11 917 läst · 85 svar
12k läst
85 svar
Länsstyrelsen bränner upp hennes kåta
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 361 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 361 inlägg
Läste just att ärendet är JO-anmält
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/branningen-av-anitas-kata-jo-anmals
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/branningen-av-anitas-kata-jo-anmals
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Men samefrågan är ju exakt vad det handlar om här. Samerna behandlas som om de är intränglingar som ockuperar mark de inte har rätt till när det i fjällvärlden är precis tvärtom staten som, genom att kalla marken sin för att samerna inte kunde visa upp papper från staten på att de ägde marken, är intränglingar.B Byggdjuret skrev:
Det handlar till 100% om att det är rimligt att samerna ska ha särskilda regler.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det blir ofta mycket känslor inblandade när media lyckas få till en snyftare. Ärendet i sig är inte nått konstigt som jag ser det. Att det är i same marker förändrar inte sakfrågan. Jag är övertygad om att det finns många liknande fall runt om i Sverige.
Det blir smaskigt för media när de beslutar att bränna upp stugan. Men eftersom stugan inte får vara kvar måste den rivas.
Om man lämnar känslorna för en stund så är det inte så Konstigt. Det tas liknande beslut
Ganska ofta. Lagen ser ut som den gör
Det blir smaskigt för media när de beslutar att bränna upp stugan. Men eftersom stugan inte får vara kvar måste den rivas.
Om man lämnar känslorna för en stund så är det inte så Konstigt. Det tas liknande beslut
Ganska ofta. Lagen ser ut som den gör
Administrator
· Skåne
· 7 856 inlägg
Tänk på att nya inlägg ska föra diskussionen framåt. Man behöver inte få sista ordet och det räcker att delge sin uppfattning en gång.
/Moderator
/Moderator
hsd
Medlem
· 6 361 inlägg
hsd
Medlem
- 6 361 inlägg
Ja han borde åtminstone kunna få rätten att uppföra en bostad i ungefär samma storlek som den som stod där innan.B Byggdjuret skrev:
Jag har aldrig riktigt kunnat se det rimliga i att man inte får helt ersätta ett hus med ett i princip likadant men nyuppfört.
Det är en otroligt byråkratiskt krånglig väg att man måste helt orationellt byta små små bitar i taget tills huset äntligen blivit i toppskick.
Och dagens ordning är även samhällsekonomsikt vansinne.
hsd
Medlem
· 6 361 inlägg
hsd
Medlem
- 6 361 inlägg
Läste Du artikeln:useless skrev:
Anita Gimvalls kåta i Vindelfjällens naturreservat i Storumans kommun. Kåtan ska ha funnits i hennes släkt i 120 år, men den står på statens mark och klassas som ett nybygge.
Ps jag tar inte part för någon sida Ds
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 681 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Nu var inte frågan om den var laglig, utan om lagen är rättvis.B Byggdjuret skrev:
Frågan som ställts har inte att göra med hur rik någon är. Men även en rik person bör i mina ögon ha rätttsskydd gentemot det allmänna.B Byggdjuret skrev:
Liknande trådar
-
Länsstyrelsen upphäver bygglov för fritidshus – "huset passar inte in i landskapet"
Artikelkommentarer -
Fingeravtryck på glas - brinner upp eller bränner fast?
Värme allmänt -
Länsstyrelsen uttalar sig om uppbrända kåtan
Artikelkommentarer -
bygglovet upphävt, länsstyrelsen beräknar byggnadshöjd på "felaktig" fasad.
Bygglov -
Bråk om kamin går upp i länsstyrelsen
Artikelkommentarer