@jonaserik Kan det vara så att du beskriver en annan modell?

Bruksanvisningen passar nämligen fint på min modell.
Däremot så undrar jag vad det är för gränssnitt i "sparenheten" som pluggas in i fack "B".
I sin enklast form kanske 2 poler för strömmatning av klocka/mottagare och 2 poler som brytare/signal till sparläget? (Kanske bara tre poler om det är gemensam jord).
AC/DC?
230V/24V/12V?
 
OK kanske det. dom ytterligare anslutningarna i dosan för elementet, kan vara att en styrsignal med samma spänning som elementet förs på med inkoppling av ett ur och då får man en sänkning av tempen. Fanns förr och finns nog nu med, men det vet jag inget om, då jag inte har satt upp några på flera år.
 
J jonaserik skrev:
OK kanske det. dom ytterligare anslutningarna i dosan för elementet, kan vara att en styrsignal med samma spänning som elementet förs på med inkoppling av ett ur och då får man en sänkning av tempen. Fanns förr och finns nog nu med, men det vet jag inget om, då jag inte har satt upp några på flera år.
Tror du att det är 230V? Verkar mycket om elementet kallas ”elektroniskt”. Egentligen kanske bara 5V. Man skulle vilja se lite mera dokumentation. Får mäta, men det hade varit bra om den orkat driva en liten 12Vs wifi-Shelly och man kunde veta i förväg (sommarstugan).
Å andra sidan är det nog en ganska simpel konstruktion. Skulle gissa att kretsen behöver vara stängd för att nattläget skall vara aktivt.
 
Är nog ingen risk det med klenspänning som styr, vad står det på skylten, typ ? ett foto kan vara bra.
 
Bobone Bobone skrev:
Tror du att det är 230V? Verkar mycket om elementet kallas ”elektroniskt”. Egentligen kanske bara 5V. Man skulle vilja se lite mera dokumentation. Får mäta, men det hade varit bra om den orkat driva en liten 12Vs wifi-Shelly och man kunde veta i förväg (sommarstugan).
Å andra sidan är det nog en ganska simpel konstruktion. Skulle gissa att kretsen behöver vara stängd för att nattläget skall vara aktivt.
På många element är det en nolla man lägger in för att få till nattsänkningen. Hur ser anslutningen till "sparenheten" ut? Om du tänker dig att mata annan elektronik från termostatens arbetsspänning så är det två saker att tänka på. Det ena är att du troligen kan ta ut mycket lite ström. Det andra är att den inte brukar vara galvaniskt skild från nätet. Spännande projekt. Men tänk dig för så att du inte bygger något farligt.
 
  • Gilla
Bobone
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Tyvärr är jag 2-3timmar från skärgårdsstugan, så det är inte så lätt att komma åt att ta en bild eller mäta 🙂.
Behöver därför torrsimma med teorin först.
 
Bobone Bobone skrev:
Med lite tur kan man använda en sådan här för 179kr.
[länk]
De elementtermostater som jag plockat isär har haft sin interna spänningsreglering löst med en resistiv spänningsdelare. Det innebär att den har galvanisk kontakt med nätet och alla delar av den måste betraktas som farliga i drift. Kanske fungerar prylen du länkar. Men om den gör det så måste hela modulen och allt som elektrisk är kopplat till den kapslas in som om de vore direkt kopplade till 230V. Jag tror att det är bättre om du försöker hitta en modul som är avsedd att styra 230V laster. Eller sätter ett mekaniskt relä godkänt för lasten mellan modulen och termostaten.
 
  • Gilla
Bobone
  • Laddar…
Tack. Mycket kloka ord.
Förstår jag rätt att både det potentialfria reläet i modulen och drivspänningen kan förväntas kunna fluktuera upp till 230V pga av spänningsdelarens möjliga konstruktion?
I så fall kanske det är klokare att välja den här versionen som verkar ha större toleranser och är inkapslad:
Blå, kompakt, elektrisk reläenhet, installationsklämmor, ledningsdiagram, Shelly-logotyp, max 16A, AC/DC-omkopplingskapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.styrahem.se/p/692/infalld-strombrytare-en-kanal-wifi-bluetooth-mjs-shelly-plus-1
 
Succé!
Äntligen ute vid sommarstugan för att försöka lösa styrningen av elementen genom att bygga om Nobös originalmodul.
Det blev lite klurigare än tänkt, men ändå väldigt snyggt!
Styrmodul insatt i element vid sommarstuga, med synliga stift och reglage. Väggnära placering med trägolv och vit vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visade sig att modulen interagerar på två sätt med elementets elektronik: dels signalerar den att modulen är inkopplad och dels bestämmer den om grönt(låg) eller rött(hög) termostat skall styra värmepåslag.
Närbild på ett elektroniskt kretskort med flera lödda komponenter, placerat på ett bord med synliga kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ganska komplext litet kretskort att ersätta mao. Ännu klurigare blev det då uppmätta spänningar på C och D stiften (A=230V, B=nolla) var svåra att mäta och därmed emulera. En blandning mellan likspänning och växelspänning?
Närbild av ett komplext kretskort med många småkomponenter och lödpunkter. Kretskorten har etiketter som indikerar olika komponentvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter mycket mätande, kom jag fram till att det bästa vore att behålla kortet, men försöka påverka styrningen nere på ICnivån!
Spänningsdelningen från 230V AC, genom diverse småkomponenter, levererar 5V DC till ICn. ICn sänker typiskt nivån till 0V på stiften för styrning av signaler samt 6 olika LED.
Datablad för Mitsubishi Microcomputers' M50760-XXX/M50761-XXXP, en single-chip 4-bit CMOS mikrodator med pin-konfiguration i toppvy specificerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När modulen är inkopplad, är grundvärdet att grönt termostat styr.
Genom att sänka stift #18 på ICn till 0V, väljs rött termostat, precis som programmet i ICn hade gjort.
- Voilà, jag kan nu i teorin välja mellan grönt och rött som jag vill!
Kretskort med komponenter för styrning av element, inklusive en stor kondensator (1F, 5,5V) och markerade IC-stift, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hade nu en logik att utforma en krets för, och en begränsad plats inne i plastmodulen att arbeta med. Shelly Uni Plus (se ovan) kan visserligen drivas med 5V, men spänningsdelaren på modulens kretskort var knappast tilllräckligt starkt för att orka driva den utan överhettning och en egen spänningsdelare finns inte plats för.

Men, kanske nya Shelly 1 Mini kunde passa? Den är också idealisk med ett potentialfritt relä!

Med lite filande i höljet på både modulen och Shelly Mini, fick Shellyn precis plats inne i höljet och den stora kondensatorn (1F, 5,5V) fick (nästan) sticka ut lite då den ställdes på kant.
Efter lite amatörmässig lödning på AoB-stiften på modulen för 230V AC, samt på ICns stift #18 och #5 (Vss=0V) DC, så var allt klart. (Kablarna går under ICn för bättre stabilitet. Kan vara svårt att följa på bilden).
Moderkort med flera komponenter, blå modul märkt med Shelly Europe, kablar och kondensator exponerade mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shelly 1 Mini Gen3 enhet med blå etikett och utstickande metallpinnar, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar perfekt!
Vid strömavbrott väljs dessutom det gröna termostatet för extra säkerhet.

En liten utmaning är att modulen sätts in i en isolerande plastlåda som i sin tur sitter i elementets metallstruktur som därmed blir en Faradaybur.
- Wifisignalen behöver ha viss styrka för att nå fram.

Förbättringar till nästa montering:
- tunnare kablar för AC
- snyggare lödning

Utrustning:
- Shelly 1 Mini
- tunna kontaktkablar
- lödkolv
- bågfil för att göra skåror i plasten samt kapa i modulens hölje

Tack @Avemo och @jonaserik för kloka ord!
 
  • Ett kretskort med elektronikkomponenter och lodningar, placerat på en träyta. Traverserande stift sticker ut från ena sidan av kretskortet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.