packning du måste byta vid demontering av denna. Men om du tar loss det så kanske det är idé och kolla packboxen mot vevstaken också. Kostar inte så många kronor.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Nu har jag själv tjänstebil sedan några år. Men det fanns en tid då man mekade en hel del. Det är inte så svårt egentligen. Lossa kåpan som sitter framför vattenpumpen. Då borde du kunna känna efter om kedjan ligger mot sträckaren eller är slak. Tror det finns någon packning du måste byta vid demontering av denna. Men om du tar loss det så kanske det är idé och kolla packboxen mot vevstaken också. Kostar inte så många kronor.
De "guider" jag sett har krävt att man lossar motorfäste och lite andra roliga saker, för att kunna sänka ner motorn för bättre åtkomst.
Eventuellt kan man behöva byta kåpans packning vad jag förstått, vevaxeltätningen är nog inte heller dum att ha liggandes när man gör detta.

Har för övrigt bytt batteriet och nu startar bilen igen.
Pumpa däck och besiktiga nästa, hoppas bara rattlåset vaknar till liv igen eller att besiktningsmannen ignorerar det :sweat:
Och byta en temperaturgivare, göra en service samt tvätta innan jag eventuellt lägger ut en annons.

EDIT: Just det, batteriet har varit borta, då måste jag upp i över 30 för att rattlåset ska vakna till liv igen!
Ett fel mindre att oroa sig över
 
Redigerat:
Tokslut Tokslut skrev:
Ligger väl inte i gruset oavsett, garage, verktyg och lyft är lättfixat. Jag gillar iofs. att äga mina saker och inte "hyra" ;) Thorn tjänade inte en krona på mig!
Billigare än såhär blir det inte att ha tillgång till bil, värdeminskningen är större än det jag betalar. Och ja, jag skrattar hela vägen till banken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.